A pandémia felturbózta a home office és az automatizáció forradalmát hazánkban

A pandémia kezdete óta a hazai vállalatok általánosságban mérsékelt sikerrel vették az informatika terén felmerülő akadályokat, és még van hová fejlődniük. Ebben a cégvezetők várakozásai szerint hatékony segítséget nyújtanak nekik a digitális megoldások és a feltörekvő technológiák. Ez derül ki a Dell Technologies nem reprezentatív felméréséből, amelyet 2022 júniusában végzett magyar vállalatok felsővezetőinek, döntéshozóinak bevonásával, az állami és a magánszektorból egyaránt. 

A kutatásban arra keresték a választ, hogy mik voltak a legnagyobb kihívások a szervezetek életében az új normálisban az informatika terén, hogyan tudtak mindezzel megküzdeni, és hogyan tervezik a jövőt ebben a szegmensben. A részletes adatokat tartalmazó anyag letölthető a Dell Technologies weboldaláról. 

 

 

Nem térünk vissza az irodába

A kutatás főbb megállapításai között szerepel, hogy a pandémia által hozott változások között élen jár a hibrid munkavégzés általánossá válása. Míg 2020-ig csak elvétve akadtak olyan vállalatok, ahol engedélyezték a távmunkát bizonyos munkakörökben, addig mára már a szervezetek 91,9%-ánál támogatott a hibrid munkavégzés valamilyen formában a Dell Technologies felmérése szerint, és közülük 90,2%-nál hosszú távon is terveznek ezzel a formával. 

 

Ahol még nem engedélyezett az otthoni munka, még ott is a cégek harmadánál tervezik bevezetni a lehetőséget a következő egy évben. A válaszok alapján leginkább az állami szektorban ódzkodnak a távmunkától, és itt ragaszkodnak leginkább a személyes megbeszélésekhez is. A kutatás arra mutatott rá, hogy a hibrid munka szervezése számít a harmadik legnagyobb problémának a vállalatoknál, és ezzel leginkább a működésért felelős vezetők (Chief Operating Officer – COO) baja gyűlik meg. 

 

 

Digitalizáld, modernizáld!

A második legnagyobb kihívásnak azt érzik a hazai döntéshozók, hogy lépést tartsanak az innováció ütemével. Ez ugyanakkor nagyon fontos terület, mert ezt találják legfontosabb tényezőnek a digitalizációhoz vezető úton. A felmérésben arra is rákérdeztek ugyanis, hogy a vezetők mely tényezőkben látják a vállalatok digitalizációjának kulcsát. Itt az első helyen az innovatív technológiák bevezetése állt 55,9%-kal, ezt követte a szolgáltatások átalakítása (51,4%) és az alkalmazottak digitális felkészültsége (47,7%). 

 

Ezzel együtt a vezetők közül sokan számítanak arra, hogy egyre nagyobb teret nyernek a közeljövőben a vállalatok és az emberek mindennapjaiban az új, előremutató technológiák, köztük a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás. Többen említették továbbá, hogy az automatizáció, a digitalizáció, a hibrid munkavégzés, a felhőalapú szolgáltatások és a fejlett adatelemzés térnyerését várják a következő években. A közeljövőben várhatóan fontossá váló technológiák között szintén szerepelt a blockchain, a kvantumszámítástechnika, a metaverzum és a képi feldolgozás is.

 

 

…a győztes pedig: az automatizáció

A legkomolyabb kihívásnak az üzleti folyamatok automatizálását érzik a hazai döntéshozók jelenleg, a válaszadók 28,8 százaléka sorolta az első helyre ezt a területet. A Dell szakértői az elemzésben arra hívják fel a figyelmet, hogy azért is érdemes erre a kérdéskörre kiemelt figyelmet fordítani, mert az automatizáció különösen jól használható az adatok elemzésében, olyan fejlett technológiákkal kiegészítve, mint például a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás. 

 

Ez pedig azért fontos, mert a vállalatok számára egyre fontosabb erőforrássá válik az adat, hiszen rengeteg információt termelnek az alkalmazottaik, az ügyfeleik, illetve a cégnél használt különféle intelligens berendezések és IoT-eszközök. Csak az a cég tud azonban versenyelőnyt kovácsolni az adataiból, amely képes megfelelően és valós időben összegyűjteni, feldolgozni, elemezni és értelmezni őket, majd döntéseket hozni az eredményekre alapozva, és megtenni a szükséges lépéseket ezek alapján.

 

A Dell Technologies kíváncsi volt arra, hogyan értékelik saját helyzetüket a vezetők ezen a téren. Ezért a felmérés rákérdezett arra, hogy mennyire tudatos és hatékony az adatok gyűjtése a vállalatoknál, majd külön arra is, hogy azok feldolgozását mennyire látják megfelelőnek, illetve mennyire tudatosan használják az információkat az üzleti döntések meghozatalához. Mindhárom kérdésnél 1-től 10-ig terjedő skálán kellett pontozni az aktuális állapotot, ahol a 10 jelöli a legjobbat, és sokszínű osztályzat érkezett. Az adatok gyűjtését átlagosan 5,85 pontra értékelték a válaszadók, a feldolgozását 5,6 pontra, arra pedig 5,9 pont született átlagosan, hogy milyen mértékben használják fel az adatelemzéseket a döntések meghozatala során.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció