A tömeggyártástól a tömeges személyre szabásig
2018. szeptember 4.
A tömeggyártás szinte minden iparágban jelen van, azonban egyre nagyobb teret hódit egy új vásárlói trend, amely a személyes igényekre és testre szabott termékekre fókuszál.
Egyre több fogyasztó szeretne egyedi termékeket kapni, aminek hatására a teljes gyártósornak új kihívással kell szembenéznie az ún. „high mix/low volume” gyártási környezetben. Ebben talán nem is annyira meglepő módon, a robotok segíthetnek.
Vegyük példaként az autóvásárlást. Olvasóink egy része az Ipar 3.0 alatt nőtt fel, amit leginkább a számítástechnikának az üzleti életbe való bevezetése jellemez. A hetvenes, nyolcvanas és még a kilencvenes években is egy autó megvétele általában úgy nézett ki, hogy a vásárló kiválasztotta a márkát és a modellt az autókereskedésben, és ha esetleg a bemutatóteremben kiállított járművek egyike sem nyerte el a tetszését, rendelt egyet a kívánt színben, valamint egy pár kiválasztott extrával, mint például a légkondicionálás. A választási lehetőségek persze nagymértékben nőttek Henry Ford („A vásárló bármilyen színt választhat, amennyiben az fekete!”) ideje, azaz az Ipar 2.0 óta, azonban ez még mindig semmiségnek tűnik ahhoz képest, ahogyan manapság az autók online „konfigurálása” történik.
Ma már annyiféle lehetőség közül választhat a leendő autóvásárló, hogy jó eséllyel egy olyan gépkocsit kap kézhez, ami legalább a szomszédok vagy munkatársak számára teljesen egyedinek tűnik.
Ugyan az Ipar 4.0 képes az általános tömeges testre szabásra, viszont a mai vásárlók többet akarnak. A gyártóvállalatoknak pedig alkalmazkodniuk kell a folyamatosan változó fogyasztói igényekhez és gyártási szükségletekhez. A tömeges személyre szabást viszont csakis úgy lehet elérni, ha az emberi érintés visszatér a gyártási folyamatba.
Ezt hívja a dán együttműködő robotgyártó, a Universal Robots, Ipar 5.0-nak. Az Ipar 5.0 termékei segítségével a vásárlók megélhetik az önkifejezés alapvető emberi vágyát – még akkor is, ha ezért prémium árat kell fizetniük. Az ilyen termékeket pedig csak manuális beavatkozással, emberek bevonásával lehet létrehozni.
Az együttműködő robotok (kobotok) pontosan azok az eszközök, amikre a vállalatoknak szüksége van ahhoz, hogy legyártsák a vásárlói igényekhez illeszkedő személyre szabott termékeket. A kobotok elérhetővé teszik az emberi érintést a tömegek számára. Szó szerint univerzálisak és könnyedén új munkaállomásokra helyezhetőek, a vállalat méretétől függetlenül. A robot egyik helyről másikra mozgatása gyors és egyszerű, így a gyártóvállalatoknak lehetőségük nyílik szinte bármilyen manuális feladat automatizálására, beleértve a kis tételekkel és gyors átállással járó termékek gyártását is. A kobot emellett képes újra alkalmazni programjait a visszatérő feladatok esetén.
Az együttműködő robotok folyamatos fejlesztés alatt állnak. A világ vezető robotgyártója, a Universal Robots új szintet állított fel az együttműködő automatizációs felületek területén, amikor nemrég bevezette az új e-Series termékcsaládot. Az új együttműködő robotplatform olyan technológiai fejlesztéseket tartalmaz, melyekkel gyorsabban és szélesebb körben lehet robot applikációkat létrehozni. A bonyolult alkalmazásokkal dolgozó, valamint sokrétű vagy bizonytalan jövőbeli szükségletekkel rendelkező végfelhasználók számára rendkívül hasznos segítség leszaz e-Series platform.
Kapcsolódó cikkek
- Az együttműködő mobil robotok öt alkalmazási módja
- A kobotok megoldást kínálnak az öregedő munkaerő problémájára
- Az ABB és a Kawasaki megalkották a világon az első, kollaboratív robotokhoz kifejlesztett közös interfészt
- Technológiai áttörések, amik hamarosan megváltoztatják az egészségügyet
- A kiterjesztett valóság és a robotika
- A kiterjesztett valóság és a kobotok lesznek az automatizálás új hullámának főszereplői
- A Universal Robots megnyitja az együttműködő automatizációs megoldások új korszakát
- A MiR nagyobb és erősebb mobil robotot kínál
- A MiR új mércét állít fel az ipari belső szállításban
- Önálló úton az Ipar 4.0 felé