A ruházat mindent visz, de az egészséget is online vesszük
2022. június 23.
Míg a fiatalok körében a termékek közül a ruházat, szolgáltatásokban pedig a különböző előfizetések voltak a legkelendőbbek online vásárlás során, addig az idősebb korosztályban az egészséghez kapcsolódó termékek, illetve szolgáltatások közül a szállásfoglalás volt a legnépszerűbb az elmúlt egy évben – derült ki a Reacty Digital 2022. évi e-kereskedelmi felméréséből. Bár jönnek fel a csomagautomaták, a futárszolgálat verhetetlen, a szállítási díj mértéke pedig nálunk még mindig fontosabb, mint a kiszállítás gyorsasága.
A nők ruhát vesznek a neten, a férfiak mosógépet
A felnőtt magyarok összességében a ruházat, sportruházat (37%) kategória termékeit vásárolták legtöbben az interneten keresztül az elmúlt egy évben, de az egészséghez kapcsolódó termékek (32%), például gyógyszerek, táplálékkiegészítők, vagy épp covid tesztek iránt is megugrott az online kereslet. Harmadik legnépszerűbb kategóriaként a háztartási kis- és nagygépek (31%) jelentek meg, ez a kategória a férfiak körében az élen végzett. A nők és a shoppingolás összetartozó fogalmak, igaz ez az online ruha és cipő vásárlásra is, a nők a termékek közül ezeket vásárolják leggyakrabban a neten.
Ami a szolgáltatásokat illeti, a 18-79 éves magyarok leginkább szállást foglalnak (25%) online, de a szolgáltatásokra való előfizetés (23%), valamint a biztosítás (18%) is népszerű. A 18-29 éves korosztály előszeretettel vásárol közösségi közlekedésre jegyet/bérletet is az interneten keresztül.
Csomagot elsősorban futárral, lehetőleg minél olcsóbban
Az online vásárlók háromnegyede (74%) választja általában a futárszolgálattal való kiszállítást egy-egy rendelés esetén. Az utóbbi időben egyre több helyen megjelenő csomagautomatákra a 30-44 évesek a leginkább nyitottak, kétötödük (39%) szokta ezt (is) választani, míg összességében csak tízből három online vásárló (30%) tesz így.
Érdekes, hogy míg egy felmérés szerint* világszinten és Európában is fontosabb lett a szállítás gyorsasága, mint az ára, addig az online vásárló magyarok 77 százaléka jelezte, hogy szállítási módok közötti választás esetén a szállítási díj fontos számára, míg csak 42 százalék azt, hogy a kiszállítási idő hossza. Ugyanakkor az általában futáros vagy postai kiszállítást választók bő kétötöde (44%) akkor is ragaszkodna a kiszállításhoz, ha az nem ingyenes. További 31 százalékuk viszont csak akkor választaná, ha nincs annál olcsóbb megoldás, vagy más módon nem átvehető a rendelt termék.
Leváltja a közösségi média az ár-összehasonlító oldalakat?
Egyre erősödik a hazai online vásárlói réteg: tízből hat (59%) online vásárló legalább három éve vásárol az interneten keresztül. A vásárlók 63 százaléka – többek között – ár-összehasonlító oldalakról tájékozódik egy-egy online rendelés előtt, a 18-29 évesek azonban lényegesen kevésbé élnek ezzel a lehetőséggel, mint a 60 év felettiek (36% vs. 74%). A fiatalok körében nagy jelentősége van előzetes tájékozódás szempontjából a közösségi oldalaknak, közel felük (48%) szerez ezeken keresztül (is) információt.
Venni vagy nem venni?
Az online vásárlók negyedével (25%) fordult elő az elmúlt egy évben, hogy megrendeltek valamilyen terméket, később azonban elálltak a vásárlástól. Ennek elsődleges indoka, hogy nem szállították ki időben a terméket (25%), míg minden ötödik (19%) elállási joggal élő egyszerűen meggondolta magát időközben. A vásárlástól elállók kilencede (11%) több helyről is megrendelte a terméket és csak a legkorábban megérkezőt vette át, ami azt jelenti, hogy a tavalyi 8 százalékhoz képest tovább emelkedett az elállási joggal visszaélők aránya, ez a trend pedig komoly fejtörést okoz az e-kereskedelmi szereplőknek.
Hódít a készpénzmentesség, de szeretjük megnézni a terméket fizetés előtt
Az online vásárlók közel fele (47%) inkább a készpénzmentes megoldásokat preferálja, mikor fizetésre kerül sor, ötödük (22%) hajlik inkább a készpénz felé, míg tízből hárman (31%) nem rendelkeznek preferenciával, változó, hogy milyen fizetési módot választanak. Akik rendszeresen választanak készpénzes fizetést (is), azok leginkább szeretnék átvenni, megnézni a terméket még mielőtt fizetnének érte (46%), vagy egyszerűen csak készpénz áll rendelkezésükre (24%) erre a célra. A készpénzzel szívesen fizetők ötöde (19%) azzal indokolja a döntését, hogy nem szeretné megadni az adatait a webáruháznak, holott online fizetés esetén legtöbbször a bank, vagy fizetési közvetítő dolgozza fel a tranzakciót, a webáruház számára nem láthatóak a bankkártyaadatok. Fontos lehet tehát ennek hangsúlyozása a webáruházak részéről a készpénzmentes fizetési módok további elterjedése érdekében.
_____________
* Statista: Influence of delivery speed and free/discounted shipping on purchase decision in selected countries/regions worldwide in 2021; https://www.statista.com/statistics/1271199/delivery-speed-shipping-cost-influence-purchase/ (letöltés dátuma: 2022.06.16.)
Kapcsolódó cikkek
- A GLAMI most Olaszország legnagyobb ágazati gyűjtőoldalát vásárolta fel
- A GLAMI divatkereső tovább terjeszkedik Európában
- 2021: a meglepetések éve lett az e-kiskereskedelemben
- Glami.hu: nem várható visszaesés az online divatkereskedelemben
- Glami.hu: Magyarországon a divatcikkek ötödét webáruházak értékesítik
- Az e-kereskedelem piacának nyitott kérdéseire és kihívásaira válaszol a DHL Supply Chain
- Zöld e-kereskedelem: mit gondolnak a vásárlók?
- Glami.hu: személyre szabott tartalom nélkül labdába sem rúghatnak az e-kereskedelemi vállalkozások
- A távol-keleti vásárlások megadóztatása új távlatokat nyithat a magyar e-kereskedelem számára
- 2020-ban három évet ugrott előre az e-kereskedelem