Közzétette az NMHH a 2020-as beszámolóit
2021. június 19.
Már letölthető az NMHH honlapjáról a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság tavalyi munkáját összegző két kiadvány: egyrészt a hatóság elektronikus hírközléssel kapcsolatos tevékenységéről és a postapiacról szóló jelentése, másrészt az NMHH Médiatanácsának működéséről szóló országgyűlési beszámoló.
A százhúsz, illetve százötven oldalas kiadványok részletes áttekintést adnak a hatóság hírközlési területen végzett munkájáról, illetve a Médiatanács 2020-as működéséről. A grafikonokkal, táblázatokkal gazdagított szakmai beszámolók, mint minden évben, idén is május végétől elérhetők az NMHH honlapján.
Az elektronikus hírközlési beszámoló
Az országgyűlési beszámoló szakterületekre lebontva ad tájékoztatást és áttekinti az aktuális technológiai trendeket, különös tekintettel az új technológiák nyomán fellépő szabályozási kihívásokra. Külön fejezet foglalkozik a postai szolgáltatások piacának elmúlt évével, a korlátos erőforrásokkal való gazdálkodás (azaz a spektrum- és azonosítógazdálkodás, illetve a mérőszolgálat) fejleményeivel, valamint a felhasználói érdekvédelemmel, a gyermekvédelemmel és az oktatástámogatással, továbbá a hatóság nemzetközi szakmai tevékenységével is.
Természetesen, mint minden 2020-ról szóló áttekintésnél, itt is kiemelt szerepet kap a koronavírus-járvány és a nyomában a teljes ágazatot és a mindennapi életet is átformáló veszélyhelyzet. „Azzal a meggyőződéssel nyújtjuk át az elmúlt egy év hírközlési munkájáról számot adó beszámolónkat, hogy a technológiák nemcsak átvészelni segítenek a járványt, hanem leküzdeni is” – olvashatjuk a kiadvány elnöki köszöntőjében Karas Monika, az NMHH elnökének szavait.
Ehhez hasonlóan, az egész beszámolót meghatározza az Európai elektronikus hírközlési kódex nemzeti szabályozásba való átültetése. Magyarország az unióban elsőként implementálta a kódex tartalmát, ami a teljes ágazatra kiható változásokat hozott. Az ezzel járó terjedelmes hatósági munka részleteiről is tájékozódhatunk a kiadványból.
A Médiatanács beszámolója
Mivel a világjárvány a médiaszektort is mélyrehatóan érintette, a Covid a Médiatanács éves kiadványában is fajsúlyos téma volt. „A veszélyhelyzeti intézkedések a piacon sok komoly szerkezeti változást, átrendeződést indukáltak: csökkentek a médiaszereplők bevételei, a reklámbevételek csakúgy, mint a marketingkiadások. Az iparág védelme céljából teljes médiapiaci innovációra és mindehhez kiszámítható, támogató szabályozási környezetre van szükség” – olvashatjuk Karas Monika köszöntőjében, hozzátéve: „A Médiatanács figyelembe vette az új körülményeket – szem előtt tartva a rugalmasságot és a méltányosságot – ugyanakkor a jogszabályban, illetve a médiaszolgáltatókkal kötött szerződésekben foglalt kötelezettségeket is”
A kiadvány beszámol a Médiatanács szabályozói és támogatói tevékenységéről, a testület Médiatudományi Intézetének munkájáról, a médiaszolgáltatási jogosultságok gondozásáról, valamint a szólás-, vélemény- és sajtószabadság ügyében indított döntésekről is. A Médiatanács monitoringtevékenységéről, azaz a rádiós és televíziós tartalmak elemzéséről külön fejezet szól. A jelentés mintegy nyolcvan ábrán és táblázaton keresztül szemlélteti a médiapiac hazai helyzetét.
Ezen felül egy húszoldalas melléklet ismerteti a 2019-2020-as médiafogyasztási adatokat is. Ebből részletes képet kaphatunk a hazai televíziók és rádiók eléréséről, műsorszerkezetéről, valamint a nyomtatott sajtó és az internethasználat hazai alakulásáról. A beszámoló függeléke pedig a Médiatanács mecenatúraprogramjából korábban támogatott filmek és műsorszámok tavalyi díjait, fesztiválszerepléseit összesíti.
Kapcsolódó cikkek
- Új fővárosi körzeti rádiós pályázatot készít elő a Médiatanács
- Júniusban három budapesti rádiós frekvenciára is lehet pályázni
- Két vidéki frekvenciapályázat tervezetét fogadta el a Médiatanács
- Lezárult a Budapest 95,3 MHz-re kiírt rádiós pályázat
- A médiaszolgáltatási díjak elengedésével kapcsolatban ad tájékoztatást a Médiatanács
- Médiatanács: több mint 120 millió forint támogatás közösségi rádiók és televíziók működésére
- Csökkent a járvány alatt a televíziós termékmegjelenítések száma
- Megduplázódott az új magyar tévéreklámok aránya az előző félévben
- Médiatanács: 520 millió forint tévéműsorok készítésére
- Médiatanács: eredménytelen a Budapest 92,9 MHz frekvenciára kiírt pályázat