Uniós szabályozás miatt csökkennek a mobil hívásvégződtetési díjak
2015. március 24.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) április 1-től csökkenti a mobilszolgáltatókra vonatkozó nagykereskedelmi hívásvégződtetési díjat. Két forint alá (1,71 forint/perc) csökken így a mobiltelefonálás amúgy sem magas költségtétele, amelyet eddig is a szolgáltatóknak kellett megfizetniük. A döntéssel egy időben három újabb mobiltelefon-szolgáltató is bekerült a szabályozási körbe: a UPC Magyarország Telekommunikációs Kft., a Netfone Telecom Távközlési Szolgáltató Kft. és a Tesco MBL Távközlési Zrt.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság elnöki határozata szerint április 1-től 76 százalékkal, 7,06 forint/percről 1,71 forint/percre csökkennek a mobilszolgáltatókra vonatkozó nagykereskedelmi hívásvégződtetési díjak. Ez a végződtetési díj az a maximális összeg, amelyet a hívó fél szolgáltatójának kell fizetnie a hívott fél szolgáltatója felé (ha a kettő nem ugyanaz) egy percnyi telefonbeszélgetés esetén. A piacon eddig jelen lévő szolgáltatókon kívül (Magyar Telekom Nyrt., Telenor Magyarország Zrt., Vodafone Mobil Távközlési Zrt.) a határozatban szintén jelentős piaci erejűként azonosított három új mobiltelefon-szolgáltatónak – UPC Magyarország Telekommunikációs Kft., Netfone Telecom Távközlési Szolgáltató Kft., Tesco MBL Távközlési Zrt. – is egységesen alkalmaznia kell a csökkentett végződtetési díjat.
A három virtuális szolgáltató azért válhatott jelentős piaci erejű szolgáltatóvá, mert önmaguk végzik a hívásvégződtetést. A szolgáltatók kötelezettségei között szerepel a díjcsökkentés mellett – amely a költségalapúság része – az átláthatóság, az egyenlő elbánás, a számviteli szétválasztás, valamint a hozzáféréshez és összekapcsoláshoz tartozó alapelvek betartása.
A hívásvégződtetési díjat két szolgáltató fizeti egymásnak, akkor, amikor egy előfizető az egyik hálózatból „áttelefonál” egy másikba, az „átjuttatásnak” ez a költsége. Így a szolgáltatóknál hol kiadásként, hol pedig bevételként jelenik meg a tétel - mondta dr. Beke Nándor, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság szabályozási igazgatója a Kossuth Rádió Napközben című hétfői műsorában.
A szakember azt is kiemelte, hogy a magas hívásvégződtetési díj előbb-utóbb beépül a kiskereskedelmi árakba, megemelve a havi előfizetési díjat, hosszú távon azonban lehetőséget biztosít arra, hogy a szolgáltatók a kimenő hívások után kevesebbet fizessenek.
Felhívta figyelmet, hogy a változásra az uniós szabályozás miatt került sor. A hatóság ugyanis 2004 óta folyamatosan foglalkozik a kérdéssel: korábban 1, majd 2, most pedig már 3 évente kell felülvizsgálni a szabályozást. Az évek alatt folyamatos volt a csökkenés, a díj 2004-ben még 40 forint volt, április 1-jétől viszont 1,71 forintig süllyed.
A mobil hívásvégződtetési díjakat az NMHH évek óta szabályozza, összhangban az Európai Unió keretszabályaival. Az április 1-től érvénybe lépő új végződtetési díj jelentős mértékben csökkenti a szolgáltatók elismert költségének szintjét. A nagykereskedelmi végződtetési díjak csökkentése áttételesen a kiskereskedelmi díjak további csökkenéséhez vezethet, valamint nagyban segítheti az új, innovatív, korlátlan lebeszélhetőséget tartalmazó kiskereskedelmi díjcsomagok terjedését. Az új díj bevezetésével a hazánkban alkalmazandó mobil végződtetési díjak a második legalacsonyabbak lesznek az Európai Unióban.
Kapcsolódó cikkek
- Novemberben tovább fogyott a mobilpiac
- Novemberben tovább fogyott a mobilpiac
- Az NMHH 65 millió forintra bírságolta a Magyar Telekomot
- Majd nyolcvan százalékkal csökkenti a mobil hívásvégződtetési díjat az NMHH
- Csökkennek a mobil hívásvégződtetési díjak április 1-től
- 5G: mint a levegő, amit belélegzünk
- Új Canon nyomtatók a költségcsökkentés jegyében
- Új Canon nyomtatók a költségcsökkentés jegyében
- Évente több ezer forint takarítható meg egy új számítógéppel
- Megbírságolta az NMHH a Magyar Telekomot