Eljött az idő a felnőttképzésre már az óvodában
2020. május 2.
Az online távoktatásra való gyors áttérés rávilágított arra, hogy a digitális kompetenciák, a hatalmas mennyiségű információ közötti lényeglátás képességének, a problémamegoldó készségek, illetve a logikus gondolkodásmód fejlesztése nem várathat tovább magára. A koronavírus-járvány után ezen a területen újratervezésre lesz szükség. Ha azt akarjuk, hogy a jövő nemzedéke magabiztosan használja a XXI. században alapvetőeknek számító képességeket, akkor ezek elsajátítását minél korábban a gyerekek edukációjának részévé kell tenni – hangsúlyozza az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség (EJMSZ).
A műszaki pályaorientáció népszerűsítésében aktív szerepet vállaló szervezet szerint erre annak fényében még inkább szükség van, hogy idén műszaki felsőoktatási képzésekre jelentkezők száma egyharmaddal visszaesett a tavalyi évhez képest. Ez pedig az ország jövőbeni versenyelőnyének megtartására jelenthet veszélyt hosszabb távon.
Az élmény alapú oktatás elterjesztésével a műszaki tudományok iránti érdeklődés fokozható, és már az óvodában indíthatóak olyan fejlesztő programok, amelyek keretein belül a kicsik az alapkészségeik használatával modelleket, különféle szerkezeteket építhetnek, kódolhatnak, vagy programozhatnak. Ezek révén pedig meg lehet alapozni azokat a digitális kompetenciákat, amelyekre építve az iskola a lehető leghatékonyabban tudja tovább vinni a gyerekek egyéni fejlesztését, és időben felfedezni a tehetségeket is.
Az EJMSZ véleménye szerint a kulcs a gyakorló (de digitálisan még nem kiképzett) óvodapedagógusok fejlesztésén van. Őket kell mielőbb beiskolázni, vagy adott esetben a nagyvállalati szektor mentor programjaiba bevonni, hogy sikeresen magukévá tegyék a digitális oktatás játékos módszertanát. Felkészítés után ők már profi nagykövetei lehetnek az óvodákban az algoritmikus gondolkodásnak, a robotok építésének és ezzel megteremtik az Ipar 4.0-ás világ felkészült munkavállalóit, akik nem félnek a robotoktól, hogy elveszik a munkájukat és kenyerüket, hanem tudatosan készüljenek a robotok használatára, építésére, programozására és karbantartására.
A digitálisan képzett óvodapedagógusokkal ugyanakkor nem csupán azt lehetne elérni, hogy több kisfiú kezdjen el érdeklődni a műszaki tudományok iránt, hanem azt is, hogy a kislányok is közelebb kerüljenek a technika világához. Mivel ha kiskorban „elültetjük” bennük a terület iránti lelkesedést, akkor a jövőben ők szívesebben lépnek műszaki pályára, ezzel a nemek aránya is javul a szektorban, illetve a munkaerő utánpótlás is könnyebbé, egyszerűbbé válik az elkövetkező évtizedben.
Az EJMSZ tagvállalatai révén szeretne példát is mutatni, hogyan lehet a leendő óvodapedagógusokat digitális területen hasznos, új tudásanyaghoz segíteni. Ennek megfelelően az NI Hungary a közelmúltban a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Karának robotépítő készletet adományozott. Ezzel és a mellé biztosított képzési programmal jelentősen hozzájárultak ahhoz, hogy mostantól a Hajdúböszörményben frissen végzett óvónők már felkészülten, szakavatottan ismertessék meg a gyerekekkel az alapszintű digitális kompetenciákat.
Kapcsolódó cikkek
- Több tízezer iskolás otthontanulását tenné lehetővé az otthON Program
- Digitális eszközökkel segíti a leginkább rászorulók oktatását a Huawei
- Matek érettségi: ezek a témakörök a legesélyesebbek
- Március 16. óta megtízszereződött az Okos Doboz forgalma
- #sokantanulunk: Segítsük az Okos Dobozt!
- A Föld Napjára ajánl digitális tananyagot az E.ON
- A Training360 felvásárolta a kizárólag online tanfolyamokat kínáló NetAcademiát
- Gigafelvásárlás az oktatási piacon
- Idén jelentősen nőtt az ELTE Informatikai Karra jelentkezők száma
- A MOL Mester-M Díjával jutalmazták a Neumann Társaság alelnökét, Erdősné dr. Németh Ágnest