Keveset költünk társasjátékra, pedig segíthetne az iskolakezdésnél is
2017. augusztus 25.
A Játéksziget bolthálózatot üzemeltető Formatex felmérése azt mutatta, hogy a szülők 25,5 százaléka szerint nem kell nyáron tanulni, gyakorolni, 74,5% azonban szükségesnek tartja azt. A mostani kisiskolások, vagyis az alfa generáció figyelmét egyre nehezebb lekötni, amihez a tabletek és a mobiltelefonok iránti érdeklődésük is hozzájárul.
A nyári szünet miatt kialakuló esetleges lemaradás ellen azonban nemcsak a könyvek fölött görnyedés a megoldás, hanem a társasjátékozás is kiválóan alkalmas a logikai, matematikai és az olvasási készségek, valamint a szövegértés fejlesztésében, ennek ellenére a szülők a 10 ezer forintos lélektani határon túli összeget nem szívesen szánják társasjáték vásárlásra, pedig ez megoldást jelentene az iskolakezdés előtti hetekben felmerülő rosszkedv feloldására is.
Szükséges nyáron tanulni, vagy nem?
Játszva érdemes tanulni, vagyis játék közben észrevétlenül és szórakoztatóan is tanulási folyamat zajlik - vélik a szakemberek. A Formatex által megkérdezett szülők szerint meglepő módon a kötelező olvasmányokat szívesen olvassa a gyerekek kicsivel több mint fele. A válaszadó szülők gyerekeinek 85%-a szokott nyáron olvasni, 15%-a pedig nem. Milyen módszerrel veszik rá a szülők a gyermekeket az olvasásra? Sokan a gyerekekkel együtt olvasásra esküsznek, a szülők 49 százaléka azt állítja, hogy nem kell motiválnia gyermekét, mert magától is szívesen olvas, a szülők 15%-a csak akkor engedi meg gyermekének, hogy kütyün játsszon, ha már olvasott, 7,5% pedig megvon a gyermekétől valamit, ha nem olvassa el azt, amit megbeszéltek.
„Tisztában vagyunk a számítógépek, a tabletek, a mobilok és a televízió csábításával, a gyerekek egyre fiatalabb korban kezdenek el különféle kütyükkel játszani, ezért a legnagyobb kihívás a játékgyártók számára, hogy segítsenek a szülőknek a hagyományos és az elektronikus játékok közti helyes egyensúly megtalálásában és érzékeltessék, hogy nemcsak szórakoztató, de képességfejlesztő és tanulási forrás az, amikor együtt játszik a család. Közel 100 millió forintos az éves társasjáték forgalmunk, tapasztalataink szerint egy-egy család 3-4 társasjátékot vesz évente. A játékokban rejlő lehetőségek és egyéb, sok családot érintő, gyerekekkel kapcsolatos hétköznapi kérdések megválaszolásával a játéksziget.hu oldalon indított blogunkkal is igyekszünk segíteni a szülőket, valamint játék kipróbálási lehetőségeket is szervezünk üzleteinkben”- mondta el Borhi János, a Formatex ügyvezetője.
A nyári tanulás nem feltétlenül azt jelenti, hogy a gyermekekkel matematikai feladatokat kell megoldatni, vagy munkalapokat kell kitöltetni. A nyár sokkal inkább annak az ideje, hogy a gyerekek felfedezzék azt, hogy a tanulás lehet szórakoztató, és voltaképpen bárhol megtörténhet, nemcsak az iskolapadban. A társasjátékok kiválóan alkalmasak a gyermek kognitív fejlődésének elősegítésére. Vannak olyan játékok, amelyek a gyerekek önkifejezési és beszéd képességét javítják, sokszor a gyorsaságra és jó taktikára van szükség, vagy a betűkkel való zsonglőrködésre, esetleg számolásra. A három- és ötéves gyerekekkel már játszható memóriajáték, a kisiskolásokkal logikai játék vagy betűjáték, ahol játszva számolnak, a 8-12 évesekkel taktikai, kommunikációs játék, a kiskamaszokkal pedig már akár stratégiai játék is, nem beszélve az ismeretterjesztő kvíz játékokról. A gyerekek akkor tanulnak a leghatékonyabban, ha örömüket lelik az adott tevékenységben, sőt, a játékok során a győzelem és a kudarc, vagy a vereség érzését is megtanulják feldolgozni, ami szintén fontos az iskolában.
Társasoznak, vagy a képernyők előtt ülnek inkább a gyerekek a szünidőben?
A szülők 27,7 %-a nem engedélyez több tévé nézést a nyári szünetben, mint iskolaidőszakban, körülbelül ugyanennyien mondják azt, hogy annyit tévézhet gyermekük nyáron, amennyit akar. 13% napi 1 órát engedélyez, 16% napi 2 órát, de a szülők 9 %-a csak akkor engedi a gyereket a képernyő elé, ha valamit teljesít, például rendet rak, vagy segít valamiben. A kütyükkel való játékra a válaszadók 17,7%-a annyit időt enged, amennyit a gyermek akar, 22,7% napi 2 órát, 23,6% napi 1 órát, 12,5% napi fél órát, a gyerekek 17,6 százaléka pedig csak akkor kütyüzhet, ha valamit teljesít.
A társasjátékok választéka rendkívül szerteágazó, a szülői tájékozódást megfelelő játékleírásokkal, szakképzett bolti eladókkal és játékbolti kipróbálásokkal is segíteni kell. A megkérdezett családok 61,7%-a logikai társasjátékkal fejleszti, szórakoztatja szívesen gyermekét a nyári szünetben, 56% memória fejlesztő társasjátékkal, 37% szójátékkal, 35% pedig kreatív társasjátékkal is játszik, de népszerűek a kvíz jellegű, a beszélgetős / mesélős és a kézügyesség fejlesztő társasjátékok is.
Milyen iskolát szeretnének a szülők?
A szülők 55%-a azt állította, hogy gyermeke már várja az iskolakezdést, 70% azt válaszolta, hogy gyermeke a nyári szünetben is találkozik az osztálytársaival. 59% úgy gondolja, jó dolog a hosszabb nyári szünet, 37,7% szerint több, rövidebb szünetet kellene tartani. A válaszadók 78 százaléka a 8 év általános + 4 év középiskola bontást tartja megfelelőnek, 13,7% véli úgy, hogy a 6+6 osztályos iskola az ideális, és csak 8% gondolja úgy, hogy 4 év általános iskola és utána pedig 8 év gimnázium a célravezető.
Kapcsolódó cikkek
- A mobiltelefon általi, érintés nélküli fizetés még „gyerekcipőben” jár Magyarországon
- Fizetne-e a lakosság mobiltelefonnal?
- Digitális gyermekkor – tablettel már hétévesen
- Az önvezető technológia az autóvásárlást is ösztönözheti
- A folyamatos tanulás egyre fontosabbá válik
- Mostantól leginkább erre kellene spórolnia mindenkinek
- Thycotic kutatás: A cégek fele bukásra áll kiberbiztonságból
- A Budapesti Metropolitan Egyetemen programozóképzést indít
- Betör a programozóképzések piacára a Budapesti Metropolitan Egyetemen
- Az év fesztiválkelléke: az okostelefon