Internet Hungary: egymás vállán fognak sírni a taxisok és az Uber sofőrök?
2016. szeptember 29.
Az önvezető autó már az igen közeli jövőben valósággá válik, ahogyan az is, hogy számtalan munkakört intelligens robotok fognak végezni. Megijedni azonban nem kell: eddig még egy nagy technológiai forradalom sem okozott tartós foglalkoztatottság csökkenést. Rengeteg új, eddig még nem létező munkakör fog születni. A siker kulcsa a digitális korban a folyamatos átképzés, és a magas hozzáadott értékű, nem rutinszerű munkára való fókuszálás – hangzott el az Internet Hungary konferencián.
Húsbavágó kérdések kerültek terítékre az idei Internet Hungaryn. A digitalizáció gyökeres változásokat okoz rengeteg iparágban, ám ez inkább jót jelent, mint rosszat. A 2000 szakmai érdeklődőt vonzó rendezvényen elhangzott, hogy a nagy technológiai váltásoknál a történelem során soha nem vált be a pesszimista jóslat, azaz csökkent 10% körülire a foglalkoztatottság. Példák sora bizonyítja, hogy a fejlődés miatt megszűnő munkakörökkel párhuzamosan folyamatosan újak jönnek létre.
Az egyik ilyen példa a múltból az bankautomaták elterjedése, amely számos banki alkalmazott munkáját tette feleslegessé. Az egy fiókra jutó alkalmazottak száma így csökkent is, viszont ezzel párhuzamosan a kirendeltségek száma nőtt, így összességében nem csökkent a banki területen dolgozó munkaerő létszáma. A másik hasonló példa a számítógépek elterjedése az irodai munkavégzésben, ami nem tette feleslegessé az emberi munkaerőt, hiszen például a naponta beérkező rengeteg e-mailt, fel kell valakinek dolgoznia.
Alkalmazkodás, átképzés, magas hozzáadott érték a siker kulcsa
Szakértők szerint a digitális korban a siker kulcsa az alkalmazkodás, és a folyamatos átképzés – értendő ez egy átlagpolgárra és egy ország teljes gazdaságára is. Az automatizáció, a robotok és a mesterséges intelligencia elsősorban a rutinszerű munkákat fogják kiváltani – például a betanított, összeszerelő munkát. Éppen ezért kell egy országnak az oktatásba fektetni és a magas hozzáadott értékű, nem rutinszerű munkahelyek megteremtésére helyeznie a hangsúlyt.
A Tescoban már jönnek a robotkasszák
Azt, hogy az automatizáció már elkezdett beszivárogni a mindennapi életünkbe a Tesco Internet Hungaryn tett bejelentése is jól mutatja. A multinacionális élelmiszer üzletlánc ugyanis arról számolt be, hogy Budaörs után több hazai áruházban is bevezeti a Scan & Go technológiát. Ennek lényege, hogy a vásárlók a bejáratnál felvehetnek egy kis eszközt, amivel saját maguk olvashatják be a vásárolt termékek vonalkódját, fizetéskor pedig a kijelölt kasszáknál egy összesítő vonalkódot kapnak, ami nagyban meggyorsítja a fizetést. A rendszert Győrben, Budapesten a Fogarasi úti áruházban, Szegeden, Debrecenben kezdik el hamarosan használni.
A konferencián előadott Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom vezérigazgatója is, aki arról beszélt, hogy mostanra lett minden adott ahhoz, hogy a digitalizáció teljesen átformálja a hagyományos gazdasági és társadalmi berendezkedést. A sharing economy (megosztás alapú gazdaság) számos feltétele megvolt már például tíz éve is, azonban az internet sebessége, és a digitális eszközök elérhetősége mára jutott el arra a szintre, hogy szolgáltatások egész sorát lehessen digitális alapokra helyezni.
Magyar startupok a porondon
Még a múlt évinél is nagyobb érdeklődés mellett zajlott az Internet Hungary startup-versenye, amelyre 54 projekt nevezett. Az Innovation Hungary 2016 siófoki döntőjében hét projekt prezentálhatta végül elképzéseit 3-3 percben. Az innováció-intenzív kisvállalatok elképzeléseit kilenc tagú zsűri értékelte, köztük 4 amerikai szakértő és egy, évtizedek óta nemzetközi, szilícium-völgyi cégekben dolgozó, magyar származású menedzser is tagja volt. A zsűri több szempont szerint értékelt: az összesítésben a legmagasabb pontszámot a Seon nevű projekt kapta, amely internetes vásárlásokkal kapcsolatos fizetési csalások megelőzésére fejlesztettek.
A második a Beerides nevű startup lett, amely ingyenes repülőtéri autó parkolást biztosít, majd az így tárolt járműveket bérbe adja, amíg gazdájuk külföldön van. A harmadik helyet a Teamly alkalmazás szerezte meg, amely a dolgozók munkahelyen töltött idejét méri, méghozzá játékos formában, illetve projekt-menedzsment során hatékonyságnövelést is hoz. A nyertesek jogi és üzleti tanácsadás és médiamegjelenés mellett pénzdíjakat, sőt, egy Las Vegas-i bemutatkozási lehetőséget is kaptak a januári CES konferencia előtt. A nyeremények összérték jelentősen meghaladta az egymillió forintot.
A közönség különdíjast is választott: a ROIminer nevű cég az online hirdetések hatékonyságát növeli egyedi fejlesztésű megoldásával.
Kapcsolódó cikkek
- SMART 2016: nemzetközi innovációs expót rendeznek Magyarországon
- SMART 2016: nemzetközi innovációs expót rendeznek Magyarországon
- Innováció az ICT ökoszisztémában
- Innováció az ICT ökoszisztémában
- Internet Hungary: a digitális térben egy háziasszony is versenyre kelhet a legnagyobb multikkal!
- Megvan az Internet Hungary innovációs versenyének nyolc döntőse
- Media Hungary: az internetes „pók” a legújabb digitális csodafegyver a cégek kezében
- Egységes digitális piacot akar az EU
- Az ügyfélkapcsolat mint az üzlet motorja
- Internet Hungary: a közösségi média az Iszlám Állam titkos fegyvere?