Egy magyar fotós két alkotása is továbbjutott a nemzetközi fotóversenyen
2022. február 23.
A World Photography Organisation bemutatja a 2022-es Sony World Photography Awards professzionális versenyének döntőseit és shortlistes versenyzőit. Az immáron tizenötödik éve megrendezett professzionális versenyen a technikai tudást és a kortárs témák egyedi megközelítését ötvöző kiemelkedő munkákat díjazzák.
A 2022-es év fotósa díj nyertesét a szakmai verseny döntősei közül választják ki, és április 12-én jelentik be. A Sony World Photography Awards legjobb képei 2022. április 13-ától május 2-áig, a Somerset House-ban lesznek láthatóak.
Az idei versenyre több, mint 340 ezer pályamunka érkezett, 211 országból. Az idei Sony World Photography Awards-on, a csak szakmai versenyre nevezettek száma pedig meghaladta a 156 ezret, a verseny történetében elérve a legmagasabb nevezési számot.
Íme a 2022-es Sony World Photography Awards három döntős alkotása, kategóriákra bontva:
ÉPÍTÉSZET
Javier Arcenillas (Spanyolország) figyelemreméltó fotósorozata, a Nur-Sultan (Nur Szultan), élethűen mutatja be Kazahsztán városának jellegzetesen különc építészetét. Yun Chi Chen (Tajvan) sokoldalú képeinek összessége a Blueprint nevet kapta, és a hagyományos építészeti tervrajzokat vagy cianotípiákat imitálják digitális utómunka technikával. Domagoj Burilović (Horvátország) Dorf című alkotása fotómontázs technikával szemlélteti a folyamatot, ahogy a természet fokozatosan visszafoglalja egy olyan régió, Szlavónia épületeit, amely a 19. században a helyi természeti kincsek kizsákmányolásából gazdagodott meg.
KREATÍV
Raphaël Neal (Egyesült Királyság) alkotása, a New Waves (Újhullám) az éghajlatváltozás következményeit állítja szembe tinédzserek portréival; a diptichonok az őket legjobban megszenvedőkön keresztül szemléltetik a pusztító következményeket. Sometimes the Sky Above us (Néha nyitva van az ég felettünk) Sarah Grethe (Németország) fényképész utazását követi nyomon édesanyja szülővárosába, ahol beállított fotókon és csendéleteken keresztül elemzi kettejük kapcsolatát. Alnis Stakle (Lettország) Mellow Apocalypse (Lágy apokalipszis) elnevezésű munkájához szabadan felhasználható forrásokból, például múzeumokból, tudományos intézményekből és képarchívumokból származó anyagokat használt fel, hogy hihetetlenül részletgazdag montázsaival szemléltesse a különböző elemek ütközését.
DOKUMENTUM
Fabian Ritter (Németország) The Long Days of Hanau (Hanau hosszú napjai) című képsorozata a németországi Hanau közösséget ért rasszista támadások utáni állapotokat mutatja be, 2020. február 19. után. Az elismert fotoriporter, Jan Grarup (Dánia) a kolumbiai venezuelaiak kétségbeesettségét és az ottani mélyszegénység jeleneteit mutatja be The Children of the Financial Collapse in Venezuela (A venezuelai pénzügyi összeomlás gyermekei) munkáján keresztül. Egy szintén ismert hírfotós, Win McNamee (United States) Insurrection (Lázadás) a 2021. január 6-ai, a Capitoliumot ért támadás drámai jeleneteit örökítette meg, mikor Trump szimpatizánsainak tömege beverekedte magát az épületbe.
KÖRNYEZET
Shunta Kimura’s (Japán) Living in the Transition (Élet az átmenetben) pályamunkája olyan éghajlatváltozási hatásokat fedez fel Bangladesben, mint a folyók eróziója, a földcsuszamlás vagy az emelkedő sótartalom. Giacomo d'Orlando (Olaszország) Nemo’s Garden (Némó kertje) című sorozatában a világ első vízalatti üvegházát dokumentálta, amely tökéletes alternatíva lehet a fenntartható élelmiszer-termesztés kérdésének megoldására, míg Gideon Mendel (South Africa) Portraits in Ashes (Portrék a hamuban) képsorozata családokat és egyéneket ábrázol kiégett épületek megrendítő hangulatú maradványai közt, a Görögország, Kanada és az Egyesült Államok területén pusztító erdőtüzek következményeként.
TÁJKÉP
Az Andrius Repšys (Litvánia) által készített Solar Graphic sorozat egy olyan telet mutat be, mikor az éghajlatváltozás miatt szokatlanul sok hó esett és felülről rögzítéssel grafikai absztrakciókká redukálja a fenntartható energiaforrásokat, mint például a gátak, szélturbinák és napelemek. grafikai absztrakciókká redukálja. Lorenzo Poli (Olaszország) Life on Earth (Élet a Földön) című alkotása változatos tájképeken keresztül tárja elénk a természet éteri varázsát és szelídítetlen világának titokzatos szépségét. Gareth Iwan Jones (Egyesült Királyság) portréfotós nem tudta folytatni munkáját a lezárások miatt, új modelljei az alkonyi égbolt alatt álló fák lettek, és Tree (Fa) címmel portrékhoz hasonló képsorozatot készített róluk.
PORTFOLIÓ
Az Anna Neubauer (Ausztria) által készített The Beauty of Humanity (Az emberiség szépsége) a fényképész arra való törekvését szemlélteti, hogy eltávolodjon a hagyományos sztereotípiáktól, és elgondolkodtató portrékon keresztül népszerűsítse a sokszínűséget. Portfolio című munkájával Hugh Fox (Egyesült Királyság) a mindennapi élet csendes pillanatait örökíti meg a világjárvány idején. Julian Anderson (Egyesült Királyság), kereskedelmi és szerkesztőségi fotós különböző magazinok általi megbízásaihoz készült portré-, tájkép- és csendéletkép-kollekciójából mutat be válogatást.
PORTRÉ
George Tatakis (Görögország) Caryatis 2021 tanulmányszerű fotósorozata aprólékos kutatást és különböző beállításokat igényelt, fő témája a görög nők hagyományos viselete az ország gazdag történelmének különböző korszakaiból. Az elismert fotóriporter, Adam Ferguson (Ausztrália) Migrantes című fotósorozata a mexikói migránsok önarcképeinek koszorúja, akik arra várnak, hogy átlépjék az Egyesült Államokba vezető határt. Ferguson egy állványra szerelt, kábeles kioldóval ellátott fényképezőgépet használt, és alanyait arra kérte, hogy válasszák meg a felvétel pillanatát, így ők maguk dönthetnek a képükről. Brent Stirton (Dél-Afrika) elismert dokumentumfilmkészítő Bushmeat Hunters (Vadhúsvadászok) portrésorozata vadászokat ábrázol a zsákmányukkal együtt, hagyományos vadászfotó-szerű keretbe helyezve.
SPORT
Az olimpiai játékok drámaiságát és izgalmát megörökítő Tokyo Twenty Twenty One (Tokió Húszhuszonegy) sorozat a sportolók erejével és bátorságával átitatott pályamunka, melyet a neves sportfotós, Adam Pretty (Ausztrália) készített. A Ricardo Teles (Brazília) által készített Kuarup a Xingu őslakos brazilok halottai tiszteletére rendezett rituáléját örökíti meg, amely magában foglalja a Huka-huka nevű harcművészetet - idén elsősorban a Covid-19 áldozatairól emlékeztek meg. Roman Vondrouš (Csehország) Loyal Fans című sorozata a Bohemians Prague 1905 futballklub szurkolóinak elhivatottságát és odaadó rajongását mutatja be, akiket nem riasztottak vissza a járvány miatti korlátozások, és saját létrákat hoztak magukkal, hogy a kerítésen keresztül nézhessék a mérkőzéseket.
CSENDÉLET
Cletus Nelson Nwadike (Svédország) From Nigeria to Nässjö (Nigériától Nässjöig) című sorozatában olyan tárgyakat fényképez a hóban, amelyek különösen emlékeztetik őt az otthonára, gyászolva néhai édesanyját, aki nem kaphatott vízumot, hogy találkozhasson a családjával. A Constellation elkészültéhez Haruna Ogata (Japán) és Jean-Etienne Portail (Franciaország) színes absztrakt szobrokat készített, amelyeket aztán elegáns grafikai kompozíciók sorozataként fényképeztek le. Alessandro Gandolfi (Olaszország) Concordia című munkája a 2012-ben 32 emberéletet követelő Costa Concordia sétahajó roncsából kimentett tárgyakra összpontosít.
TERMÉSZET ÉS ÉLŐVILÁG
Quarantined with a fox (Karanténban egy rókával) a fotós, Radisics Milán (Magyarország) nyolc hónapon át tartó megfigyelésein vezet végig, amikor a művész szinte minden éjjel egy fiatal rókát fényképezett, amely a hátsó kertjébe látogatott. Oana Baković (Románia) Absolute Beginner (Teljesen kezdő) című sorozata az alkotó helyi növényvilágának változatos gazdagságát és szépségét mutatja be. Az Exotic Appetite - Inside the Italian Exotic Animal Trade (Egzotikus étvágy – Az olasz egzotikus állatok kereskedelmének krémje) című, az Év fotósa 2019 díjjal kitüntetett Federico Borella (Olaszország) által készített képsorozat az élő egzotikus állatok Olaszországban kevésbé ismert kereskedelmével foglalkozik, ahol hatalmas haszonnal tenyésztik és adják el őket.
A szakmai verseny döntőjébe jutott és a shortlistre került fotósok munkáit a következő személyek bírálták el: Rahaab Allana, az Alkazi Foundation for the Arts kurátora, Ângela Ferreira, az Escola de Belas Artes Universidade Federal do Rio de Janeiro fotókurátora és kutatója, Deborah Klochko, ügyvezető igazgató és vezető kurátor, a san diego-i Museum of Photographic Arts ügyvezető igazgatója és vezető kurátora; Richmond Orlando Mensah, a ghánai Manju Journal alapítója és kreatív igazgatója, és Mike Trow, független kurátor és fotószerkesztő, a zsűri elnöke.
A zsűri elnöke, Mike Trow a bírálóbizottság nevében az alábbiakat nyilatkozta: "A Sony World Photography Awards 2022 döntőseinek és shortlisteseinek munkái ugyanolyan sokszínűek, változatosak, és – véleményem szerint – ugyanolyan erőteljesek, mint ahogy azt megszokhattuk. A szakmai versenyben kiemelkedő minőségű munkák születtek azok mélységével és változatosságával. Néha mindannyian úgy érezhettük, hogy a Covid okozta állapot miatt a világ leállt, de ezeket a projekteket áttekintve egyértelmű, hogy ez egyáltalán nem így van. Megtisztelő és inspiráló, hogy ennyi munkát láthattunk a világ minden tájáról. A fotózás fontos a világunk értelmezésében. Az emberközpontú, környezeti és lelki problémák előtérbe helyezése teszi a versenyt igazán izgalmassá, olyan különböző kategóriák által, mint a sport, a kreatív vagy a tájkép. Igazi kiváltság a fényképeket szemlélni, valamint nyíltan és őszintén véleményezni őket, és egy ilyen megfontolt, tudományos és világszínvonalú zsűri részvételének köszönhetően úgy érzem, sikerrel teljesítettük küldetésünket, hogy továbbra is kiemeljük a fotózás erejét és sokoldalúságát.”
A Sony World Photography Awards 2022 diák, ifjúsági, nyílt és professzionális versenyének összesített győzteseit 2022. április 12-én hirdetik ki, a képek a londoni Somerset House-ban az 2022. április 13. és május 2. között megrendezett kiállítás részeként lesznek láthatók.
________________
Fotók (az óramutató járása szerint balról):
© Adrees Latif, United States, Shortlist, Professional competition, Portfolio, Sony World Photography Awards 2022
© Fabian Ritter, Germany, Finalist, Professional competition, Documentary Projects, Sony World Photography Awards 2022
© Andrea Bettancini, Italy, Shortlist, Professional competition, Documentary Projects, Sony World Photography Awards 2022
© Hugh Kinsella Cunningham, United Kingdom, Shortlist, Professional competition, Creative, Sony World Photography Awards 2022
© Luca Locatelli, Italy, Shortlist, Professional competition, Portfolio, Sony World Photography Awards 2022
© Serena Dzenis, Australia, Shortlist, Professional competition, Architecture & Design, Sony World Photography Awards 2022
© Raphaël Neal, United Kingdom, Finalist, Professional competition, Creative, Sony World Photography Awards 2022
© Anna Neubauer, Austria, Finalist, Professional competition, Portfolio, Sony World Photography Awards 2022
© Adam Ferguson, Australia, Finalist, Professional competition, Portraiture, Sony World Photography Awards 2022
© Georgios Tatakis, Greece, Finalist, Professional competition, Portraiture, Sony World Photography Awards 2022
© Areshina Nadezhda , Russian Federation, Shortlist, Professional competition, Portraiture, Sony World Photography Awards 2022
© Phillip Walter Wellman, United States, Shortlist, Professional competition, Portraiture, Sony World Photography Awards 2022
© Oana Baković, Romania, Finalist, Professional competition, Wildlife & Nature, 2022 Sony World Photography Awards
Kapcsolódó cikkek
- Sony World Photography Awards: Bejelentették a döntősöket és a shortlisteseket
- A Varázslatos Magyarország bemutatja: A magyar természetfotó nagydíja
- Kihirdették az idei Sony World Photography Awards győzteseit
- Megvannak a rangos fotóverseny győztesei
- Elindította természetfotós pályázatát a Land Rover és a Királyi Földrajzi Társaság
- Nemzetközi ’Earth Photo’ pályázat indult
- Mexikói művészt díjazott a Sony
- A fotózás művészetéhez kiemelkedően hozzájárulók díja 2021
- Kihirdették a Magyar Nemzeti Díj győztesét
- Kovács Krisztina képe lett a legjobb