Három tanács az IT-szolgáltatások hatékony migrálásához
2015. augusztus 7.
Ha két vállalat összeolvad, az egyik felvásárolja a másikat, esetleg amortizáció miatt le kell cserélni bizonyos hardvereket az infrastruktúrában, vagy egyszerűen csak új helyre költözik a cég, szükség lehet az adatközpontok és az informatikai szolgáltatások migrálására. Az átállás minden esetben komoly feladat, amely rengeteg időt és jelentős költségeket igényelhet, ugyanakkor minimalizálható a megfelelő eszközök és gondos tervezés segítségével. Ebben segít néhány tanáccsal a téma egyik hazai szakértője, a NetIQ Novell SUSE Magyarországi Képviselet.
1. Mérjük fel, mit kell költöztetnünk!
Az első lépés a legtöbb vállalatnál a migrációs terv készítése. A tervezéshez azonban tudnunk kell, hogy pontosan mi minden vár áthelyezésre. Egy adatközpont ugyanis rendkívül összetett környezet, rengeteg különféle hardverrel és szoftverrel.
Áthelyezéskor azon van a hangsúly, hogy az üzleti alkalmazások működésében minél kevesebb legyen a kiesés. De mielőtt bármilyen tervezésbe belekezdünk, minden egyes alkalmazás esetében végig kell gondolnunk, hogy kik dolgoznak az adott alkalmazással, milyen frissítések várhatóak a közeljövőben, mi a maximálisan megengedhető állásidő, illetve milyen erőforrásokra, illetve szerverre, hálózatra, tárhelyre vagy operációs rendszerre van szükség a program futtatásához. Csak az üzleti igények és lehetőségek felmérése után tudunk olyan adatközpont-migrációs stratégiát kialakítani, amely kiterjed a költöztetés teljes folyamatára, időtartamára és költségeire.
Ebben a feladatban hatékony segítséget nyújthat a NetIQ tervezési és elemzési megoldása, a PlateSpin Recon. A szoftverrel pontos leltár készíthető a fizikai és virtuális gépekről, az eszközökről és szolgáltatásokról, illetve azok használati statisztikáiról. Ezek az adatok nem csupán az adatközpont migrációja során biztosítanak jó alapot a tervezéshez, de akár szerverkonszolidáció, katasztrófa utáni helyreállítás, kapacitástervezés vagy az adatközpont energiahatékonyságának optimalizálása esetén is megfelelő kiindulópontként szolgálhatnak.
A szoftver legújabb kiadása már azt is lehetővé teszi, hogy az összegyűjtött leltáradatokat csak később töltsék fel a PlateSpin Recon szerverre, ha nem lehet közvetlen kapcsolatot létesíteni a szoftver kiszolgálója és a céleszközök között.
2. Hangoljuk össze a migrációs tervet az SLA-ban foglaltakkal!
Az áthelyezés során nem csak arról kell gondoskodnunk, hogy minden megfelelően átkerüljön a kijelölt helyére, hanem arról is, hogy a migráció során ne merülhessen fel semmilyen probléma az alkalmazás működésével kapcsolatban. Azaz ne lehessen olyan szintű teljesítményromlás vagy kiesés, amely már nem felel meg a szolgáltatási szintekre vonatkozó megállapodásban (SLA) foglaltaknak.
Ehhez érdemes külön készenléti tervet készíteni az alkalmazások migrációjához, amihez fel kell térképezni az egyes alkalmazások architektúráján belüli összefüggéseket, és tesztelni kell az átköltöztetett alkalmazást, mielőtt újra élesben működésbe helyeznénk. Emellett fontos tisztában lenni azzal, mikor érkezik frissítés vagy új kiadás az adott alkalmazáshoz, illetve érdemes felmérni a konkrét SLA kötelezettségeket, valamint az esetleges kiesés üzleti hatását.
Ebben a folyamatban a PlateSpin Migrate jelenthet segítséget, amely lehetővé teszi a migrációs tervek gyors végrehajtását, és optimalizálható a különböző alkalmazásokhoz a minimális rendszerkiesés érdekében. A nemrégiben megjelent, legfrissebb kiadás, a PlateSpin Migrate 12 ráadásul már webes felületen keresztül érhető el, és új funkciókkal, illetve továbbfejlesztett, blokkszintű replikációval gyorsítja meg a nagyobb migrációs projektek megvalósítását is.
3. Teszteljünk, és készítsünk jelentéseket a hibákról és a sikeres projektekről!
A tesztelés és a jelentések készítése kritikus fontosságú a migráció során, mégis sok esetben kevés figyelmet és költséget fordítanak rá – egészen addig, amíg valami el nem romlik menet közben. Érdemes igénybe venni egy olyan megoldást – mint például a NetIQ PlateSpin Migrate –, amely teljes körű tesztelést tesz lehetővé a tényleges migráció előtt, ezzel segítve az esetleges hibák és váratlan leállások kiküszöbölését.
Egy migráció sikeressége azzal mérhető, hogy sikerült-e a kijelölt időpontra és a tervezett költségvetésből megvalósítani az átállást a lehető legkevesebb állásidővel. Ez komoly kihívás, de a fenti tanácsok és a megfelelő eszközök nagymértékben segítik a kitűzött célok megvalósítását.
Kapcsolódó cikkek
- NetIQ Privileged Account Management: a báránybőrbe bújt farkasok ellenszere
- Új SUSE Linux Enterprise Server: még nagyobb rendelkezésre állás és skálázhatóság
- Katasztrófa utáni helyreállítás a felhőből
- Katasztrófa utáni helyreállítás a felhőből
- Mi a párhuzam Slash és a SLES között?
- Még erősebb védelmet biztosít az új NetIQ Access Manager
- Még van mit fejlődnünk a védelem terén
- Még nagyobb rendelkezésre állást kínál az SAP-hoz optimalizált SUSE rendszer
- Új NetIQ megoldások egyszerűsítik a szolgáltatók tevékenységét
- Novell Service Desk 7.1: szolgáltatásmenedzsment alfától omegáig