Most vásárol karácsonyra? Ellenőrizze, meddig viheti vissza!

A legtöbben gyerekjátékokat és ruházati termékeket cserélnének vissza

A mai napon kapcsol teljes sebességbe az adventi bevásárlási láz. Főként az időszak elején megvásárolt termékek esetében okozhat gondot, hogy az ajándékba vásárolt termékeket karácsony után esetleg már nem vihetik vissza. 

Mivel hibátlan termék visszavételére általában semmilyen jogszabály nem kötelezi a kereskedőt, igen eltérő gyakorlat alakult ki az egyes termékfajtákat kínáló üzletláncoknál. E gyakorlat mentén segít eligazodni a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) és a CP Contact közös kutatásának alábbi összefoglalója.

 

Ha katalógus- vagy webáruházban, esetleg árubemutató keretében vásárolunk, 14 napig tudunk elállni a vásárlástól, ilyenkor a vételár is visszajár. Ha azonban hagyományos üzletben vásárolunk, a hibátlan áru cseréjét vagy vételárának visszatérítését jog szerint nem követelhetjük – akár rossz a méret, akár kettőt kaptunk belőle, vagy éppen csak nem tetszik nekünk a portéka.

 

Szerencsére az üzletek nagy része a vásárlók bizalmának elnyerése érdekében önként mégis vállalják, hogy megadott határidőig és feltételek mellett visszaveszik a nem kíván termékeket. Ez azonban boltról boltra igen eltérő feltételek mellett zajlik, ezért karácsony előtt fontos a tájékozódás, hogy olyan üzletet próbáljunk választani, ahol – tekintettel a hosszú adventi időre – akár egy hónapon túl is elfogadják az ilyen igényünket.

 

A FOME és a CP Contact november 21-23 között elvégzett közös üzletlánc-kutatásának eredményei azt mutatják, hogy szektoronként igen jelentős eltérés van a határidőket illetően: különösen a műszaki- és a játékáruházak szabnak meg szűk határidőket (0-3 hét között) a visszavételre, és általában a karácsonyi időszakban sem tesznek kivételt. A ruházati és könyváruházak általában szintén néhány hét határidőt szabnak a visszavételre, ám ők karácsonykor ezt az időszakot a decemberben vásárolt termékek esetében kivételesen meghosszabbítják január második hetéig. Ahol eleve legalább egy hónap a határidő, általában nincs külön eljárás a karácsonyi időszakban.

 

 

A felmérés egyik fő tanulsága, hogy a felkeresett láncok 69 százaléka adott határidőn belül nem csupán a termék levásárlására ad lehetőséget, hanem kérésre a vételárat is visszatéríti. Ez jelentős előrelépést jelent a tavaly tapasztalt 44 százalékhoz képest. Ebben a tekintetben a ruházati, cipő-, sport- és bútoráruházak, illetve a hiper- és szupermarketek mutatkoztak a legrugalmasabbnak. A bútoráruházak egy része egy hónapig fogad el készpénz-visszatérítési igényt, a levásárlás lehetőségét azonban akár egy évig is biztosítja.

 

Bolthálózatonként külön feltételeket határoznak meg mind a visszavett árut, mind az ügyfélkapcsolat szorosságát illetően: több helyen jóval kedvezőbb feltételeket vonatkoznak a hűségkártyával rendelkező ügyfelekre, a termékek közül pedig negatívan különböztethetik meg az akciós, vagy a már nem sértetlen csomagolású darabokat.

 

„Az üzletek túlnyomó többsége igen korrekt feltételeket alkalmaz, akár hajlandó pénzvisszafizetésre, akár csupán a levásárlást engedi meg" – mutat rá dr. Hajnal Zsolt, a FOME elnöke. – "Mivel internetes vásárlás esetén 14 napos a fogyasztók elállási joga, a hagyományos üzletek (hogy versenyben maradjanak) minimum ezt az időszakot szintén biztosítani szokták már. Fontos követelmény azonban, hogy ezeket a feltételeket előzetesen, könnyen elérhető módon hozza tudomására az ügyfeleknek, az egyedi elbírálásnak csak pozitív irányba engedve teret.”

 

Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere hozzátette: „Nem sokat ér a cég visszafogadási ajánlata, ha a vásárló erről nincsen kellő módon tájékoztatva. Ezen a területen még sok fejlődési lehetőséget látunk. A feltételeket pedig nagyon szigorúan be kell tartani: ha például egy cég arról tájékoztat, hogy 60 napig visszaveszi a hibátlan termékeket, ennek nem megfelelő teljesítése fogyasztóvédelmi szankciókat von maga után abban az esetben is, ha ezt a felajánlást nem jogszabályi elvárás alapján, hanem önként tette.”

 

A felmérés eredményei kiskereskedelmi szegmensekre és konkrét üzletláncokra bontva jelen sajtóanyag mellékleteként olvashatók.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció