Glami.hu: szemĂ©lyre szabott tartalom nĂ©lkĂŒl labdĂĄba sem rĂșghatnak az e-kereskedelemi vĂĄllalkozĂĄsok
2021. jĂșlius 13.
Az intelligens személyre szabási megoldások használata egyre inkább szükségszerƱvé válik a divat e-kereskedelemben, mivel segítségükkel nem csak a vásárló számára válik könnyebbé a releváns tartalmak megtalálása, de kedvezĆ hatással vannak a webáruház értékesítési mutatóira is.
A vezetĆ divat webáruházak kínálatát egy platformon összekötĆ www.glami.hu keresĆplatform piaci áttekintése szerint az e-kereskedelemben egyre inkább követelménynek tekinthetĆ az olyan intelligens katalógus, amely képes rá, hogy egyéni tartalmat kínáljon a vásárlók számára, továbbá azok a vaÌllalatok, amelyek nem fektetnek be a mesterseÌges intelligencia alkalmazásába, valoÌsziÌnuÌleg lemaradnak az egyre fokozottabb piaci versenyben. A mesterséges intelligencia által támogatott weboldal fejlesztése jelentĆs erĆforrásokat követelhet a vállalkozásoktól, ezért sok kereskedĆ választja azt az utat, hogy csatlakozik egy olyan keresĆplatform katalógusához, amely fejlett ajánlórendszert mƱködtet.
A személyre szabásra való igény elsĆdleges oka, hogy egyre több fogyasztó tapasztalja meg az online vásárlás elĆnyeit és ezzel párhuzamosan egyre magasabb elvárásokat támasztanak a vásárlási élmény tekintetében. A MI-alapú megoldások segítségével a vásárlók könnyebben igazodhatnak el a webáruházak kínálatában, mivel az intelligens algoritmusok a felhasználók viselkedése alapján segítik Ćket a megfelelĆ termékek megtalálásában. A felmérések szerint a fogyasztók 91%-a nagyobb valószínƱséggel vásárol olyan webhelyen, ahol felismerik az igényeiket, „emlékeznek” rájuk és ennek megfelelĆen releváns ajánlásokkal látják el Ćket, valamint 48% elhagyja a vállalkozás webhelyét, ha ott számára nem releváns kínálattal találkozik. Mindemelett 83% számára nem okoz problémát megosztani adatait, ha cserébe egy személyre szabottabb élményben lesz része a következĆ vásárlások alkalmával*.
„A webáruházak ajánlási rendszerének fejlesztése elengedhetetlen a versenyképesség megĆrzése, ill. javítása szempontjából, amit jól érzékeltet az a Gartner piackutató által készített elemzés, amely szerint a Covid-19 járvány kitörése óta az e-kereskedelemi vállalkozások 77%-a vagy növelte, vagy fenntartotta mesterséges intelligencia eszközökre fordított kiadásait” - mondja Radek Bartyzal, a GLAMI MI csapatának munkatársa.
Az e-kereskedelem olyan vezetĆ szereplĆi mint AboutYou, a Bibloo & Urbanstore vagy a Footshop már régóta alkalmaznak ilyen rendszereket. Ilyen megoldás például, hogy az egyes webhelyeket az adott ország helyi igényeihez igazítják, a termékkategóriákat az oldalra jellemzĆ egyéni értékesítési adatok és a marketing szempontok alapján választják ki, valamint többségében a promóciók és kampányok megtervezése is az adott országra jellemzĆ elĆzmények függvényében történik. Emellett ezeken az oldalakon a terméklisták összeválogatása és megjelenítése mindig a legfrissebb munkamenet alapján történik, természetesen teljesen automatikusan. Ugyanakkor a személyre szabott ajánlórendszerek használata ma már nem csak a legnagyobbak privilégiuma: az MI-alapú technológia bárki számára rendelkezésre áll, és egyre több kisebb webáruház fedezi fel ezeknek az innovatív megoldásoknak az erejét.
„Ma már minden kis vagy közepes méretƱ webáruháznak is alkalmaznia kell valamilyen személyre szabási megoldást, mivel egyrészt ez javítja az összes e-kereskedelemben használt mutatószámot, másrészt, ha az ügyfelek azt tapasztalják, hogy nehézkes a vásárlási folyamat, egyszerƱen másik üzletet fognak keresni. Az önálló személyre szabási rendszer egy viszonylag magas költségƱ befektetés lehet, de alternatívaként a GLAMI is kínál AI-alapú megoldásokat partnereinek. Ez nagy hozzáadott értéket jelent a kisebb márkák számára, mivel a személyre szabott kínálat létrehozásával a GLAMI nem csak jelentĆsen leegyszerƱsíti a divattermékek feltérképezését és vásárlását, hanem a felhasználók egy még szélesebb köre számára teszi láthatóvá a webáruház kínálatát" - magyarázza Radek Bartyzal.
A GLAMI-nál a személyre szabás kétféle módon történik. Az a legegyszerƱbb megoldás, amikor a felhasználó kiválaszt néhány terméket, majd a rendszer hasonlókat ajánl. Ebben az esetben a rendszer nem veszi figyelembe a felhasználó vásárlási elĆzményeit. A második módszer még hatékonyabban valósítja meg a személyre szabást. A rendszer bizonyos kategóriákba sorolja a termékeket és figyelemmel kíséri, mit nézett meg a felhasználó a korábbi vásárlások alkalmával. Ezt követĆen a rendszer a hasonló profillal rendelkezĆ felhasználók termékeit fogja ajánlani. A kategóriákba sorolás a termékek képe és leírása alapján teljesen automatizáltan történik, ami a GLAMI esetében több mint 100 teljes munkaidĆben foglalkoztatott munkatárs munkáját váltja ki.
„Egy vállalat számára nehéz lehet megbecsülni, hogy az MI-technológiába való befektetés mennyi idĆt és emberi erĆforrást képes megtakarítani, de a felhasználói elégedettség könnyedén mérhetĆ olyan mutatókban, mint például a konverziós arány. A GLAMI-nál mindig mérjük az egyes új felhasználói funkciók üzleti értékét is. A személyre szabott keresés GLAMI-ban történĆ megvalósítása után az olyan mutatók, mint az konverziós arány és a GMV (bruttó áruérték) több mint 10%-kal növekedtek.”
_________________
* Forrás: https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-77/Accenture-Pulse-Survey.pdf
KapcsolĂłdĂł cikkek
- Az Ășj e-kereskedelmi szabĂĄlyok kedveznek az exportnak
- 5 hatĂ©kony mĂłdszer az e-kereskedelmi vĂĄllalkozĂĄsok szĂĄmĂĄra az online visszaĂ©lĂ©sek megelĆzĂ©sĂ©re
- Szakmai szövetség tagja lett a Vivre
- BeszĂĄll a Recartba a Lead Ventures
- A tĂĄvol-keleti vĂĄsĂĄrlĂĄsok megadĂłztatĂĄsa Ășj tĂĄvlatokat nyithat a magyar e-kereskedelem szĂĄmĂĄra
- Glami.hu: minden mĂĄsodik fogyasztĂł gyakrabban vĂĄsĂĄrol divatcikket az interneten, mint a jĂĄrvĂĄny elĆtt
- Online divatcikk-våsårlåsi szokåsok 2020 és 2021 åprilisa között
- 2020-ban hĂĄrom Ă©vet ugrott elĆre az e-kereskedelem
- Szlovåk példa mutatja, fel fog robbanni a magyar e-kereskedelem
- GLAMI: az Ășj tĂpusĂș vĂĄsĂĄrlĂĄsi szokĂĄsok a jövĆben is velĂŒnk maradnak