Autókba szánt rezgő érintőkijelző a Continentaltól
2015. június 16.
A Continental bemutatta legújabb fejlesztését, a rezgő visszajelzést küldő érintőkijelzőt. A Haptic Feedback Display az első olyan autós érintőképernyő, amely rezgéssel is jelez. Anélkül használható, hogy a sofőr a képernyőre nézne.
Az érintőkijelzők használatához a kéz és a szem olyan mértékű koordinációjára van szükség, amely ideiglenesen elterelheti a sofőr figyelmét a vezetésről. Ahhoz, hogy a járművezető megtalálja a keresett funkciót, kiválassza azt és meggyőződjön róla, hogy valóban a kívánt művelet indult-e el, sok esetben le kell vegye tekintetét az útról, a figyelme a képernyőre terelődik. Ez a folyamat akár több másodpercig is eltarthat, ez idő alatt pedig gyakorlatilag „vakon száguld" autójával.
A Continental által kifejlesztett „rezgő kijelző" megoldást nyújt a problémára. Rábai Dániel a Continental csoport országkoordinátora szerint az aktív rezgő visszajelzés segítségével még ideiglenesen sem szakad meg a kapcsolat a sofőr, a jármű és a környezet között. A technológia egyértelmű előnye, hogy a sofőrnek nem terelődik el a figyelme a közlekedésről, hiszen nem kell levennie a szemét az útról, mivel az érintőkijelző közvetlenül érezhető visszajelzést ad.
A világon első rezgő visszajelzéssel ellátott érintőkijelző már készen áll a gyártásra. A speciálisan járművekhez kifejlesztett képernyő 8 hüvelyk átmérőjű (20,3 cm), sorozatgyártása a tervek szerint már 2017-ben megkezdődhet.
Az első autós érintőkijelző, ami rezgéssel ad visszajelzést
Ahhoz, hogy a járművekben is használni lehessen rezgő kijelzőket, számos kritériumnak kell eleget tenni. Egy finomra hangolt érzékelő funkció segítségével például a rendszer képes megkülönböztetni a véletlen érintést a szándékostól, tehát érzékeli a kifejtett erő mértékét. Ahogy a sofőr végighúzza a kezét a kijelzőn, a rezgés információt ad arról, hogy hol találhatóak érinthető elemek. Ennek segítségével a sofőr meg tudja különböztetni egymástól a virtuális gombokat anélkül, hogy a kijelzőre nézne.
Az egyes alkatrészek a kijelző rögzített rétegei (védő üveg, kapacitív érzékelő, kijelző) mögött találhatók. A visszajelzés minden esetben a képernyő teljes egészén jelentkezik. A rezgés típusa és intenzitása szabadon módosítható, hogy megfeleljen az egyes gyártók által alkalmazott egyéni szabványoknak. Szintén lehet változtatni a beállításokon, így szabályozható, hogy egy adott vezetési szituációban a rendszer hogyan működjön.
A megoldás nagyobb méretű kijelzőkre is adaptálható, amennyiben a járműgyártó elvárásai úgy kívánják. A jelenlegi fejlesztések alapján a rezgő visszajelzés beépítése akár 12,3 hüvelyk (31,98 cm) átmérőjű képernyők esetében is megvalósítható.
A Continental által szabadalmaztatott technológiák alapján megtervezett kijelző 2014-ben elnyerte a „Daimler Beszállítói Díjkiosztó" keretében a „Innovációért járó Különdíjat".
Kapcsolódó cikkek
- Még csak álom a 24 órás reakcióidő a fejlett támadásokra
- Támadás érte a Kaspersky Labot
- Közös oktatási kezdeményezést indított a Kaspersky Lab és az ISA
- Még van mit fejlődnünk a védelem terén
- 2015 első negyedévében a korábbinál több országot érintettek a botnet támadások
- Virginia államban is engedélyezik a vezető nélküli autók tesztelését
- Így módosíthatják a hackerek a videoközvetítéseket a városok biztonsági kamerarendszereiben
- Biztonsági és adatvédelmi központot hozott lére a Google szolgáltatásaihoz
- Új biztonsági és adatvédelmi központ a Google szolgáltatásaihoz
- A Kaspersky Lab azonosította a “Grabit” kémprogramot