A tanévkezdéshez kötődő vásárlási szokásokat vizsgálta a PayPal
2016. augusztus 30.
A gyerekek iskolakezdésre való felkészítése nem könnyű feladat. Merítsen erőt a tudatból, hogy a járulékos nehézségekkel a világ összes szülőjének szembe kell néznie, és hogy a taneszközök online beszerzése bárki számára megkönnyítheti ezt az időszakot!
Az e-kereskedelem folyamatos bővülésével (az aktív magyar internetfelhasználók 75%-a vásárol online) párhuzamosan a PayPal online pénzügyi szolgáltató Magyarországon is évről-évre tapasztalja azoknak a vásárlóknak a megjelenését, akik szeptember közeledtével az utolsó pillanatban akarják beszerezni az iskolai tanévkezdéshez szükséges könyveket és tanszereket. A világ 200 piacán jelenlévő vállalat annak nézett utána, hogy az induló iskolaévre való felkészülés hogyan mutatkozik meg az egyes országok vásárlási szokásaiban.
Mikor kezdődik a tanév?
Érdemes talán azzal kezdeni, hogy a tanév a világ sok országában nem is szeptember 1-jével, sőt sok esetben nem is ősszel kezdődik. Bár a legtöbb európai és amerikai iskola valamikor kora szeptemberben nyitja meg kapuit, Görögországban vagy Mexikóban például pontos időponthoz köthető a tanévkezdés (augusztus 22., és szeptember 12.). A világ számos pontján viszont ettől teljesen eltérő időpontban kezdődik a tanév: Indiában június 1-jén, Argentínában február végén, Ausztráliában pedig januárban ülnek a padok mögé a diákok. Érdekesség, hogy Kolumbiában két iskolai naptár is létezik, és az iskolák dönthetnek róla, hogy melyiket követik.
Mikor tetőzik a roham?
A tanévkezdés időpontjától függetlenül, ebben az időszakban a világ összes szülőjének ugyanazzal a problémával kell szembenéznie, nevezetesen a többi - a tanévkezdéshez szükséges eszközökért küzdő - szülő vásárlási rohamával. Az őrület általában 2-3 héttel az iskolakezdés előtt kezdődik, de sok helyen már akár 2 hónappal korábban is megkezdődnek az áruházi promóciók. A vásárlási kedv aztán a legtöbb esetben már tanévkezdés utáni napokban, vagy akár közvetlenül előtte is alábbhagy. Ahogy egy megkérdezett szülő magyarázta: „Senki nem akarja olyan szülő benyomását kelteni, aki még az iskolára is képtelen tisztességesen felkészíteni a gyerekét.” Különálló eset például Oroszország, ahol a szülők a könyveket, az egyenruhákat, és az egyéb a kiegészítőket általában külön-külön vásárolják meg, ezért augusztustól szeptember végéig is eltarthat a több szakaszból álló vásárlási időszak. Az országban a taneszközértékesítés szempontjából kiemelkedő dátumnak tekinthető az ugyancsak erre az időszakra eső Tanárok napja.
A szülő, az iskola, vagy az állam?
A legtöbb országban a taneszközök kiválasztását a szülőkre bízzák, de egyes országokban az állam, vagy esetenként az iskolák határozzák meg - néhol a ceruza márkáját is megadva - a szükséges eszközök listáját. Az Egyesült Államokban, vagy Ausztráliában a diákoknak közös használtra is kell vinni valamit az osztályterembe (a legtöbb esetben papírzsebkendőt).
A fejlett országokban a taneszközt is egyre többen az interneten vásárolják
Bár a tanévkezdéshez kötődő vásárlás leggyakrabban olyan áruházakban történik, ahol egyszerre minden szükséges eszköz beszerezhető, de a fejlett országokban már tapasztalható a pénz- és időmegtakarítással járó online vásárlás irányába történő elmozdulás. Mindemellett az amerikai iskolák gyakran saját maguk is értékesítenek taneszközöket online felületeiken, ahol sokszor nem csak az alapvető felszerelések, de az egyedi, az intézményre jellemző ruházat is megtalálható. További érdekes tény, hogy a legtöbb ország nem biztosít a gyerekek számára ingyenes tankönyveket, vagy ha mégis, akkor is csak egyes évfolyamok számára. Olaszországban például csak az általános iskolás gyerekek kapják az államtól a tankönyvet. Görögországban nincs nagy hagyománya az iskolakezdéshez kötődő nagy leértékeléseknek, a nagyobb áruházak inkább alkalomszerű akciókat hirdetnek az egyes termékekre. Az állami iskolák tanulói számára a tankönyveket ingyenesen biztosítják, a magániskolákban a tanítás első napján kapják meg a gyerekek a szükséges könyvek pontos listáját.
Kapcsolódó cikkek
- Itt a PayPal új mobil applikációja
- Itt a PayPal új mobil applikációja
- Vásárlás mellett egyre többet használják az internetet eladásra is
- A PayPal és a GfK közös kutatása az e-kereskedelemmel kapcsolatban
- Új lehetőségek az e-kereskedelem számára
- Mától használható a Festipay Prepaid kártya
- Küzdeniük kell az európai kiskereskedőknek a „flex vásárlókért”
- Az európai kiskereskedők lassan reagálnak az online „flex vásárlókra”
- Egyre nővekszik az eMAG Marketplace felületéhez csatlakozó partnerek száma
- Dinamikusan növekszik az eMAG Marketplace