Programozás-oktatás lányoknak élményalapon
2015. szeptember 20.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint az oktatásban, az egészségügyben, a vendéglátásban, a kereskedelemben és a pénzügyben a legnagyobb a nők számaránya, miközben a mezőgazdaságban, az energiaellátásban és az információ-kommunikáció területén még mindig 30 százalék alatti. Ma azonban már egyre több oktatási szervezet helyez hangsúlyt a fiatal lányok informatikai, technológiai képzésére, és a mérnökképzésben is egyre több nő tűnik fel.
Az idén is több nő jelentkezett a felsőoktatásba, mint férfi – derül ki a felvi.hu idei gyorsjelentéséből: mint jelzik, a jelentkezők 55 százaléka nő, 45 százaléka férfi volt. A nők főleg a felsőoktatási szakképzésen (65 százalék) és az osztatlan képzéseken (61 százalék) tanulnak többen, az alapképzések a leginkább kiegyenlítettek a nemek tekintetében.
Egyre inkább felismerik a fiatal lányok képzésének fontosságát a férfiasnak mondott szakmákban is. Így van ez az IT-szektorral, amelyben ma már több oktatási program közül választhatnak azok a fiatal lányok, akik e szakmát szeretnék megtanulni.
„Iskolánkban, a Skoolban kizárólag lányok oktatása zajlik. Elsősorban érdeklődésfelkeltő foglalkozásokat tartunk a lányoknak, olyan programokon keresztül tanulják meg a programozás alapjait, mint például a Scratch, ami egy élményalapú programozói környezet, és amellyel saját játékot tudnak fejleszteni” - mondta a hirado.hu-nak Major Zsófi, a Skool társalapítója. Hozzátette: céljuk, hogy felkeltsék a fiatal lányok érdeklődését.
„Az egynapos programokon nem mély programozói tudást kapnak, hanem az a cél, hogy sikerélményük legyen. A programokkal olyan egyéb 'soft skill' birtokába is kerülhetnek, mint az önbizalom-növelés, a prezentációs technikák, a csapatmunka. A programban a lányokat női fejlesztőkkel kötjük össze, ezáltal még inkább inspiráljuk őket” – mondta el Major Zsófi. Kiemelte: "20 év múlva sok olyan szakma lesz, amelyhez technológiai tudás kell, ezért fontos, hogy a lányok ne maradjanak ki ebből. „A sok előítélet, társadalmi nyomás miatt a lányok azt hihetik, nem nekik való szakma, pedig nekik is való” – hangoztatta.
A Skool program több mint 1 évvel ezelőtt indult, azóta a cég 20 partnercéggel dolgozott már együtt, közülük több mint 10-zel (például a Prezivel, az NNG-vel, az Ericcsonnal, a Morgen Stanleyvel, a Google-lal vagy a Facebook-kal) folyamatos és rendszeres a kapcsolat.
„A foglalkozások nagy részét az irodákban tartjuk, mivel szeretnénk megmutatni nekik, hogy ha a technológiában gondolkodnak a jövőjüket tekintve, milyenek a munkakörülmények. Bevonjuk a partner támogatócégeket szakmai szempontból, sok esetben a támogatott cégek munkavállalói mentorálják a lányokat. Összesen 15 lány tud együtt dolgozni, akik mellett van egy instruktor, és emellett 5-6 mentorral is dolgoznak. A gyerekek gyorsan tudnak haladni és tanulni” - mondta Major Zsófi.
A társalapító elmondta, a gyerekek nagyon szeretik a légkört, hiszen más, mint az iskolai rendszer: itt tegezik egymást a senior programozó mentorokkal, akik ráadásul a lányok szemében sokszor „szuperhősök”, jó a hangulat, és ez a fejlesztőknek is nagy élmény, hiszen jóleső érzés átadni valamit a gyerekeknek abból, amit nap mint nap csinálnak.
Major Zsófi elmondta: szerinte a szakmát sosem lehet elég korán elkezdeni, és sosem lehet túl későn sem. „A programozáshoz lelkesedés, nyitottság és szorgalom kell, ha ezek megvannak, bárkiből lehet programozó” - összegezte.
A társalapító utalt rá, hogy Magyarországon vannak már felnőttképzések - ilyen például a Code Cool -, amelyben fiatal felnőtteket képeznek át mindösszesen 18 hónap alatt.
„Az egyik lány anyukája a Skool program hatására otthon, egyedül kezdett Python programozást tanulni, és még az is lehet, egyszer majd szakmát vált” – mesélte Major Zsófi, aki úgy látja, óriási hiány van a programozó szakmában, ezért jó, ha a gyerekek minél korábban elkezdik.
„A Skool 10-18 évesekkel dolgozik, de más országban már óvodás korban próbálnak olyan játékot bevinni, ami a programozás alapjait tanítja meg nekik. Olyan világban élünk, ami digitalizálódik, 20 év múlva pedig ugyanolyan fontos lesz a programozás, mint az írás-olvasás. Sok szülő azt gondolja, hogy nem jó, ha a gép előtt ül a gyerek, de az is fontos, ha már így van, tanuljon meg alkotni rajta” – mondta a Skool társalapítója.
Egyre több a kutatónő is
Bár a férfiak még mindig túlreprezentáltak a tudomány területén és az intézményvezetők körében, a statisztikák mégis kedvező folyamatok elindulását mutatják az elmúlt években hazánkban - közölte az MTA. Mint írják, az Európai Bizottság Kutatási és Innovációs Főigazgatóságának jelentése szerint egyre több a tudományos fokozattal rendelkező kutatónő, az esélyegyenlőségi tervet alkalmazó kutatási intézmények arányában pedig az uniós átlagot is meghaladó növekedés indult.
Négy év alatt megduplázódott Magyarországon a vezető pozícióban lévő nők aránya: a 2010-es 9 százalék 2014-re 17 százalékra emelkedett. A nők arányszáma ezenkívül emelkedik a PhD-fokozatot szerzett kutatók körében is, és egyre több kutatónő tevékenykedik a természettudományok területén – hívja fel a figyelmet az MTA.
Már több területen is kiegyenlített a nemek aránya - így például a társadalom és bölcsészettudományok területén -, sőt a neveléstudományban a fokozatot szerzett nők száma még magasabb is a férfiakénál.
A természet- és agrártudományokban még mindig többségében férfiak dolgoznak, de a nők aránya e területeken is folyamatosan növekszik. A fizikában, matematikában és a mérnöki tudományokban azonban még mindig kevés a fokozatot szerzett kutatónő – rögzíti az MTA.
forrás: KA/hirado.hu
Kapcsolódó cikkek
- OECD: a rendszeres iskolai számítógép-használat nem javítja a diákok teljesítményét
- Intel Edison és Galileo miniszámítógépekkel oktatják a IoT-t a BME-n
- Tudás határok nélkül a Telenor Youth Forummal
- Szabad lesz mobilozni a fizikaórán
- Robotprogramozásról lányoknak
- IVSZ: az iskolarendszer képtelen válaszolni a XXI. századi kihívásokra
- Robotdarut programoznak 24 órás versenyen
- A lányok a jövő technológiai szakemberei
- Ezer diák tanult programozást a CodeWeeken
- Élményalapú programozó iskola nyílt gyerekek számára