Felmérték a középiskolások műszaki képességeit
2019. március 4.
Lezárult az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség (EJMSZ) által, a mérnök-és informatikai szakember utánpótlás biztosítása érdekében kezdeményezett országos MTMI (matematikai, természettudományos, műszaki és informatikai) kompetenciamérés első szakasza a középiskolás fiatalok körében.
A program végrehajtása során a kiválasztott iskolákban, a 10-12. osztályos diákok készségeit, képességeit vizsgálták meg a szakemberek. Ezek alapján a résztvevő tanulók, illetve szüleik kaptak képet a meglévő kompetenciáikról, illetve a különböző erősségeikről, amelyekre alapozva érdemes lehet az informatikai irányba orientálódniuk. Összesen 1025 gyerek vett részt a méréseken az elmúlt hónapokban.
„A Szövetség tagvállalatai számára kulcskérdés, hogy a hazai mérnök-és informatikai szakemberek következő generációja olyan tudással lépjen ki a munkaerőpiacra, amelyre építve a jövőben is megvalósíthatóak az újabb értékteremtő beruházások, a legmodernebb technológiákat meghonosító fejlesztések az országban. A kompetenciamérési programunk pontosan arra fókuszál, hogy beazonosítsa azokat a műszaki érdeklődésű középiskolásokat, akikből megfelelő tehetséggondozás mellett kinevelhető a sikeres, kreatív magyar informatikusok és mérnökök újabb nemzedéke.” – fejtette ki Jakab Roland, az Együtt a Jövő Mérnökeiért Szövetség alelnöke. Hozzátette, hogy az EJMSZ által koordinált, uniós forrásból megvalósult mérések során a Vienna Test System segítségével vizsgálták a fiatalok logikai gondolkodását, hogy mennyire képesek egy első látásra zavaros halmazban rendszert találni, továbbá figyelték a monotóniatűrési jellemzőiket időnyomás alatt, valamint tervezési képességeiket és személyiségjegyeiket is felmérték. Mindezeket valós és aktuális – az EJMSZ tagszervezetei által összeállított – elvárás listára alapozva.
A mérések 2019. márciusában folytatódnak, több ezer diáknak segítséget kínálva. A mérések visszajelzéseinek köszönhetően ugyanis a leendő mérnökök és informatikusok bázisa növelhető, miután azok eredményei, illetve a pozitív megerősítések révén egyre több szülő veheti majd számításba a műszaki szakirányokat pályaválasztáskor. A kompetenciamérésre alapozva egyéni tehetségmenedzsment programok alakíthatóak ki az oktatási intézményekben, amelyek során az EJMSZ tagjai által javasolt, és a vállalatok részéről igényként meghatározott készségek, illetve képességek fejlesztése valósulhat meg gyakorlatorientált módszertanok kidolgozásával.
Kapcsolódó cikkek
- Az informatikus és a mérnöki szakma a legnépszerűbb a továbbtanulást választók körében
- Informatikusok és mérnökök akarnak lenni a mai középiskolások az EJMSZ felmérése szerint
- Sürgősen foglalkozni kell az oktatás minőségének javításával
- Sürgősen képeztetné a tanárokat a mérnök szövetség
- A fiatalok szívesen lesznek mérnökök
- Öt éven belül meg kell háromszorozni a mérnökhallgatók számát
- Felpörgetné a szakemberképzést a rugalmas duális képzés
- A rugalmas duális képzés lehetne a diplomás szakember utánpótlás biztosítéka
- Az óvodai élmény alapú oktatással kell kezdeni a mérnökképzést
- Már az óvodában el kell kezdeni a mérnökök képzését