mateking.hu: matektanulás szórakozva
2015. május 20.
A matematika oktatásának egyik legnagyobb problémája az, hogy nem képes kialakítani a megfelelő szemléletet, hogy mit miért csinál az ember egy probléma megoldása során. A legtöbb oktatási megoldás eredményeket vagy módszereket közöl, valójában azonban nem a végeredmény, hanem a végeredményhez való eljutás és az ehhez szükséges módszerek kiválasztása jelenti a valódi kérdést. Ennek a weboldalnak a célja, hogy letisztult, egyszerű példákon és történeteken keresztül magyarázza el a matematikát.
A KONCEPCIÓ
Az utóbbi években egyre elfogadottabbá válik az az álláspont, hogy az oktatás hatékonysága úgy növelhető, ha az emocionális töltetet adunk a szokásos tanár-diák kommunikációnak. Vagyis az oktatás tulajdonképpen a szórakoztatóipar része, a jó tanár nem tényeket, hanem történeteket mesél a diákjainak és ezek a történetek tölthetők meg később tényekkel. A matematika oktatásának egyik legnagyobb problémája az, hogy nem képes kialakítani a megfelelő szemléletet, hogy mit miért csinál az ember egy probléma megoldása során. A legtöbb oktatási megoldás eredményeket vagy módszereket közöl, valójában azonban nem a végeredmény, hanem a végeredményhez való eljutás és az ehhez szükséges módszerek kiválasztása jelenti a valódi kérdést. Ennek a weboldalnak a célja, hogy letisztult, egyszerű példákon és történeteken keresztül magyarázza el a matematikát.
A MEGJELENÍTÉS
A weboldalon oktató képsorok formájában történik az oktatás. Ezek egyfajta diaképek, de ellentétben a hagyományos PowerPoint-szerű diákkal itt általában 100-150 képkocka van képsoronként és apró lépésenként folyamatosan átalakuló képet lát a felhasználó, mintha egy film képkockáit nézné. A hagyományos PowerPoint-szerű diák olyanok, mintha egy futóversenyről két képet mutatnánk be, az egyik a rajt a másik a cél, amiből nem derül ki szinte semmi. Ezek a képsorok nem a végeredményt mutatják be, ami egy matematikai probléma megoldásánál lényegében mellékes, hanem az ahhoz vezető utat. Ezt az a sajátos felfogás teszi lehetővé, hogy a képsorok képkockái nagyon apró részleteiben mutatják be a megoldás lépéseit rávilágítva a lépések okára és következményére.
A képkockák nagy száma miatt mérföldkövek teszik lehetővé a gyorsabb lépkedést, ha valaki számára az adott rész már ismert és csak nagyobb léptekben szeretné átfutni.
A STÍLUS
A képsorok minimalista stílusban készülnek el, a magyarázó szövegek mérete és száma is a lehető legkevesebb, minden lehetséges helyen ábrák és színek szemléltetik a magyarázatokat. A minimálisan megjelenő szövegek stílusa rendkívül közvetlen, szinte meseszerű, nagyon erős hasonlatokkal és képekkel, ami segít feloldani a matematika okozta stresszt és így könnyebb befogadni a tartalmakat. A matematikai kifejezések gyakran úgy jelennek meg a szövegben, mint élő szereplők, például itt jönnek ezek a mátrixok, vagy lássuk mit akar ez a képet, stb.
AZ ELÉRÉS
A képsorok weboldalon keresztül érhetők el magyar nyelven a www.mateking.hu oldalon, angolul pedig a www.mathsplain.com oldalon. Az oldalak reszponzívak, mobil nézetük kialakításánál különösen törekedtünk a nagyon könnyű kezelhetőségre és a jól átlátható struktúrára.
Kapcsolódó cikkek
- Javulást hozott az iskolai eredményekben az okostelefon tiltása Angliában
- Javulást hozott az iskolai eredményekben az okostelefon tiltása Angliában
- Régészeti térinformatikai labort adtak át Esztergomban
- Régészeti térinformatikai labort adtak át Esztergomban
- 5+1 dolog, amiért a hazai informatikus oktatás reformja nem várhat holnapig
- 5+1 dolog, amiért a hazai informatikus oktatás reformja nem várhat holnapig
- Google-használat az érettségin - nem is olyan egyszerű
- Google-használat az érettségin - nem is olyan egyszerű
- Elindult a Telenor Hipersuli oktatási programja
- Elindult a Telenor Hipersuli oktatási programja