Beperelik a Telenort és a Vodafone-t az adatmegőrzés megszüntetéséért
2014. október 7.
2014 áprilisában az Európai Unió Bírósága érvénytelennek nyilvánította az adatmegőrzési irányelvet, ami azt egységesítette, hogy a tagállamokban az internet- és telefonszolgáltatók milyen adatainkat mennyi ideig tárolhatják és ezekhez a hatóságok hogyan férhetnek hozzá. Az irányelv érvénytelensége ellenére Magyarországon továbbra is hatályban maradt a mindezt lehetővé tevő törvény. A Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) két nagy szolgáltatót perel be annak érdekében, hogy az Alkotmánybíróság (AB) megsemmisítse a jogellenes törvényt.
Az európai és a magyar szabályozás egyaránt a súlyos bűncselekmények üldözése és a terrorizmus elleni küzdelemmel indokolja az adatmegőrzést. Az EU Bíróságának ítéletével összhangban azonban a magyar alkotmányossági követelményeknek sem felel meg az adatmegőrzési szabályokat rögzítő magyar törvény, mivel túllépi az arányossági kritérium által diktált korlátokat.
A magyar jogrendszer, ezen belül az Alkotmánybíróság hatásköreinek átalakítása következtében nem fordulhat a TASZ rögtön az AB-hez, hogy állapítsa meg az adatmegőrzési kötelezettséget rögzítő jogszabály alaptörvény-ellenességét. Ehelyett egy hosszadalmas folyamatba kell belevágnia, ami a következő lépésekből áll:
az internet vagy telefonszolgáltatókat levélben kéri, hogy törölje a tárolt forgalmi adatokat
a szolgáltató a hatályos magyar törvényre hivatkozva elutasítja kérelmet
adattörlési pert indít a TASZ a szolgáltató ellen a bíróságon
a perben kérvényezi a bírótól, hogy ő közvetlenül forduljon az AB-hez: ennek az előnye, hogy ezt rögtön az elsőfokú eljárásban megteheti és az AB-nek szigorú határidőn belül (soron kívül, de legfeljebb 90 nap alatt) döntést kell hoznia.
ha ezt a bíró elutasítja, akkor a magyar törvény miatt biztosan elveszíti a TASZ a pert és nem törlik az adatokat
fellebbezni kell, a másodfokú ügyet is elveszíti a TASZ
a Kúriához felülvizsgálati kérelemmel él és csak ennek az eljárásnak a végén
fordulhat végre az AB-hez.
Az első levéltől az alkotmánybírósági beadványig akár 2-3 év is eltelhet, az AB-t pedig az alkotmányjogi panasz esetén semmilyen határidő sem köti. Arra lehet számítani, hogy ebben az időszakban új uniós szabályozás születik, aminek következtében lehet, hogy a magyar törvényt muszáj lesz hatályon kívül helyezni. Ezt azonban a TASZ nem akarja kivárni.
„A szolgáltatók szerepét az ügyben többféleképpen lehet megítélni. A magyar ügyben az AB-hez fordulás miatt kényszerült a TASZ arra, hogy a két szolgáltatót beperelve vágjon neki ennek a feladatnak, a problémát nem ők, hanem a szabályozás jelenti. Az óriási adatmennyiség tárolása jogszabályi kötelezettségük, nem saját döntésükön múlik, ráadásul ez jelentős költséget is jelent számukra. Szinte biztos, hogy egyik szolgáltató sem végzi örömmel ezt a feladatot. Ugyanakkor ellentétben egyes külföldi példákkal, a Magyarországon működő megkeresett társaságok egyike sem vállalta fel, hogy közös ügyként kerüljön ez a bíróság elé.” - mondta el Hidvégi Fanny a TASZ ada tvédelmi programvezetője.
Kapcsolódó cikkek
- Frekvenciapályázat: új belépő a mobilpiacon
- Nem készültek fel a vállalatok az EU új adatvédelmi irányelvére
- 25 ezren perlik a Facebookot a magánszféra megsértése miatt
- A GVH 10 millió forintra bírságolta a Telenort megtévesztő reklámozásért
- LG G3 – páratlan ajánlat
- HTC One M8 – egy hónapon belül a hazai szolgáltatóknál
- Beperelték a Facebookot: Cégek figyelik üzeneteinket
- NMHH és a három mobilszolgáltató – közös cél a digitális gazdaság biztonságos fejlődése
- MobilParkolás – négy év alatt negyvenmillió
- Négy év, negyvenmillió MobilParkolás