Kiderült, hogy mire panaszkodnak a legtöbben, ha tévézésről van szó
2023. január 18.
A Média- és Hírközlési Biztos hivatalához az elmúlt év második felében több panasz is érkezett a médiabox, illetve a tv-applikációk működésével kapcsolatban. A legtöbben a műsorfelvételi- és visszanézési lehetőség korlátozottságát, a felvételfunkció nem megfelelő működését és a felvételnél a reklámok kihagyhatatlanságát sérelmezték. Visszatérő kifogások érik emellett a csatornakiosztást is.
A panaszokból és más fogyasztói jelzésekből is kitűnik, hogy a tévénézők nem rendelkeznek elegendő információval a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó feltételekről. Kastory Edina, média- és hírközlési biztos szerint nem könnyű átlátni a sokféle műsorfogyasztási módot, hiszen míg a televíziós tartalmakat korábban csak meghatározott helyen, előre meghirdetett műsorrend szerint lehetett elérni, ma már az előfizetői ponttól távol, akár egy okoseszközön is nézhetünk tévét, az általunk kiválasztott műsorszámokat pedig a műsorújságban feltüntetett időpontnál később, és akár többször is megnézhetjük. Napjainkban a technológiák határai összemosódnak, és a szolgáltatáscsomagok több különböző platform (tévé, internet, telefon, okoseszközök) egyidejű használatát is lehetővé teszik.
Fontos tudni, hogy…
- a tartalmat más állítja elő, más teszi a műsorba és más juttatja el a fogyasztóhoz, tehát nem a műsorszolgáltatónál lehet panaszt emelni mindezzel kapcsolatban;
- arról, hogy melyik műsor vehető fel, nem a hírközlési, hanem a tartalomszolgáltató dönt;
- a műsorok köre az érintettek megállapodásától és nem kis mértékben szerzői jogi vonatkozásoktól függ;
- a műsorszolgáltatást csak csomagban lehet igénybe venni, az egyes csatornák nem válogathatók össze egyénileg;
- ha egy csatorna kikerül a kínálatból, emiatt még a hűségidős szerződés is felmondható kötbérmentesen – az erről szóló szolgáltatói értesítéstől számított – 45 napon belül;
- a műsorrögzítő- és a műsorvisszanéző szolgáltatás nem része a főszolgáltatásnak, ezek ún. kiegészítő szolgáltatások;
- az ezekkel kapcsolatos hibát a hírközlési szolgáltatók nem kötelesek a főszolgáltatásra vonatkozó feltételek szerint 72 órán belül elhárítani – de azt érdemes bejelenteni;
- a műsorok rögzíthetőségével kapcsolatban a szolgáltatók általános szerződési feltételei (ÁSZF) adnak információt;
- a felvételre alkalmas eszközök nem teszik lehetővé valamennyi műsor felvételét, a felvétel és a visszanézés során a reklámok kihagyását, átugrását.
A tv-applikációkkal kapcsolatban pedig a következőket érdemes tudni…
A műsorokat egyes telefonos alkalmazások, applikációk révén – ilyen például a Vodafone TV vagy a Telekom TV GO alkalmazás – az előfizetők nemcsak otthon, hanem a telefonjukon vagy a tabletjükön is nézhetik. A set-top-box-on tárolt tartalmat akár távolról is. A tv-alkalmazásra vonatkozó felhasználási feltételek fontos információkat tartalmaznak arra nézve, hogy egyszerre hány csatlakoztatott eszközön lehet médiatartalmat nézni-hallgatni, illetve, hogy az alkalmazás esetleges hibáját illetően van-e a hírközlési szolgáltatónak hibaelhárítási kötelezettsége.
A média- és hírközlési biztos tapasztalatai szerint a hírközlési szolgáltatónak érdeke, hogy az előfizető elégedett legyen az általa nyújtott alap- és kiegészítő szolgáltatással.
A Magyar Elektronikus Műsorszolgáltatók Egyesületének és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak a médiafogyasztási szokásokat felmérő, a közelmúltban készült kutatása is megerősíti, hogy a hagyományos tévénézés pozíciója töretlen. A legtöbb háztartásban televízión keresztül (is) követik az éppen közvetített (ún. lineáris) műsorokat. Ezen kívül természetesen az ún. lekérhető tartalmak fogyasztása is mind szélesebb körben terjed, a fizetős streamingszolgáltatásokat is egyre többen nézik a korszerű informatikai eszközökön, így okostelefonon, laptopon, tableten.
Kapcsolódó cikkek
- Ezért idegeskednek a legtöbbet tévézés közben
- Mit érdemes tudni az inflációkövető díjkorrekcióról?
- Mit érdemes tudni az inflációkövető díjkorrekcióról?
- A deepfake-jelenség társadalmi kockázatára hívja fel a figyelmet az NMHH
- Körzeti és helyi vételkörzetű médiaszolgáltatások vállalásait vizsgálta a Médiatanács
- Aggályos internetes reklámokra hívja fel a figyelmet az NMHH
- A felhasználók online térben való védelmére hívta fel a figyelmet az NMHH elnöke
- NMHH: Elkészült a Mobilpiaci jelentés
- 28 milliárd percet beszéltek a magyarok 2021-ben
- Még ma sem ciki telefonálni