Új piktogramok segítenek a gyerekeknek megfelelő TV-műsort választani
2015. október 7.
A gyerekek sokszor csak unaloműzésből tévéznek, és a hatalmas kínálatban a szülők is nehezen találják meg számukra a valóban érdekes és hasznos műsorokat.
Pszichológusok szerint pedig a tévéműsorok egy része nemcsak a gyerekek ismereteit gyarapíthatja, hanem a képességeik fejlesztéséhez is jelentősen hozzájárulhat. A szülők és a gyerekek tudatos válogatásának megkönnyítésére ezért egyedülálló műsorajánlási rendszert indít, gyermekpszichológusok bevonásával a Tévézz okosan! társadalmi kampány.
A hazai kábeltévés szolgáltatók kezdeményezésére, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szakmai támogatásával három évvel ezelőtt létrejött társadalmi kampány a fiatalok médiatudatosságát igyekszik erősíteni, és szüleiknek is hasznos tanácsokat nyújt a tudatos tévézéshez. A Tévézz okosan weboldal a száznál is több tévécsatorna programjából segít megtalálni azokat a műsorokat, amelyeket valóban érdemes megnézni, amelyek igazán érdekesek és értékesek lehetnek a gyerekek számára.
A korhatárkarikák mellett új piktogramok is megjelennek
A társadalmi kampány gazdái most pszichológusok segítségével továbbfejlesztették a weblap műsorajánlóját. Ezentúl kategóriákba sorolva, piktogramokkal is megkülönböztetve kiemelten ajánlanak olyan műsorokat, amelyek a színvonalas szórakoztatás mellett hatásosan segíthetik az iskoláskorú gyerekek értelmi, érzelmi, társas és mozgási készségeinek illetve személyiségüknek a fejlődését. A kiemelt műsorokat gyermekpszichológusok rövid magyarázó szöveggel ellátva ajánlják, hogy a gyerekek és szüleik is egyszerűen beazonosíthassák, milyen területek fejlesztésében segíthetnek igazán.
A kiemelten ajánlott műsorok kategóriarendszere
A felállított kategóriarendszer az iskoláskorú gyerekek személyiségfejlődése szempontjából legfontosabb készségfejlesztési területeket öleli fel:
• Ismeretszerzés (az iskolában tanult lexikális tudáskincs bővítése)
• Játékos tanulás (bevonó, élményalapú tanulás)
• Logika (matematikai, problémamegoldó, analitikus képességek)
• Önismeret (identitás, önértékelés, egészséges énkép, testkép stb.)
• Társas kapcsolatok (csoporton belüli szerepek, nemi különbségek, konfliktusok, empátia)
• Ügyesség (pszichomotoros képességek, rendezett mozgások fejlesztése)
Ezeket a kategóriákat a gyerekek számára hozzájuk közelebb álló elnevezésekkel jelenítik meg: Tudor, Felfedező, Észkerék, Ki vagyok én?, Én és a többiek, Ügyesség.
A fejlesztő hatású műsorokra való figyelemfelhívással a társadalmi kampány még jobban segíthet abban, hogy mindenki megtalálja az adott gyerekhez leginkább illő műsorokat, így tovább ösztönözve az átgondolt, tudatos médiafogyasztást. A weboldal készítőinek reményei szerint a kiemelt műsorajánlás még az eddigieknél is eredményesebben segíti a gyerekeket az okos, igazán személyre szabott műsorválasztásban, illetve a szülőket abban, hogy megértsék, a tévéadások hogyan járulhatnak hozzá csemetéik fejlődéséhez és milyen műsorok elé érdemes igazán leülniük velük.
Forrás: hirado.hu
Kapcsolódó cikkek
- Okostelefonozni tudnak, cipőfűzőt kötni nem
- Okostelefonozni tudnak, cipőfűzőt kötni nem
- Túl sok stresszt okoz gyerekeknek az okostelefon
- Minden ötödik gyereket ért már zaklatás az interneten
- Gyerekek segítettek internet dolgában a kormánynak
- A tévénézők átpártoltak a webre
- A két év alatti gyerekek 38 százaléka használ mobil kütyüt
- Itthon is mosódik a határ tévé és web között
- Tévézés az okoseszközök korában
- Büntetik a PC előtt túl sokat ülő gyerekek szüleit