A PSD2-t bevezetni nem kell félnetek...
2017. november 21.
A magyarországi bankok felét nem hozzák lázba túlságosan az idén október 31-én elfogadott és jövőre bevezetésre kerülő jogszabályok, a PSD2 és a GDPR, és csupán mintegy 10-15%-uk van lemaradva a felkészülésben – hangzott el múlt héten a Portfolio Banking Technology konferencián. Schannen Frigyes szerint rövidtávon csak a magyarországi bankok 17%-a számít bevételcsökkenésre, ez az adat a közép-európai régióban 56%.
Hosszútávon már kiegyenlítettebb az arány: a magyar bankok mintegy 40%-a számít arra, hogy csökkennek a bevételei az új szabályozás következtében. Tízből nyolc bank úgy véli, hogy a GAFAA (Google, Amazon, Facebook, Apple, Ali-Baba) komoly kihívást jelent, a fintechekekről csak tízből három vélekedik így. Ennek ellenére csak a bankok felénél jelenik meg a PSD2-re történő felkészülés IT-területen összhangban a stratégiával. Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere szerint nagyon fontos lenne, hogy a pénzintézetek az üzleti tervezésben is számszerűsítsék a szabályozásra történő felkészülést, és annak eredményhatását és ne csak az IT-beruházások szintjén.
A konferencián a „Nyakunkon a PSD2 és a GDPR – Felkészültek a pénzintézetek?” témájú kerekasztalon olyan kérdéseket vitattak meg a szakértők, hogy vajon a bankoknak IT-szakemberekre vagy üzleti szakemberekre lesz-e inkább szükségük, ki a változások generátora és kié a felelősség a jogszabályi változások bevezetését követően, illetve milyen kulcsképességek kellenek a jövő bankárainak.
A szakértők - Barits János (WyzeMe), Gáborjáni Szabó Ákos (Gránit Bank), Dr. Orbán Zsombor (Kinstellar), Pereczes János (MKB Fintechlab) és a moderátor Schannen Frigyes (Roland Berger) – egyetértettek abban, hogy a jövő vezetőinek egyformán kell érteni a technológiai és az üzleti igényeket és partnerséget kell kialakítani az IT és az üzleti területen között, mert ezek egyenrangúak, egyik sincs kiszolgáló szerepre kárhoztatva. A sikeres üzletmenetet azt biztosíthatja, ha a vezető menedzser szemlélettel rendelkezik és az adatmegfelelést, az ügyfélközpontúságot és a technológiát azonos arányban támogatja.
A kerekasztal résztvevők elmondták, a PSD2 esetében már a felkészülés zömén túl vannak a magyar pénzintézetek – 2017 első féléve erről szólt – most már arra helyeződött a hangsúly, hogy hogyan profitálhatnak belőle. A GDPR esetében a nagyobb bankok már felkészültek, de alapvetően még sok a kérdés a piacon, főleg az elfogadásra váró RTS (SCA&CSC) miatt még nem látszik, melyek a nyerő stratégiák az adatvédelmi megfelelőséghez. Az azonban elmondható, hogy a szabályozás gyorsítja a változásokat, lehetőséget ad a bankoknak a szemléletváltásra és jó alkalmat nyújt a fintech ökoszisztémák kialakítására, amely fontos lépés a digitális bankolás felé.
Kapcsolódó cikkek
- A pénzpiacnak egyensúlyba kell hozni az IT és az üzleti területeket
- Hírlevelek a GDPR után - elemzés
- Hírlevél feliratkozás – kötelező-e a kétlépéses hozzájárulás a GDPR alapján?
- NetIQ segítség cégeknek az adatvédelmi rendelet előírásainak betartásában
- GDPR: (meg)felel(tet)ésre felkészülni!
- Tízből négy kibertámadásnak már az egészségügy a célpontja
- Óriási biznisz az egészségügyi személyes adatok kereskedelme a feketepiacon
- GDPR – adatkezelési elvárások és kötelezettségek
- Valós veszély-e a 6 milliárdos büntetés egy magyar adatkezelőnek?
- Szerződést hosszabított a DXC Technology