Gondolkodóvá teszi a drónokat a magyar fejlesztés
2016. április 11.
Gyorsabbak, biztonságosabbak és még több feladatra alkalmasak lehetnek a vezetőnélküli légi járművek, drónok (UAV eszközök) a BHE Bonn Hungary Elektronikai Kft. vezetésével lezajlott három éves kutatás-fejlesztés eredményeként.
A hazai konzorcium új, magasabb szintre emelte az UAV-ok ütközésvédelmét gondolkodáson alapuló, kognitív elemekből álló rendszerével, amelynek kialakításához összetett jel- és képfeldolgozásra, valamint különleges távközlésre is szükség volt. Az eredmények nemzetközi viszonylatban is jelentős előrelépést jelentenek.
Egyre több feladatra alkalmaznak vezető nélküli légi járművet napjainkban, azonban a drón környezetében mozgó járművek azonosítása, követése, osztályozása és a valószínűsíthető mozgásának előrejelzése, ütközésének megelőzése komoly matematikai és technológiai feladat, amely a statisztikai valószínűségen alapuló, úgynevezett sztochaikus jelfeldolgozás legkorszerűbb apparátusait igényli. Az ütközések elkerülése a nagyobb anyagi károk és a tömeges személyi sérülések megelőzése miatt elengedhetetlen, míg a szándékos ütköztetések találati megoldásai is egyre fontosabb biztonsági és védelmi jelentőséggel bírnak.
A BHE Kft., az MTA EK MFA Kutató Intézet, az ASTRON Informatikai Kft. és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem három (SZIT, MHT, MIK) tanszékének közös munkájának eredményeként egy olyan radar-videó-távközlési integrált rendszer jött létre, amellyel a drón nem csupán környezet letapogatására képes, hanem a megszerzett információk tudás bázisú, visszacsatolt jellegű, kognitív használatára is.
„Fontos mérföldkőhöz érkeztünk az UAV eszközök fejlődésében, hiszen a drónok reakcióideje csökkenhet és így olyan összetett, komplikált feladatok megoldására is alkalmassá válnak, mint amilyen például a kötelékben történő repülés. A kutatás-fejlesztés eredménye komoly nemzetközi visszhangot váltott ki a szakmában.” – fogalmazott Dr. Simonyi Ernő, a projekt vezetője.
A fejlesztés révén az UAV repülési missziók tájékozódási és tartalomgenerálási képességei ugrásszerűen javultak. Az ütközés-védelmi tanulással kombinált próbák igazolták, hogy a gyakorlatban is használható, hatékony rendszert sikerült létrehozni, amely várhatóan több más területen is alkalmazható lesz.
A „Kognitív módszerek bevezetése a járművek ütközésvédelmének erősítésére” című (KMR_12-1-2012-0008. számú ) projekt a Magyar Kormány támogatásával a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap finanszírozásával valósul meg.
Kapcsolódó cikkek
- „2025-re veszi fel a versenyt az önjáró villanyautó a robbanómotorossal”
- „2025-re veszi fel a versenyt az önjáró villanyautó a robbanómotorossal”
- Minőségi hazai téglagyártás a Bakonyban energiahatékony ABB technológiával
- Többet költünk online játékokra
- A televízió még mindig őrzi egyeduralmát a magyar nappalikban
- A televízió még mindig őrzi egyeduralmát a magyar nappalikban
- Magyar szoftverfejlesztők előtt nyit kaput a Zebra
- Személyesebb számítástechnika
- Huawei kutatás: legalább 13 megapixeles kamerával felszerelt okostelefonra vágyunk
- Huawei kutatás: legalább 13 megapixeles kamerával felszerelt okostelefonra vágyunk