ORFK-val közös edukációs kampány indult a felhasználók adatainak védelmében

A legnagyobb e-kereskedelmi szereplők egymással összefogva készítik fel a sokmillió felhasználót az elmúlt időszakban megszaporodott adatlopási kísérletek elleni védekezésre, törvénymódosítást is kezdeményezve. A figyelemfelhívó kampányhoz az ORFK is csatlakozott. 

A koronavírus megjelenése óta jócskán megugrott az online rendelések és ügyintézések száma, ami óhatatlanul maga után vonta az adathalász kísérletek megszaporodását is. Ráadásul sokan csupán az elmúlt egy-másfél évben kezdtek el ismerkedni a digitális felületekkel, így ezek a felhasználók még inkább ki vannak téve a számukra ismeretlen eszközökkel operáló csalóknak, akik az adatok megszerzését követően károsíthatják meg őket. A jelenség azonban nemcsak a webshopokat és az online apróhirdetési oldalakat érinti, hiszen az elmúlt egy év során a legnagyobb banki és közszolgáltatási szereplők és ügyfeleik közül többen is adathalászati, adatlopási kísérletek áldozatául estek. 

 

Mivel a magyar lakosság széles köre érintett, iparági összefogás indult a helyzet javítására, amely most az ORFK-val együttműködésben ismerteti azokat a tippeket, amelyek segítségével megelőzhetők a felhasználói adatvesztések és az azokkal végrehajtott visszaélések.

 

Oláh-Paulon László rendőr alezredes, az ORFK bűnmegelőzési osztály megbízott vezetője kiemelte: „A biztonságos internet napján elindított kampány csak az első lépések egyike. Figyelemfelhívásunk célja, hogy elkerülhessük az áldozattá válást az internetes vásárlásainknál; az adathalászat elleni közös kampányban az online térben tevékenykedő gazdasági társaságok és a nyomozó hatóságok partnerként lépnek fel. Ezen jogsértések visszaszorítása erősíti az állampolgárok kiegyensúlyozott közbiztonságról megalkotott képét, egyben hozzájárul a gyors, hatékony, ügyfélbarát gazdasági, kereskedelmi vagy szolgáltatási tevékenység gyakorlásához. Az online térben történő vásárlás sok időt takarít meg számunkra. A „megnyert” időből szánjunk arra, hogy alaposan végiggondoljuk, milyen kérésre és kinek adjuk tovább például születési adatainkat, igazolványszámainkat, telefon- és bankkártya-használathoz szükséges PIN-kódjainkat, bankszámlaszámunkat. Ehhez nyújthat értékes segítséget az edukációs kampány, hiszen a csalók mindenki által ismert szervezetek, gazdasági társaságok vagy épp pénzintézetek nevével és logójával visszaélve, okostelefonunkon és számítógépünkön férkőzhetnek a közelünkbe. Fontos, hogy ügyeinket soha ne rutinból intézzük a világhálón, adatainkat pedig minden tranzakciónál, kellő körültekintéssel kezeljük!”

 

 

Palocsay Géza, a Jófogás és Használtautó.hu portálokat üzemeltető Adevinta Hungary ügyvezető igazgatója az iparági együttműködés kezdeményezőjeként állt az ügy élére: „Nagyon örültünk, hogy több mint 20 márka csatlakozott a kezdeményezéshez, amelynek célja a jelenlegi jogszabályi környezet olyan irányú bővítése, hogy az a hatóságok számára hatékony segítséget nyújtson az adathalász kísérletek elleni nyomozások lefolytatására. Felhívásunkat követően az ORFK-val folytatott előremutató szakmai konzultáció során fogalmazódott meg az edukációs kampány ötlete, hiszen a felhasználók tudatossága továbbra is elengedhetetlen feltétele a hatékony védekezésnek. Mindenképpen tovább szeretnénk mélyíteni a nyomozóhatóságokkal kialakult szoros kapcsolatot az online végzett ügyek biztonságosabbá tételéért, és azért, hogy a törvényi szabályozás változásaira tett javaslataink minden érintett számára kedvező eredményre vezessenek.”

 

Az edukációs, figyelemfelhívó kampány február folyamán zajlik. A legfontosabb, felhasználóknak megfogalmazott üzenetekkel közterületi plakátokon, az ORFK közösségi média felületein, valamint a kezdeményezéshez csatlakozó vállalatok weboldalain és hírleveleiben is lehet majd találkozni. Az akciócsoport továbbá azon is dolgozik, hogy mely magatartásokat lenne szükséges a Büntető Törvénykönyvben is szankcionáltatni, így az ORFK jogászainak segítségével folytatják tovább az egyeztetéseket a jogszabályi környezet megfelelő kialakítása érdekében.

 

Az iparági kezdeményezés eddigi aláírói az Adevinta Hungary mellett:

●  Agroinform Média Kft.

●  ALVEOLA Kft.

●  Alza.hu Kft.

●  Árukereső.hu (Online Comparison Shopping Kft.)

●  Delivery Hero Hungary Kft. (Foodpanda)

●  DHL Express Magyarország Kft.

●  DIMSZ

●  Euronics (Vöröskő Kft.)

●  Extreme Digital-eMAG Kft.

●  GKI Digital Kft.

●  GLS General Logistics Systems Hungary Kft.

●  Growww Digital Kft.

●  Kallaidesign.com 

●  Media1 Online Tartalom Kft.

●  Pepita.hu Zrt.

●  Praktiker Kft.

●  Szallas.hu Zrt.

●  WEBSHIPPY Magyarország Kft.

●  Weco-Travel Kft. – Repjegy.hu

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció