Optimizmus és digitális szemléletmód jellemzi a régió legnagyobb vállalatait
2018. február 3.
A Deloitte 9. alkalommal megjelent közép-európai CFO felmérése a régió 12 országában közel 600 pénzügyi vezető megkérdezésével készült.
Pozitív gazdasági kilátások, mérsékelt kockázatvállalási hajlandóság
A Deloitte felmérése alapján a közép-európai pénzügyi igazgatók magabiztosabbak cégük gazdasági kilátásait illetően, mint az elmúlt három évben bármikor. Ennek a pozitivizmusnak a legfőbb oka a 2018-ra várt egészséges GDP növekedés: átlagosan 2,4 százalékos emelkedést prognosztizálnak, ami 0,5 százalékkal több, mint a 2017-re várt arány.
Az általánosan bizakodó légkör ellenére több országban a gazdasági és pénzügyi bizonytalanság még mindig komoly tényező a közeljövő megítélésében. Éppen ezért a válaszadók jelentős többsége, közel 70 százaléka, továbbra sem kíván nagyobb kockázatot vállalni.
A vállalatok felmérésben vizsgált bizalmi indexe enyhe emelkedést mutat az egy évvel ezelőttihez képest. Ez arra utal, hogy a CFO-k hisznek vállalatuk jó kilátásaiban, és az emelkedő árbevételben az elkövetkező év során.
Földvári Roland, a Deloitte CFO Program vezetője elmondta: „A felmérésből egyértelműen látszik, hogy Magyarországon a pénzügyi vezetők 2018-ra és az azt követő időszakra optimizmussal tekintenek – noha ezt a bizakodásra okot adó légkört némileg árnyalják olyan kihívások, mint a képzett munkaerő bevonzása és az általános üzleti költségek növekedése. Mindazonáltal, mintegy 10 évvel a globális válság kitörése után egyértelműen jóval bizakodóbb és optimista a pénzügyi igazgatók hangulata.”
A robotikus folyamatautomatizálás egyre nagyobb teret nyer
A vállalati digitalizáció elterjedésének korában a CFO-k gyorsan felismerték, hogy a folyamatautomatizálás elkerülhetetlen, különösen a pénzügyi területen. Felmérésünk alapján azonban azt mondhatjuk, hogy a pénzügyi vezetők csupán 7 százaléka gondolja úgy, a pénzügyi funkció teljes mértékben felkészült a cég egyre növekvő digitalizációs igényére. Ez az arány nem meglepő módon leginkább a termelő, valamint a technológia, média és telekommunikációs (TMT) iparágakban magas.
Abban a tekintetben azonban különböző állásponton vannak a CFO-k, hogy milyen mértékű költségmegtakarítást várhatnak a folyamatautomatizálástól. Míg a válaszadók harmada szerint a megtakarítás legfeljebb 10 százalék lesz, közel hasonló arányban vannak azok a vezetők, akik akár 10-40 százalékos költségcsökkenést is elérhetőnek tartanak.
Földvári Roland hozzátette: „A CFO-k meghatározó szereplői és aktív résztvevői a vállalati digitális stratégia kialakításának. Leginkább saját funkcionális területükön aktívak ebben a tekintetben, de egyértelműen fő fókuszterületként kezelik a digitalizációt. Digitális stratégiájuk fő elemeként a digitális üzleti folyamatok irányítását, a Big Data, azaz adatalapú működési modellek, alapján új adatelemzési megoldások kidolgozását és a pénzügyi funkció digitalizálását jelölték meg legtöbben.”
A felmérésről
Évente elkészített felmérésünk keretében a közép-európai térség legnagyobb és legbefolyásosabb vállalatainak pénzügyi vezetőit kérdezzük az őket érintő legfontosabb témákban, idén az alábbi területekre fókuszálva:
- Gazdasági környezet
- A cégek prioritásai és várakozásai
- Pénzügyi prioritások
- A pénzügyi funkció digitális átalakulása
A 2018. évi CFO felmérésünk eredményei 12 közép-európai ország (Bulgária, Horvátország, Csehország, Magyarország, Lettország, Litvánia, Lengyelország, Románia, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia és Ukrajna) 584 pénzügyi vezetőjének véleményét tükrözi. A lekérdezést 2017. szeptember és november között végeztük.
Kapcsolódó cikkek
- Derűlátóak a pénzügyi vezetők a Deloitte felmérése szerint
- “Felhő mesterek” uralhatják a piaci versenyt 2018-tól
- “Felhő mesterek” uralhatják a piaci versenyt 2018-tól
- Hatékony költséggazdálkodás digitális megoldásokkal
- Itt a költségcsökkentési stratégiák új generációja
- Új szemléletmód a fogyasztók eléréséhez
- A teljesítmény és a márkaépítés összhangja
- Célzott támadások az ipari létesítmények ellen
- Sérülékeny világ
- Az SAP Hybris a fogyasztói szokásokat vizsgálta