Az IT és a digitális stratégia nem ugyanaz, még ha ezt is gondolják sokan
2019. március 25.
Sokszor elhangzott már, hogy a digitális átalakulás most már tényleg itt van és elengedhetetlen ahhoz, hogy versenyképes maradjon egy vállalat. A The Economist Intelligence Unit a DXC Technology támogatásával felmérést készített világszerte több mint 600 nagyvállalati vezető közreműködésével - a felmérés készítői arra voltak kíváncsiak, hogy ezek a cégvezetők mit tartanak a digitális átalakulás, a kulcstechnológiák és a szervezeti változások legfontosabb mozgatórugóinak, illetve milyen üzleti tervekkel készítik elő a vállalatok digitalizációját. A válaszadók háromnegyede mondta, hogy a digitális stratégia kiemelt helyen szerepel a tervei között. Egyes szektorokban, mint a pénzügy és a technológia még ennél is magasabb ez az arány.
2019 az igazi változások éve lesz: a digitális transzformáció szinte végigsöpör majd az egyes ágazatokon, ugyanis napjainkra a cégek valóban felismerték, hogy a digitalizáció elengedhetetlen az üzleti sikerhez, így a technológiai innovációk, mint az AI (Artificial Intelligence), az ML (Machine Learning) vagy a blokkláncok, mára eljutottak a hype-tól a valós gyakorlati felhasználásig, és a vállalatok vezetői igazi értékteremtő erőt látnak bennük, amikbe érdemes, sőt, szükséges befektetni.
Íme néhány a kutatás legfontosabb megállapításai közül:
- A cégek többet is befektetnének: a válaszadók több mint 80 százaléka úgy gondolja, hogy a következő 12 hónapban növelni fogja befektetéseit a digitális technológiákba.
- A digitalizáció hasznot termel: a válaszadók több mint kétharmada állította, hogy az elmúlt 3 évben nőtt a vállalat haszna a digitális stratégiák alkalmazása révén.
- A kulturális átalakulás elengedhetetlen a digitális transzformációhoz: a válaszadók legalább 40 százaléka szerint kiemelten fontos a szervezeti struktúra átalakítása, ehhez pedig meg kell ismerni a legújabb toborzási stratégiákat és képezni kell a tehetségeket.
- A digitális átalakulás versenyképességi tényező: a vállalatvezetők 70 százaléka állította, hogy a digitalizáció nagyobb agilitáshoz vezet. Még ennél is többen gondolják, hogy egy modern IT infrastruktúra magasabbra pozicionálja a cégüket.
- A legtöbb cég még mindig az első lépéseknél tart, 60 százalékuk szerint a kérdés már évek óta terítéken van. Kevesebb mint a válaszadók harmada mondta, hogy a cégük „digitálisan rendben van”. A kutatásból az is kiderült, hogy egyes vállalatoknál a IT és a digitális stratégia különbsége csupán terminológiai kérdés és egymás szinonimáiként használják a két fogalmat.
- A megkérdezett vállalatvezetők 36 százaléka mondta, hogy az AI és a ML jelentős szerepet játszik a vállalat digitális stratégiájában, és 45 százalékuk azt prognosztizálta, hogy az új technológiák a következő 3 évben továbbra is meghatározó szerepet töltenek be vállalatuknál.
Czibók Zoltán, a DXC Technology Hungary ügyvezetője a kutatás eredményeivel kapcsolatban megjegyezte, hogy a digitális stratégia kialakítása nem csak az IT hanem a teljes szervezet ügye. Olyan üzleti stratégiának kell lennie, ami a digitális világ lehetőségein ül és abból táplálkozik. Így a digitális stratégia az üzleti stratégia szerves része kell legyen. Ezen túl a kultúraváltás szerepére hívta fel a figyelmet, hiszen ez gyakran hosszú évekig tartó a szervezet teljes egészét érintő folyamat. Ennek kialakítása során, nem csak a szervezetbe frissen belépettekre, illetve a már digitálisan érzékeny kollégákra, hanem a még partvonalon mozgókra is figyelni kell. A szervezet egészét kell a helyes irányba terelni.
Erre rímel, hogy bár szinte minden megkérdezett arról számolt be, hogy a digitalizáció kiemelt feladatot jelent a vállalata számára 2019-ben, a válaszadók szerint több akadálya is van a digitális stratégia bevezetésének. Legfőbb problémaként a biztonsági szempontokat és a hiányzó erőforrásokat jelölték meg. Minden harmadik válaszadó a megfelelő digitális készségekkel rendelkező munkavállalók hiányát jelölte meg fő akadályként. Való igaz, hogy az új technológiák bevezetéséhez és alkalmazásához magasan képzett munkavállalókra van szükség, akiknek a digitalizáció a kisujjában van, azaz naprakész digitális tudással és készségekkel rendelkeznek ahhoz, hogy előremozdítsák a vállalat digitális átalakulását és az technológiai megoldások adaptálását a teljes szervezetben.
Kapcsolódó cikkek
- Miként veszélyeztetheti a digitalizáció a demokráciát?
- Érdekességek a magyarországi online vásárlási trendek világából és internethasználatról
- Online vásárlás Magyarországon
- Ügyfélélmény növelés digitalizációval
- Négy stratégiai lépés az ügyfélélmény növeléséhez
- A DXC szakértője diákoknak beszélt az AI-ról
- Megdöbbennénk, ha tudnánk, hogy mennyi mindent tudnak rólunk…
- A Cisco 2019-es kutatása napjaink legfontosabb kiberbiztonsági trendjeit vizsgálta
- Kiberbiztonság a biztonsági vezetők szemével
- A digitális megoldásokat fejleszti a ABB és a Dassault Systèmes