NMHH: későn értesítette ügyfeleit a Telekom a számlázási gyakorlata megváltoztatásáról
2019. július 9.
A Magyar Telekom Nyrt. még tavaly októberben és novemberben előzetes értesítés nélkül változtatott a számlázási gyakorlatán, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 25 millió forintos bírság megfizetésére kötelezte. A jogsértő magatartás miatt több százezer előfizető egyáltalán nem értesült az előfizetői szerződése egyoldalú módosításakor őt megillető jogokról.
Az NMHH előfizetői beadványok alapján indított eljárást a szolgáltató ellen, amelyekben a fogyasztók azt sérelmezték, hogy a Telekom rövidebb határidőt adva megváltoztatta a számlák befizetési határidejét, amely így a következő hónap elejéről az aktuális hónap végére esett, néhány nappal megrövidítve az addig megszokott határidőt.
A cég 2018 októberében – néhány ügyfél esetén novemberben – egy hónapon belül két számla teljesítését is kérte az ügyfeleitől: az augusztusi számláét október elején, a szeptemberiét pedig október végén. Minderről a szolgáltató a már rövidített határidős számla mellékletében – emellett honlapján – tájékoztatta az előfizetőket, és bár az egyoldalú szerződésmódosításhoz joga volt, arról az előfizetőket a módosítások hatályba lépése előtt legalább harminc nappal kellett volna tájékoztatnia. A hírközlési hatóság megállapította azt is, hogy a szolgáltató a jogszabályokban előírtakkal ellentétben az előfizetőknek küldött értesítésekben nem ismertette az előfizetőket ilyenkor megillető jogokat. Ezek közül a legfontosabb, hogy ha az egyoldalú szerződésmódosítás az előfizetőt hátrányosan érinti, az előfizető 45 napon belül jogkövetkezmények nélkül felmondhatja a határozott idejű szerződést is.
A bírság kiszabásakor figyelembe vett körülmények
A feltárt jogsértések alapján az NMHH a Telekomot jogkövető magatartásra és 25 millió forintos bírság megfizetésére kötelezte. A hírközlési hatóság a bírság kiszabásakor figyelembe vette, hogy a módosítás az előfizetők nagy számát, több százezer előfizetőt érintett, és a szolgáltatót az elmúlt két évben hasonló jogsértés miatt már háromszor kötelezte jogkövető magatartásra. Ugyanakkor a hatóság enyhítő körülményként értékelte, hogy a szolgáltató a második számla végösszegéből 5 százaléknyi kedvezményt nyújtott az érintett előfizetőknek.
Az elsőfokú döntéssel szemben a szolgáltató fellebbezhet.
Kapcsolódó cikkek
- Az Antenna Hungária marad az országos földfelszíni digitális televízió-műsorszóró hálózatok üzemeltetője
- Médiatanács: a képújság alatt szóló rádióműsor közzétételét engedélyeztetni kell
- Rádiós döntések a Médiatanács legutóbbi ülésén
- Médiatanács: 47 millió forint rezsitámogatás helyi és körzeti, közösségi médiaszolgáltatóknak
- A világ hotline-jai tavaly 224 ezer pedofil felvétel eltávolítását kezdeményezték
- NMHH: kitárul a kapu az 5G-s frekvenciák értékesítése előtt
- NMHH: kitárul a kapu az 5G-s frekvenciák értékesítése előtt
- A Médiatanács egy kapuvári és egy kisújszállási rádiós frekvencia sorsáról is döntött
- NMHH: Újabb öt évig szólhat az InfoRádió
- Médiatanács: Decembertől is a Szent István Rádió szól majd Gyöngyösön és Sátoraljaújhelyen