Internetes „civil újságíróként” pozitív változásokat érünk el
2015. október 20.
Manapság gyakori vitatéma a magánélet kérdése, hiszen egyre többen tesznek közzé az interneten személyes információkat. Ezt a kérdést is vizsgálta az Ericsson ConsumerLab online információ-megosztással foglalkozó jelentése. A jelentés ugyanakkor kitér arra is, hogy a felhasználók kit és miként követnek figyelemmel. A fogyasztók nemcsak egymást figyelik, hanem a vállalatokat és a hatóságokat is – és amit látnak, azt meg is osztják.
A fogyasztók azzal, hogy minden eddiginél több információt osztanak meg, egyre inkább „civil újságíróként” működnek, és a megkérdezett okostelefont használóknak valamivel több, mint a fele úgy véli, hogy az információk és vélemények interneten történő megosztása növelte a vállalatok fölött a befolyásukat, képesek nyomást gyakorolni az iparra és a hatóságokra, és ezáltal pozitív változásokat elérni.
A megkérdezett okostelefon tulajdonosoknak több mint a fele úgy gondolja, hogy az internet növelte annak a lehetőségét, hogy a közérdekű bejelentők a vállalatoknál és szervezeteknél tapasztalt korrupt vagy nem megengedett magatartást leleplezzék. Ezt pozitívan értékelik. Ugyanakkor azonban aggályokat fogalmaztak meg a magánélettel és az internettel kapcsolatban, és az okostelefont használók 64%-a fél, hogy nem tudják megakadályozni, hogy kényes információt posztoljanak róluk az interneten.
A megkérdezett fiatalabb okostelefon felhasználók 20%-a rendszeresen posztol fényképet olyan emberekről, akiket nem is ismer. Egyensúlyt találni aközött, hogy megállítsuk a rólunk szóló információkiposztolását és aközött, hogy megosszunk másokról posztolt információkat része annak az egyenletnek, amit a jövő megosztási kultúrájában meg kell oldani. A fogyasztók szeretnék, ha a politikai napirenden elsőbbséget élvezne a személyes információk védelme.
A jelentés arra is rámutat, hogy az információ megosztás és a fogyasztói befolyás növekedésével és azáltal, hogy egyre több ember fér hozzá az internethez, egyre fontosabbá válik egy fenntartható információ megosztási kultúra létrehozása, amelynek mindenki élvezheti az előnyeit, miközben megóvják az egyének magánéletét.
Az Információ megosztás (Sharing Information) címet viselő jelentés egy 5.000 fős felmérés alapján készült, amelyet 15-69 év közötti okostelefont használók körében készítettek.
Kapcsolódó cikkek
- Gyerekbaráttá kell tenni a magyar internetet
- Internet Hungary: Percenként másfél millió netes tartalom születik
- Tévé és rádió a farzsebben
- Alig néhány napot bírt a felnőtt tartalom tiltása
- Bemutatták az internetes jogok nyilatkozatát
- Segíts otthonról látássérülteknek újságot olvasni!
- Kitiltják a fürdőruhás fotókat a legnagyobb kínai mikroblogról
- Az internet hajtja a médiafogyasztást
- Itthon is mosódik a határ tévé és web között
- Akadálymentes lett Budapest hivatalos honlapja