Ma az e-kereskedelem az ígéret földje
2017. május 8.
Az európai e-kereskedelem továbbra is évi 12% körüli ütemben gyarapodik, míg a magyar szereplők ennél valamivel magasabb, 15-20% közötti átlagos növekedéssel számolhatnak – derül ki az Ecommerce Europe legfrissebb előrejelzéséből. A szakértők szerint a következő évek több iparágban robbanást ígérnek, ma az e-kereskedelem az ígéret földje.
Az európai e-kereskedelem teljesítménye 2016-ban 510 milliárd euró körül alakult az Ecommerce Europe előrejelzése szerint, ami 12%-kal haladja meg az egy évvel korábbi adatokat. A Közép-európai átlag 14%, míg Magyarországon várhatóan ennél magasabb, 15-20% körüli a növekedés.
„Ez az átlag megtévesztő, mert igen nagy a szórás a vállalkozások eredményeiben. A többség ennél kismértékben növekszik, míg vannak dinamikus, akár több száz százalékos növekedések, de előfordulnak extrém, 1000 százalékos növekedések is, melyre a praxisunkban is van példa” – mondta Dunder Krisztián online üzletfejlesztési szakértő, a Growww Digital ügyvezetője.
Hozzátette: „Valójában ha egy e-kereskedelmi vállalkozás 15-20 százalékot növekszik, az mindössze organikus, iparági növekedést jelent. Ezzel szemben egy növekvő online piacon 50% növekedés elérhető. Márpedig a piac erőteljesen növekszik."
Ma az e-kereskedelem 4%-ot hasít ki a hazai kiskereskedelmi forgalomból, azonban ez az arány várhatóan jelentősen növekedni fog a következő években. Megváltoztak a vásárlási szokások, egyre több olyan terméket rendelünk online, ami korábban elképzelhetetlen volt. Komplett ágazatok kereskedelme költözik fel az internetre. Jelenleg a divat- és a napi fogyasztási cikkek online piaca fejlődik a legdinamikusabban.
A gyorsaság pénz. Nagyon sok pénz
„Mindez óriási lehetőséget kínál sok vállalkozásnak, azonban ehhez időben kell lépni. Szinte minden tömegkereskedelmi terület óriási növekedési potenciállal kecsegtet az interneten. Nem az a kérdés, hogy lesz-e online piaca, hanem, hogy mikor” – mondta Dunder Krisztián.
Egy növekvő piacra idejekorán belépve könnyedén lehet fokozatosan építkezve egy - akár jelentős - szeletet kihasítani. Később, ahogyan sokasodnak a konkurensek, majd megjelennek a nagy nemzetközi szereplők, ez egyre nehezebb lesz.
Gyakran előfordul, hogy a széles termékpalettával bíró megastore, illetve a piacvezető szerepre törő nemzetközi kereskedők külső tőkeforrásból egész országokat kebeleznek be azzal a céllal, hogy később értékesítsék majd a márkát. Néhány iparágban már történtek Magyarországot is érintő jelentős tranzakciók, melyek jól mutatják a piac bizalmát.
Megéri nemzetközi vizekre evezni
Ahogy lengyel, szlovák és bolgár cégek nyitnak webáruházakat a hazai piacon, úgy egyre több, a magyar online piacon sikereket elért brand kezd külföldi terjeszkedésbe. Ugyanis a nemzetközi online piacok óriási fejlődési lehetőségeket tartogatnak.
Egy új országba lépés akár több száz százalékos növekedést hozhat. Azonban Dunder Krisztián óvva int: a külföldi indulást alaposan meg kell tervezni, növekedési stratégiát kell építeni, gondosan kiválasztva a célországot és a szegmenst is, amelyben tevékenykedni szeretnénk.
Dunder Krisztiánról
Dunder Krisztián online üzletfejlesztési stratéga, a Growww Digital közép-kelet-európai digitálismarketing-ügynökség társalapítója. Több mint 15 éve dolgozik internetes projekteken, 2001-től 2008-ig az Inform Média, majd a Lapcom kiadóknál, 2009 óta saját vállalkozásaiban.
Szakmai konferenciák rendszeres előadója, számos szakmai cikk, valamint a Digitális sikertörténetek című könyvsorozat szerzője. A MentorFM - Magyarország első önfejlesztő mobil applikációjának az - ötletgazdája és alapítója.
Kapcsolódó cikkek
- Kiemelt figyelem az e-kereskedelem iránt
- A hazai online kiskereskedelem 1 milliárd euró feletti forgalmat bonyolított 2016. évben
- Az ígéret földje: nőtt, nő és nőni fog az e-kereskedelem
- Tizenegyedik alakalommal keresik a legjobb magyar online kereskedőket
- Idén is keresik az Év Internetes Kereskedőjét
- Seregszemlét tartott a hazai e-kereskedelem
- Megbízható szállítóra vágynak az online vásárlók és eladók
- 1 milliárd euró felett a hazai online kiskereskedelem
- A késő karácsonyi csomagok tanulságai számokban
- Az e-kereskedelem kerül idén a fogyasztóvédelem fókuszába