Az ABB modell alapú prediktív nyoma-tékvezérlése (MPTC) hatékony védelmet biztosít a gázellátó rendszer üzemzavarai ellen
A modell alapú prediktív szabályzásra épülő szoftver az áramellátásban keletkező üzemzavarok során védi a kompresszor működését, amivel időt és pénzt takarít meg
2016. november 2.
Az ABB piacra dobta az első, változtatható sebességű hajtásvezérlési szoftvert, amely modell alapú prediktív vezérlést (Model Predictive Control*) alkalmaz a hajtásnyomaték szabá-lyozására. Az MPTC szoftvert eredetileg arra a célra fejlesztették ki, hogy a kompresszorállomás mű-ködését a villámcsapások, a téli viharok vagy a légvezetékek eljegesedése okozta feszültség-kimaradások során is biztosítani lehessen.
A gázkompresszor-állomásokon nagy teljesítményű, akár 50 MW-os kompresszorokkal szabályozzák és fokozzák a távvezeték-rendszer nyomását, így biztosítva a földgáz sok száz kilométer távolságra történő szállítását. Régebben gázturbinák hajtották a kompresszorokat. Ma ezt a feladatot a jobb hatásfokkal működő szinkron villanymotorok látják el. A motorok vezérlését változtatható sebességű hajtás, így például az ABB legnagyobb teljesítményű MEGADRIVE-LCI biztosítja.
Ha a villamosenergia-hálózaton üzemzavar lép fel, a védelmi rendszer gyorsan leállítja a kompresszo-rokat, ami azzal jár, hogy leáll a gázszállítás is. A kompresszorok újraindítása órákig, de akár napokig is eltarthat. A gázszállítás leállása pénzügyi veszteségeket okoz, amelynek mértéke a nagyobb léte-sítmények esetében évente több százmillió dollárra is rúghat.
A MEGADRIVE-LCI-be épített MPTC modell alapú szabályozásra épülő vezérlő algoritmus segítségé-vel a feszültségzavarok és a hálózati üzemzavarok fellépésekor részleges nyomatékot lehet biztosítani a kompresszor számára, így megelőzhető, hogy a kompresszornál nyomáslengés alakuljon ki.
A MEGADRIVE-LCI az első alkalmazás, amelynél sorozatban gyártott, sok megawattos hajtásrend-szerhez sokkal gyorsabb, dinamikus viselkedésű MPTC-t használnak azért, hogy a mögöttes, optima-lizálandó problémákat a másodperc ezredrésze alatt meg lehessen oldani.
A szoftver üzempróbáit a tél során a Statoil két norvégiai létesítményében végezték. A szoftvert az ABB MEGADRIVE-LCI hajtásaira telepítették. A szoftverrel felszerelt hajtások 2 db 42,2 MW-os komp-resszort szolgáltak ki a kollsnesi gázfeldolgozó üzemben, illetve 3 db 7,5 MW nyomásfokozó komp-resszor meghajtását biztosították Kårstøban. A vezérlő szoftver sikeresen megvédte az üzemelő kompresszorokat a feszültségesésektől.
A villamos hajtástechnológia fejlesztésében úttörő szerepet játszó ABB már közel 1000 MEGADRIVE-LCI-t helyezett üzembe világszerte. A nagy teljesítményű LCI alkalmazások terén szerzett évtizedes tapasztalatára támaszkodva az ABB jelentős termelékenységjavulás elérését kínálja a földgázellátási lánc kulcsfontosságú létesítményei számára.
*A modell alapú prediktív szabályozás egy vezérlő algoritmus, amelyet eredetileg a feldolgozóipar igényeire fejlesztettek ki. Az 1980-as évek óta széles körben alkalmazzák vegyipari üzemekben és az olajfinomítókban is. A hagyományos vezérlési technikákhoz képest az MPC egy matematikai modell segítségével képes intelligensen előre megjósolni a szabályozandó rendszer jövőbeni viselkedését, az optimalizálási feladat megoldásával pedig kiszámítja, hogy a működés adott kritériumai és korlátai függvényében melyik a legjobb szabályozási lépés.
Kapcsolódó cikkek
- Az ABB kedvezőtlen piaci körülmények ellenére tovább növelte az árrést
- A kedvezőtlen piaci körülmények ellenére tovább nőtt az árrés
- Tulajdonságaik alapján talál állást az embereknek a BeMyBoss
- A ’SaaS’-t egyre több KKV használja a Kaspersky Lab jelentései szerint
- Állásrobot keresi az embereknek az ideális munkahelyet
- Az AIDA64 5.80 konfigurálható gyorsbillentyűkkel érkezik
- Konfigurálható gyorsbillentyűkkel érkezik az AIDA64 5.80
- Konfigurálható gyorsbillentyűkkel érkezik az AIDA64 5.80
- A Trend Micro piacvezető a végpontbiztonsági technológia terén
- Forrester: aktuális kínálata alapján a Trend Micro piacvezető a végpontbiztonsági megoldások terén