Újabb mozgóképes kérdések a járművezetők elméleti vizsgáin
2018. január 3.
A kedvező tapasztalatok alapján januártól tovább bővül a járművezetői elméleti vizsgákon előforduló mozgóképes kérdések köre.
A közúti járművezető képzéshez kapcsolódó hatósági vizsgáztatás több mint egy évtizede számítógépes vizsgatermekben folyik Magyarországon. A 2015 januárjában megújult elméleti vizsgakérdések ma már arra késztetik a vizsgázókat, hogy a helyes válaszok statikus bemagolása helyett a biztonságos közlekedéshez szükséges, elmélyült, bármilyen helyzetben alkalmazható tudás megszerzésére törekedjenek.
A korszerűsített tartalom mellett látványosan fejlődött a képi megjelenítés is. A 3D-s, számítógépes grafikát alkalmazó képalkotási technika lehetővé tette nagyszámú, változatos forgalmi helyzet előállítását. A különböző részletek eltérő színtelítettségű megjelenítése pedig a lényeges információk felismerésében, beazonosításában segíti a vizsgázókat.
Az új technológia további fejlesztések megvalósítását alapozta meg, így 2016 májusában vezetői engedély kategóriánként két-két kérdéshelyen megjelentek a mozgóképes vizsgakérdések. A vizsgázó így nemcsak egy adott időpillanatban fennálló forgalmi helyzetet lát és értékel, hanem annak közelmúltbeli történéseit is figyelembe véve képesnek kell lennie több, egymást követő információ feldolgozására is.
A mozgóképes kérdéseket a járművezető-képzők és a vezetni tanulók is kedvezően fogadták. A kb. 10 másodperces animáció akár többszöri megtekintésére, a válaszlehetőségek feldolgozására ugyanúgy egy perc áll rendelkezésre, mint a szöveges vagy állóképes feladatoknál. A mozgóképes kérdéseknél az átlagos válaszidő ennek megfelelően valamelyest hosszabb, azonban azokat a hagyományos tesztelemeknél nagyobb százalékban válaszolják meg helyesen a jogosítványszerzéssel próbálkozók.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által ellenőrzött és jóváhagyott, januártól bevezetendő új kérdések egyelőre a meglévő két mozgóképes kérdéshely adatbankját bővítik. Az E-Educatio Információtechnológia Zrt. által megalkotott problémafelvetések megválaszolása során a vizsgázóknak számot kell adniuk arról, mennyire képesek a megtanult szabályokat és módszereket valósághű helyzetekben (pl. útkereszteződésben való áthaladási sorrend meghatározásában, egymást követő közlekedési jelzések értelmezésében, veszélyhelyzet felismerésében stb.) helyesen értelmezni és alkalmazni.
A technológia a jövőben várhatóan egyre növekvő mértékben alakítja majd vizsgáztatás menetét, hiszen a módszer eredményesen alkalmazható a vezetéstechnika, a közlekedésbiztonság és a közlekedési kultúra terén megszerzett tudás és készségek felmérésére.
Kapcsolódó cikkek
- Új informatikai eszközökkel kezdik az iskolák az újévet
- Csaknem félmillióan vettek részt a Microsoft 48 órás Skype-maratonján
- Megvannak az ABB mentorprogramjának résztvevői
- Januárban indul az ABB női mentor-, és egy új gyakornoki programja a jövő mérnökeinek képzéséhez
- A MOL befektet a fenntartható energia fejlesztésekbe
- Az InnoEnergy stratégiai partnere lett a MOL-csoport
- Együttműködik a METU és a CESA
- Nemzetközi startup hálózathoz csatlakozott a METU
- Fujitsu hivatalos oktatási intézményt hozott létre a mainframe-mérnökök képzésére
- A Fujitsu mainframe-mérnökök új generációját képezi az EPS Akadémián