Többé nem akadály a nyelvtudás, az AI megkönnyíti az e-kereskedelmi exportot

Egy éve még a magyar e-kereskedŇĎk harmada indokolta a munkatársak nyelvtudásának hiányával, miért nem terjeszkedik külföldre*. Mára azonban ez a probléma szinte megszŇĪnt létezni. A mesterséges intelligenciával percek alatt lefordíthatók teljes weboldalak, termékleírások, hirdetések, akár több nyelvre is. A szakértŇĎk szerint ezzel az utolsó nagy akadály is elhárult az e-kereskedŇĎk exportja elŇĎl.

Mindez azért is jó hír, mert a magyar e-kereskedŇĎk exporthajlandósága jócskán elmarad a környezŇĎ országokétól. Mindössze 4,7 százalék a csomagküldŇĎ online kiskereskedelem export értékesítésének súlya, a kiskereskedelem alágazaton belül*.

 

Ennél is szemléletesebben mutatja a hazai e-kereskedŇĎk hátrányát, hogy a 15 legnagyobb forgalmú online kereskedŇĎ közül, mindössze hét magyar tulajdonú és csupán kettŇĎ értékesít külföldi piacokon*!

 

„Az egynyelvŇĪ és egyszokású ország gyenge és esendŇĎ, fogalmazott bölcsen Szent István Király. Intelme máig érvényes: az egynyelvŇĪ és egyországú webshop gyenge és esendŇĎ. Ha nem szeretnénk elveszíteni a piacainkat, minél elŇĎbb el kell kezdeni a külföldi terjeszkedést a hazai webshopoknak” – figyelmeztet Szabó László, a Growww Digital ügyvezetŇĎ partnere.

 

Szabó László

 

Alacsony exportküszöb

 

Ma sokkal alacsonyabb a külföldi piacra lépés küszöbe, mint bármikor. A jogi nehézségek már korábban elhárultak az uniós e-kereskedelmi és adatvédelmi szabályozásnak köszönhetŇĎen. A logisztikai problémák könnyedén megoldhatók, mintegy féltucat szolgáltató van az országban, akik elviszik a termékeket Európában bárhová. A hirdetési rendszerekben is alacsonyabb lett a küszöb, több országra kiterjedŇĎ hirdetéseket lehet indítani egységes rendszerben az egyes ökoszisztémákon belül. Az utolsó nagy akadály a nyelvi probléma volt, ami most elhárult a webshopok elŇĎtt.

 

A mesterséges intelligencia alapú technológiák, vagy más néven nyelvi modellek, lehetŇĎvé teszik a vállalkozások számára, hogy különbözŇĎ nyelvekre lefordítsák a weboldalukat, reklámjaikat elfogadható minŇĎségben. Emellett a mesterséges intelligencia alkalmazások révén lehetŇĎvé válik például az ügyfélszolgálat különbözŇĎ nyelveken történŇĎ hatékony ellátása, ügyfélszolgálati chatbotok és az automatizált üzenetek alkalmazásával.

 

„Tulajdonképpen minden nagyobb akadály elhárult a magyar e-kereskedŇĎk külföldi piacra lépése elŇĎl. Korábban 100 milliós forint forgalomnál húzódott az a határ, ahol már megérte egy e-kereskedŇĎnek a külföldi piacra lépés, ez is lejjebb húzódott, alacsonyabb a belépési küszöb, mint valaha. Több ezer hazai e-kereskedŇĎ elŇĎtt nyílt meg az export lehetŇĎsége” – véli Szabó László.

 

pixabay.com

 

Miben gyŇĎz az ember, az AI felett az e-kereskedelemben?

 

A nyelvi modelleken alapuló mesterséges intelligenciák már képesek egy átlagosan jó eredmény elérésére, ami elég a piacra lépéshez. Azonban az átlag feletti eredmények eléréséhez szükség van az emberi szakértelemre.

 

„Nem szabad elfelejtenünk, hogy nem gépek, hanem emberek a vásárlóink! Az ember jobban érti az embert. Az ember érez. A stratégiához, a piaci igények, lehetŇĎségek felmérésében és a megfelelŇĎ válaszok megtalálásában az ember jobb” – jelenti ki Szabó László.

 

A mesterséges intelligenciával minden felhasználó képes lesz egyformán jó szövegek, hirdetések, SEO tartalmak készítésére, akár több nyelven. Az AI-t alkalmazó cégekhez képest versenyelŇĎnyre szert tenni azonban az átlagnál jobb tartalmakkal lehet, ami magas szintŇĪ tudással rendelkezŇĎ natív szakértŇĎk segítségével valósítható meg.

 

Még valami hiányzik az AI-ból, az ambíció. A hazánkban is piacvezetŇĎ lengyel és cseh webáruházak azért piacvezetŇĎk, mert törekednek erre, piacszerzŇĎ stratégiát folytatnak. Ezzel szemben a nem exportáló kereskedŇĎk többsége profitorientált stratégiát folytat. Ezen az AI sem segít.

 

Ami a magyaroknak lehetŇĎség, lehetŇĎség az egész világnak

 

Márpedig hiba lenne elfelejteni, hogy az, hogy megszŇĪnt az európai piacokra lépést nehezítŇĎ nyelvi akadály, az azt is jelenti, hogy megszŇĪntek a magyar piacra lépést nehezítŇĎ akadályok is, a külföldi webshopok elŇĎtt.

 

A Growww Digital szakértŇĎje szerint paradigmaváltásra van szükség: fel kell ismerni, hogy az európai e-kereskedelem egy egységes piac, amin minden e-kereskedŇĎnek alapvetŇĎen nemzetközi terjeszkedésben kell gondolkodni. Ez a nemzetközi szemlélet a fiatalabb generációban már természetes. Inspiráló példa erre a BioTechUSA sikertörténete, ami a generációváltás után intenzív nemzetközi terjeszkedésbe kezdett, és mára Európa egyik meghatározó szereplŇĎjévé vált.

 

_________________

*Forrás: https://gkid.hu/wp-content/uploads/DKSZ_export-kutatas-osszefoglalo_prezi_0608.pdf

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció