A Google bemutatta: ilyen lesz az új AI alapú találati lista
2023. május 13.
A Google az I/O konferencián bemutatta milyen lesz az új AI alapú találati lista. Egyelőre várólista van, ahol lehet tesztelni, de nem kétség hamarosan megérkezik. Ebben a cikkben Szuhi Attila bemutatja, hogy mindez mit jelenthet a jövőre nézve.
A Google már korábban megszellőztette a Google MAGI projektet, melynek célja az, hogy AI alapú funkciókkal bővítsék a találati listát. Az ígéret szerint az új találati lista vizuálisabb lesz, könnyebben fogyasztható , személyesebb és fiatalos. És tényleg az lett.
Az új felület így néz ki:
- bizonyos kérdéseknél a mesterséges intelligencia által előállított válasz jelenik meg
- a Google egyértelműen címkézi, hogy ez egy AI által előállított válasz
- a doboz külön megjelenést kap, más színezéssel
- a Google linkeli a forrást, ami alapján a tartalmat előállította (akár többet is)
- a felhasználónak lehetősége van további kérdéseket feltenni az AI-nak
Így néz ki az egész működés közben:
- azok a weboldalak, amelyek forrásként szolgáltak megjelennek a dobozon belül képpel együtt.
- a doboz színe változik a felhasználói kereséshez igazodva
Ez a funkció a vertikális keresésnél is működik
Például a Google Shopping találatok esetében. A Google SGE 35 milliárd terméklistát tud behívni a Google Shopping Graphból, amely óránként 1,8 milliárd frissítést tartalmaz – közölte a Google. Emiatt a generatív AI-nak gyorsan, szinte valós időben kell frissülnie, hogy válaszokat adjon.
A Google AI így jó választ adhat arra, hogy milyen termékeket érdemes figyelembe venni, ha bizonyos típusú termékekre keresünk, például [bluetooth hangszóró medencés bulihoz]:
Beszélgetés a találati listán
A keresés folytatható oly módon is, hogy további részleteket vagy további kéréseket adsz hozzá a „Ask a follow up” mezőben. A Google ezután generál egy nyomon követési választ.
A google szerint az előző kérdések kontextusa hozzáadódik az újhoz, így a Google hasznos és releváns információkat tud adni a korábbi kérdéseket is figyelembe véve
A beszélgetési mód különösen hasznos a további kérdések, valamint az összetettebb vagy bővülő információs utak esetén – magyarázta a Google.
„A mesterséges intelligencia segítségével megérti, ha egy személy olyasmit keres, ami egy korábbi kérdéshez kapcsolódik. Átviszi a korábbi kérdések kontextusát, hogy a lekérdezést úgy fogalmazza újra, hogy az jobban tükrözze a szándékot” – tette hozzá a Google.
Az AI az új találati lista mögött
A Google közlése szerint ez az új keresési élmény „különböző nagy nyelvi modelleket használ” , többek között a MUM és a PaLM2 modelleket ( A PaLM2-ről egy külön cikket írtam.)
Ezt a keresési élményt „célzottan arra képezték ki, hogy a keresésre jellemző feladatokat hajtson végre, beleértve a kimenetben bemutatott információkat alátámasztó, kiváló minőségű webes találatok azonosítását” – közölte a Google.
Nem fog mindenhol megjelenni az AI válasz
Liz Reid, a Google keresésért felelős alelnöke elmondta, hogy a cég igyekszik óvatos lenni a Google Search új verziójával, amely a biztonságosabb lekérdezésekre ad majd válaszokat. Így nem jelenik meg minden felhasználói keresésnél.
Például a Google nem fog választ mutatni egy olyan kérdésre, amely a gyermeknek Tylenolt adására vonatkozik, mert ez az orvosi területhez tartozik. A Google szintén nem mutathat válaszokat a pénzügyi területre vonatkozó kérdésekre.
Ismerősen hangzik? Igen, a Google biztosra megy a YMYL (Your Money, Your Life) kategóriákban. Sőt, a Google a YMYL-t kiterjeszti a polgári információkra is.
„Ahogyan a rangsorolási rendszereinket úgy terveztük, hogy ne sokkoljanak vagy sértsenek váratlanul embereket potenciálisan káros, gyűlöletkeltő vagy explicit tartalmakkal, az SGE-t úgy terveztük, hogy ne jelenítsen meg ilyen tartalmakat a válaszaiban” – magyarázta a Google.
A Google hozzátette, hogy ezt az új keresési élményt „még magasabb mércének tartja, amikor bizonyos lekérdezésekkel kapcsolatos válaszok generálásáról van szó, ahol az információ minősége kritikusan fontos„.
Ez az új keresési élmény „még nagyobb hangsúlyt fektet a megbízható forrásokkal alátámasztott, informatív válaszok előállítására” – közölte a Google.
Amikor „adathiányos” vagy „információhiányos” keresésekről van szó – ahol a Google rendszerei kevésbé bíznak a válaszokban –, a Google „célja, hogy ne generáljon mesterséges intelligencia által vezérelt pillanatfelvételt” – mondták.
Ráadásul a kifejezett vagy veszélyes témák esetében a Google tartózkodni fog a válasz generálásától.
Hallucinációk
A hallucinációk nagy problémát jelentenek a generatív mesterséges intelligenciában – és a Google elmondta, hogy nagyon érzékeny arra, hogy ne adjon hamis vagy pontatlan információkat, különösen az YMYL témákban (pl. egészségügy, pénzügyek).
„Tekintettel arra, hogy az emberek mennyire bíznak a Keresésben, szándékosan korlátoztuk a társalgást. Ez például azt jelenti, hogy az emberek az SGE-ben a társalgási módot nem biztos, hogy szabadon áramló, kreatív ötletgazdának találják – ehelyett inkább tényszerűnek találják, majd, amely releváns forrásokra mutat hivatkozásokkal” – tette hozzá a Google.
A Google öt szempontja az AI alkalmazására
A Google öt pontból álló megközelítést alkalmaz a keresésben alkalmazott generatív AI-ra:
Információs igények: Hogyan tudja a Google csökkenteni a kereső számára a feladat elvégzéséhez vagy egy cél eléréséhez szükséges lépések számát, és hogyan tudja a Google gördülékenyebbé és zökkenőmentesebbé tenni az élményt?
Az információ minősége: Az információnak, amellyel a Google válaszol, minőséginek kell lennie, és a mesterséges intelligencia válaszadásának módjának magas szintűnek kell lennie.
Biztonsági korlátozások: itt az alábbi kérdések merülnek fel: A Google-nek első személyben kell-e válaszokat adnia? A Google adjon-e olyan folyékony válaszokat, amelyekben a felhasználók 100%-ban megbíznak, ha a Google esetleg nem tudja ellenőrizni az összes válasz pontosságát?
Ökoszisztéma: A Google forgalmat szeretne biztosítani a weboldalaknak és a tartalom előállítójának. A Google olyan élményt akar kialakítani, amely arra ösztönzi a felhasználókat és a keresőket, hogy mélyebben ássanak bele ezekbe a forrásokba.
Hirdetések: Lehetnek-e a hirdetések relevánsak és nyújthatnak-e további információkat a felhasználónak, és hogyan lehet a legjobban megjeleníteni a hirdetéseket a felhasználónak ebben az élményben.
Linkek és hivatkozások
Amikor a Google elindította a Bardot, abból teljesen hiányoztak a linkek, ami sokkolta a SEO szakembereket.
A Google azonban ezen az új felületen sokkal jobban kiemeli a forrásokat, azokat linkeli, ami a tartalomkészítők számára nagy megnyugvást jelenthet.
Az új felületen nem csak konkrét weboldalakat linkelnek, hanem az ezeket a válaszokat alkotó weboldalak a válaszban is feltűnően megjelennek egy miniatűr képpel, címmel és URL-címmel, amelyek mindegyike a forrás weboldalára kattintva elérhető.
A Google által előállított tartalom azonban nem idézi ezeket a weboldalakat, hanem különböző forrásokra támaszkodva egyedi tartalmat generál.
Valójában a Google tényszerű megerősítést keres a források között, hogy felépítse a válaszokat, majd megjelenítse az idézeteket. Ezek általában jó minőségű online forrásokból származnak.
A felhasználónak arra is lehetősége van, hogy további forrásokat kérjen a témában a jobb felső sarokba kattintva:
És természetesen a lefelé történő görgetés is megmarad, új designnal:
További részletek
A Google a konferencián beszélt a mesterséges intelligencia elveiről is, és hangsúlyozta, hogy komolyan veszik ezeket a mesterséges intelligencia technológiákat.
„Felelősségteljes és megfontolt módon közelítjük meg az új generatív AI képességek keresőbe való bevitelét” – mondta a Google.
Ez nem a Bard, Bard volt hivatott bemutatni, hogy mire képesek az LLM modellek. Ez a tapasztalat kifejezetten a kereséshez készült, és másképp működik, ahogy azt fentebb bemutattuk.
A Google bevetette a keresési minőségértékelőit, hogy a következő hetekben teszteléseket végezzenek, mielőtt az új keresőfelületet elérhetővé tennék az első nyilvános felhasználói csoportnak. A keresési minőségértékelők mind ebben a bevezetés előtti fázisban, mind pedig folyamatosan visszajelzést fognak adni, hogy segítsenek javítani a keresés ezen új megközelítésének általános eredményeit és élményét.
„Ezek az értékelések nem befolyásolják közvetlenül az SGE eredményeit, de az LLM-ek képzésére és az általános élmény javítására használják őket” – közölte a Google.
Mit jelent mindez SEO szempontból?
A bemutatott felületek alapján a Google több elvárás között igyekszik egyensúlyozni. Igyekszik belépni az AI versenybe, ugyanakkor törekszik rá, hogy fenntartsa a hagyományos modellt, ahol nagy hangsúlyt kapnak a tartalomkészítők is.
Mindez forgalmat jelenthet a weboldalak számára és vélhetően tovább nő a minőség és a hitelesség szerepe.
Ugyanakkor az is kétségtelen, hogy az átkattintási arányok alapvetően átalakulnak és nehéz nem arra számítani, hogy jelentősen csökkennek majd a legtöbb weboldal számára.
Hogy a AI által generált dobozokban lévő weboldalak milyen átkattintást kapnak az még a jövő nagy kérdése.
Szerző: Szuhi Attila
Kapcsolódó cikkek
- Az AI a fejlesztői szakmába is betört, kínzó kérdés, hogy hol lesz helye az embernek?
- A GLAMI új AI-technológiát alkalmaz a divatwebáruházak termékkínálatának katalogizálására
- Új keresőt fejleszt a Google
- Hamarosan mindent borít a Google? Jön az MI-alapú keresőjük
- Felelősségteljes mesterséges intelligencia fejlesztés – jó úton járunk?
- Erre használják a magyarok a ChatGPT-t
- Brutális üzlet lehet a jövőben a mesterséges intelligencia manipulálása
- Félünk az AI-tól, pedig magunktól kellene
- Egyszer véget ér a két legnagyobb szoftvergyártó közti felhőháború?
- Ki nyeri meg a Google és Microsoft párviadalát?