Mindenki az Alibabát akarja
2014. szeptember 16.
A Facebook óta nem zajlott részvénykibocsátás, amelyet a befektetők világszerte annyira vártak volna, mint az Alibabáét. A papír hivatalos árazása most csütörtökön, szeptember 18-án történik meg, a kereskedés pedig 19-én indul el a New York-i tőzsdén. Peter Garnry, a Saxo Bank részvénypiaci stratégája úgy látja, ez a valaha volt legnagyobb tőzsdei kibocsátás lehet: a cégméret, az intézményi befektetők körében elért ismertség, a növekedési ütem és profittermelő képesség együttesen ezt támasztják alá. A szakértő szerint az Alibaba új részvényesei Kína növekedéséből profitálhatnak egy olyan korszakban, amikor az ázsiai óriás gazdaságát az online kereskedelem robbanásszerű fejlődésének segítségével fogyasztói alapokra helyezi.
Kína és az online világ: elképesztő potenciál
Az Alibaba, a Jack Ma által 1999-ben alapított kínai e-kereskedelmi vállalat az Amazon és az eBay „keveréke”, amely – aukciós lehetőség nélkül – összeköti az eladókat és a vevőket. Két legnagyobb weboldala, a Taobao és a Tmall együtt az összes kínai csomagszállítás több mint felét adja, és ezeken az oldalakon több áru cserél gazdát, mint az Amazonon és az eBay-en együttvéve. Az Alibaba előző negyedévének eredménye alapján a bevétel 46 százalékkal nőtt az elmúlt év során, de a cég profittermelő képessége is példátlan. Az EBITDA aránya, amely a 2010-es pénzügyi évben még 21 százalékos volt, az elmúlt évben 58 százalékra ugrott, vagyis a vállalat a méretgazdaságosságot tekintve magasabb szintre lépett. A 2015-ös pénzügyi évre az eredményvárakozás 77 milliárd renminbi, a 2010-2014 között mért éves átlagos növekedés pedig 63 százalékos.
A kínai gazdaság fejlődése a következő években szintén az Alibaba malmára hajtja majd a vizet. Kínában az internethasználók számát 2013-ban 618 millióra becsülték; ez a szám 2016-ra 790 milliósra nőhet, miközben az internetet ma a kínaiak mindössze 46 százaléka használja. Az online vásárlásban még ennél is hosszabb távú növekedési lehetőség van: 2013-ban közel 1,9 trillió renminbit érő piac volt; két év múlva több mint 4,7 trilliós üzlet lesz; elterjedtsége pedig a tavalyi 8 százalékról várhatóan 14,5 százalékra nő 2016-ban.
Alibaba-részvény: túlárazás vagy túl konzervatív értékelés?
A tőzsdén szeptember 18-án induló nyilvános kibocsátás során az Alibaba 123 076 931 darab új részvényt kínál eladásra, a legfrissebb hírek szerint – az eredetileg tervezett 60-66 dolláros sáv után – 66-68 dollár közötti árfolyamon. A részvénycsomagért a cég középáron számítva 8,24 milliárd dollárnyi friss tőkét vonhat be. Ezen túl, a jelenlegi részvényesek összesen 197 029 169 darab részvényt adnak el, illetve további 48 015 900 darab részvény értékesítésére lesz lehetőség túljegyzés esetén. A befektetőknek így a nyilvános kibocsátás keretében összesen 368 122 000 darab részvényt, ajánlanak fel, amely mintegy 15 százalékos részvénycsomagot jelent. Ha a nyilvános kibocsátás utáni állapotot nézzük, a teljes részvénymennyiség 2 457 339 231 darab lesz, amely alapján a cég piaci értéke 67 dolláros kibocsátási középárfolyammal számolva közel 165 milliárd dollárt tesz ki. A kibocsátást követően a készpénztartalék és a rövid távú követelések összege 14,8 milliárd dollár lesz; a kamatteherrel együtt számított kötelezettség pedig 7,9 milliárd, így cégértékként 158 milliárddal számolhatunk.
Az Alibaba nyilvános kibocsátását az elképesztő méret és a fenti számok miatt óriási érdeklődés övezi, mind a globális nagybefektetők, mind a kisbefektetők részéről. A részvény értékelését sokan, sokféle szemszögből elemzik majd, így a fő kérdés, hogy milyen feltevésekre alapozunk és ennek megfelelően mekkora értékelési szorzót használhatunk.
„Az elmúlt 12 hónapban az Alibaba 9,4 milliárd dollár bevételt tudott felmutatni, 5,4 milliárdos EBITDA mellett. Ezek a számok a várakozások alapján 13,1 milliárdra, illetve 7,9 milliárdra emelkednek a következő egy évben. A 148 milliárd dolláros cégérték alapján ez 29,3-as cégérték/EBITDA-mutatót, illetve 12 hónapra előremutató várakozásnál 20-as szorzót jelent. Bár érthető, hogy a kibocsátó nem akarja elkövetni ugyanazt a hibát, mint korábban a Facebook, vagyis nem kívánja a kibocsátáskor túlárazni a részvényt, úgy látjuk, hogy az Alibaba-papír értékelése még a 66-68 dollár közötti árral is túlságosan konzervatív” – emelte ki Peter Garnry. – „Azok, akik szerint az Alibaba túlértékelt, feltehetően a rövid távú árazás két fő szempontja szerint vizsgálják a befektetést: a tőkebefektetés várható hozama, illetve a tőkeköltség alapján. Van azonban egy harmadik dimenzió, amellyel nehezebb számolni, mégsem lehet tőle eltekinteni. Ez a várható növekedési ütem, amely a Facebook esetében, például, minden előzetes várakozást felülmúlt. Véleményem szerint, aki hosszú távú befektetésben gondolkodik, azért vásárol nyugodtan az Alibaba papírjaiból, mert ezen keresztül a kínai gazdaság növekedéséből és a globális online kereskedelem további térnyeréséből profitálhat.”
Kapcsolódó cikkek
- A tőzsdére vonulás után Európában és az Egyesült Államokban terjeszkedne a kínai Alibaba
- Dollármilliárdokat fizet a Microsoft a játékgyártó Minecraftért
- Új vezérigazgatót neveztek ki az Antenna Hungáriánál
- Csúcsot dönthet az Alibaba
- Lezárult az IBM székesfehérvári szolgáltató központjának fejlesztése
- A legmodernebb mobil technológiát hozza Magyarországra a Huawei
- Új területi vezető a Philips Magyarországnál
- Feketelistára került az Apple Kínában
- Feketelistás lett az Apple
- Enyhe visszaesés a Telekomnál