Rehabilitációs platformot indít az ELTE Informatikai Kara
2020. július 29.
A SARS-CoV-2 járvány nemcsak hétköznapi tevékenységeinkre volt hatással, de olyan összetett szakmai feladatokat is online csatornákra terelt, mint az értelmileg sérült emberek rehabilitációja. Az EIT Digital DLUB (Don’t Leave Us Behind / Ne hagyd, hogy lemaradjunk) projektje új fejlesztésével az értelmi fogyatékossággal élő gyermekek és fiatal felnőttek terápiás lehetőségeit támogatja a megváltozott körülmények között. Az együttműködő partnerek a FifthIngenio és a Politecnico di Milano, magyar részről pedig az ELTE Informatikai Kar Lőrincz András vezette Neurális Információfeldolgozási Csoportja vesz részt a fejlesztésben.
A folyamatos személyes jelenlétet igénylő terápiás foglalkozások leállásával megnőtt a veszélye a fogyatékossággal élők állapotromlásának, társadalmi elszigetelődésének és gondozóik túlterhelődésének. A megoldást a terapeuta, a szülő és a páciens együttműködését támogató, a szokásos videohívások funkcióin túlmenő, a személyes jelenlétet leginkább reprodukáló és a terapeuta megfigyeléseit digitálisan támogató telerehabilitációs rendszerben látják a kutatók.
A játékalapú megközelítést alkalmazó innovatív szoftverplatform segítségével a terápiás játékok személyre szabhatóan, a páciens, a terapeuta és a szülő vagy gondozó közötti folyamatos interakción alapulva végezhetők. A terapeuták az ülés előtt konfigurálhatják a játékokat, kiválaszthatják a megfelelő tartalmat, beállíthatják a bonyolultsági szintet, illetve ellenőrizhetik a játék viselkedését és dinamikáját futás közben. A multiszenzoros technológia lehetővé teszi, hogy a különféle terápiás tevékenységek során automatikusan gyűjtött adatok elemezhetővé tegyék a páciens viselkedését és teljesítményét, megkönnyítve ezzel a terapeuta munkáját. A rendszer megalkotói figyelembe vették azt is, hogy a felhasznált technológia (például a webkamera) ne zavarja vagy befolyásolja a páciens viselkedését.
A rendszer kialakításakor a kutatók számos terápiás központtal dolgoztak együtt. A játékok hatékonyságát a központokban végzett empirikus vizsgálatok támasztják alá például az emlékezet és a figyelem előmozdításában, a problémamegoldás, asszociációs funkciók, absztrakciós funkciók, nyelvi képességek területén. A felhő alapú infrastruktúrával támogatott asztali és webes platform a kutatók tervei szerint 2021-től Európa-szerte támogathatja majd a rehabilitációs munkát, akár kizárólagos, akár kiegészítő eszközként attól függően, hogy a terápiás központok milyen ütemben nyithatják meg újból kapuikat.
Az EIT Digital európai uniós innovációs szervezet 2012 óta van jelen Magyarországon. Hazánk 2017-ben vált az EIT Digital teljes jogú tagjává, a szervezet legfontosabb hazai partnere az ELTE, melynek Lágymányosi Campusa egyben az EIT Digital magyar együttműködési központjának helyszínéül is szolgál.
Kapcsolódó cikkek
- Az ELTE Informatikai Kar tovább erősítette pozícióját a felsőoktatásban
- Mesterséges tananyagot fejleszt az ELTE és a Microsoft
- Ingyenessé tették az ELTE-n a nyári informatikai alkotótáborokat
- Tématerületi Kiválósági Program online Workshopja az ELTE-n
- COVID-19 adatelemzési verseny
- Idén jelentősen nőtt az ELTE Informatikai Karra jelentkezők száma
- Égető kérdések megvitatásával kezdte meg a távolléti oktatást az ELTE Informatikai Kara
- Online feladatbankkal segíti az informatika érettségire készülő diákokat a Neumann Társaság
- Kezdő micro:bit programozó szakkör indul az ELTE Informatika Karán
- Rekordot döntött az e-Hód informatikai verseny