A COVID és az online oktatás tanulókra gyakorolt hatásai
2021. december 7.
Az online oktatásnak a már ismert pozitív hatásai mellett riasztóan sok negatív következményét emelték ki a doksi.net kutatásában résztvevők. Kiugróan jó érdemjegyek, hatalmas tanulási veszteség, rekord alacsony motiváció jellemzi az online oktatásban együttműködő tanárokat, diákokat és hosszútávon a kép még ijesztőbb.
A doksi.net oktatási portál felmérést készített az oktatásban résztvevők körében, hogy feltérképezze, valójában milyen hatásai lehetnek hosszútávon az online oktatásnak a tanulók, tanárok és szülők életére.
Érdekes felismerés a tisztán online képzés hosszú távú fenntarthatóságával kapcsolatban, hogy azt az eddig látott módon kevesen tudják elképzelni. A számonkérési nehézségek, az összpontosítás energiaigénye, illetve az ingerszegény helyzetek miatt születhettek az alábbi válaszok a „Mit preferálnál?” kérdésre:
A felmérés során egy szülő a következőképpen fogalmazott:
„A tanulóknak/hallgatóknak – különösen a középiskolai korosztályig – „buli” volt az egész: nem kellett bejárni, otthon vakaródzhattak, dúlták az internetet, a leckét és egyéb feladatokat pedig kalákában oldották meg a családtagjaikkal. A gyermekének segítő szülők pedig szembesülhetettek saját és gyermekeik szerény szellemi képességeivel, bármennyire is turbózták az oktatási intézmények az érdemjegyeket.”
Egy tanár válaszadó pedig az alábbiak szerint foglalta össze tapasztalatait:
„…az online oktatást kifejezetten gyűlölöm. Egy nagy előadásnál, de még csak a kiscsoportos szemináriumnál is lehetetlen az interaktivitás. Nem látom az arcokat, nincs visszajelzés, elveszik az oktató szuggesztivitása (már, akinek van ilyen), nem "érzem" a hallgatókat. Az online otthoni vizsga, de különösen az írásbeli pedig közröhej.”
A kutatási eredményeket bemutató, A COVID tanulók életére gyakorolt hosszútávú hatásai című tanulmány kiterjed továbbá:
- a vizsgálatban résztvevő szereplők koronavírust illető veszélyérzékelésükre;
- COVID pozitív és negatív hatásaira az online oktatásra;
- médiafogyasztási érdekességekre;
- nemzetközi tanulmányok tapasztalataira;
- ismerkedési lehetőségek változására;
- sportolással kapcsolatos változásokra;
- kapcsolattartáshoz kapcsolódó változásokra (család, barátok).
Kapcsolódó cikkek
- Cégépítés COVID idején: mit hoz 2022 a vállalkozások számára?
- Az ABB most négy területen kínál rugalmas automatizálási megoldást
- A pandémia után a logisztikai ipar gyorsítja a robotokkal végzett automatizálást
- Megvannak a válaszok a leggyakoribb állásinterjú-kérdésekre
- Covid 4. hullám és az üzletmenet folytonosság kérdései
- Ideje felkészülni az iskolakezdésre – digitális vagy offline család?
- Az iskolai füzetek mellé a laptop is felkerült a bevásárlólistára
- Ismét digitális oktatás vár a magyar szülőkre és diákokra?
- Nyálból mutatja ki a koronavírus jelenlétét az új, otthoni használatra engedélyezett gyorsteszt
- Hogyan érintette az elmúlt másfél év a kkv-kat, és mire számítanak a cégvezetők az újraindítás után?