Nem linkek alapján rangsorol ezentúl a Google
2015. március 4.
A mobil algoritmus múltheti bejelentése után itt a következő nagy hír a Google-től, mely a linkeken alapuló rangsorolást kívánja háttérbe szorítani.
A kulcsszo.hu szerint fontosabb tényezőket szeretne használni a weboldalakra mutató linkek helyett, melyek között a weboldalak megbízhatósága és bizalmi tényezők szerepelnek. Ezzel kívánja a Google a találati listáján helyet kapó oldalak rangsorolását meghatározni.
A Google keresőmotorja még jelenleg is igen nagy mértékben a bejövő linkek alapján dönti el, hogy melyik oldal minőségibb a többinél, ez határozza meg a találati listán elfoglalt helyét. Ennek köszönhetően azok a weblapok kapnak jobb helyezést, amelyekre több más oldal is hivatkozik.
Ezen rendszernek, elvnek köszönhetően olyan a Google, mint amilyennek ma ismerjük. Az árnyékos vetülete ennek a dolognak az, hogy hiteltelen, félretájékoztató weboldalak is képesek jó helyezést elérni sok értéktelen, látogatói forgalmat nem hozó hivatkozással.
Knowledge-Based Trust
A keresőóriás egyik kutatócsoportja változtatni akar a helyzeten: olyan rendszert fognak kiépíteni, amely nem a weblapok hírnevét, hanem hitelességüket méri. Nem a beérkező linkeket számolja a rendszer – amelyet még ez idáig nem léptettek életbe –, hanem a weblap tartalmában előforduló valótlan állításokat. A kutatócsapat meghatározása szerint: „Az az oldal, amely kevés valótlanságot tartalmaz, megbízhatónak tekinthető.”(arxiv.org/abs/1502.03519v1).
A rendszer minden átfésült weboldalt egy számmal lát el, amelyet Tudás-Alapú Bizalom (Knowledge-Based Trust) pontszámnak hívnak majd.
A program átfutja a Google hatalmas tény-tároló rendszerét, a Knowledge Vault (tudás terme) majd átfésüli az oldalakat. Azokat a weboldalakat, amelyeken ellentmondásokat talál, hátrébb sorolja, tudtuk meg a Newscientist híréből.
A tudás termében vagy Knowledge Vault-ban elhelyezett tényeket a keresőóriás az internetről gyűjtötte be. Az internet tényeket nem vitatja senki, egyhangúlag elfogadottnak minősülnek, a hitelesség, megbízhatóság igazolására igazi indikátorokként használhatóak.
Többféle alkalmazás ismert, amely segíti az internetezőket az igazság kiderítésében, valótlanságok cáfolásában. Egyik ilyen a LazyTruth, egy böngésző kiterjesztés, amely a bejövő leveleket ellenőrzi, és kiírtja a hamis, becsapó (haox) leveleket.
A Digital Journalism (Columbia University, New York) részére a Tow Center készítette el az Emergentet, amely megkeresi a hamis híreszteléseket a hiteltelen oldalakon, leellenőrzi, és megcáfolja azokat, más – hiteles – forrásokra támaszkodva.
A Microsoft New York civil média mostani igazgatója, Matt Stempeck – aki egyébként a LazyTruth programfejlesztője – egy olyan szoftvert szeretne kifejleszteni, amely a nagyközönség számára elérhetővé, könnyen hozzáférhetővé teszi a tényellenőrző szolgáltatások által nyújtott ismereteket. A program kiexportálja az adatokat a Snopes, PolitiFact és a FactCheck.org-ról.
Matt Stempeck szerint hasznosak (online) az olyan eszközök, mint a LazyTruth, de a téves koncepciókkal szemben nem elég hatékonyak, nehézkes az informálódás ezen a téren.
Megkérdezték tőle, hogy „Hogyan tudod módosítani az emberek téves hiedelmeit, az emberek ilyenkor védekező állást vesznek fel?" Stempeck erre azt mondta: „Ha a Google-en keresnek válaszokat, akkor van esély arra, hogy elfogadóbb álláspontra kerüljenek."
A Google-nek ez az újítása jelentős változásokat hozhat a keresőoptimalizálás piacán is, mivel a fentiek alapján a kevésbé hiteles tartalmakkal rendelkező weboldalak sem érezhetik magukat biztonságban.
Kapcsolódó cikkek
- Az Amazonas-menti esőerdőkben barangolhatunk a Street View-val
- Az Amazonas-menti esőerdőkben barangolhatunk a Street View-val
- Megváltozik a Google rangsorolási algoritmusa
- Megváltozik a Google rangsorolási algoritmusa
- A Huawei gyártja a következő Nexust?
- A Huawei gyártja a következő Nexust?
- Önmagát tanító videojáték-programot fejlesztett a Google
- Önmagát tanító videojáték-programot fejlesztett a Google
- Továbbra sem nyereséges a YouTube
- Továbbra sem nyereséges a YouTube