Az ABB együttműködik a Fejlesztési Minisztériummal a hazai elektromos autózás fejlesztésében

Az energetikai és automatizálási technológiák terén a világ élvonalához tartozó ABB elfogadta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium  (NFM) felkérését egy, a hazai e-mobilitás elterjedését szolgáló kutatási-fejlesztési projektben való együttműködésre.

A magyar kormány döntött az alternatív energiák és hajtások elterjesztéséről és mielőbbi széleskörű alkalmazásáról, valamint a szükséges fejlesztések támogatásáról. Az NFM egy olyan, a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. (KTI) Zöld Autó Központja által vezetett kutatási-fejlesztési programban való részvételre kérte fel az ABB-t, amely alternatív hajtások alkalmazását, a hibrid és tisztán elektromos gépkocsik használatának elősegítését és az elektromos töltőállomások elterjedését célozza Magyarországon.

 

Hazánkban ma alig több mint 200 tisztán elektromos gépkocsi üzemel. Az NGM jelenleg formálódó Jedlik Ányos programja az e-járművek elterjedésének ösztönzését és az ehhez szükséges műszaki-technológiai és gazdasági felkészülést szolgálja. Az NFM felügyeletével kidolgozott Nemzeti Közlekedési Stratégia keretében a KTI elkészített egy közlekedési energetikai és klíma modellt. A modell szerint 2050-re Magyarországon közel 3,5 millió db elektromos (hibrid, plug-in-hibrid, és tisztán elektromos) gépkocsi, főként személy-, és kisteher gépkocsi lesz (1. ábra).

 

Kidolgozás alatt áll az Európai Parlament és a Tanács irányelve az alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának bevezetéséről. Ennek értelmében Magyarországnak nemzeti szakpolitikai keretei révén 2020 végére biztosítania kell megfelelő számú nyilvános elektromos töltőállomás kiépítését annak érdekében, hogy legalább a városi és elővárosi agglomerációkban és más sűrűn lakott területeken, illetve fő közlekedési hálózatokon biztosított legyen az elektromos járművek közlekedése. Ezen elektromos töltőállomások számát többek között az 2020-ban előreláthatólag nyilvántartott elektromos gépjárművek  számának, valamint a Bizottság által kiadott legjobb gyakorlatoknak és ajánlásoknak a figyelembevételével kell megállapítani. Adott esetben figyelembe kell venni a nyilvános elektromos töltőállomások tömegközlekedési állomásokon való létesítésével kapcsolatos különleges igényeket is.

 1. ábra                                                                                                                                                                     Forrás: KTI Nkft.

 

Ennek megvalósításához szükséges egyik alapfeladat a műszaki-technológiai környezet biztosítása, a széleskörű, gazdaságos-, energiatakarékos-, és klímabarát használati feltételek megteremtése.

 

Az ABB kiterjedt nemzetközi tapasztalatokkal rendelkezik az elektromos autóknál használt egyenáramú gyorstöltők piacán, és elkötelezett a fenntartható fejlődés, így a környezetkímélő közlekedési technikák iránt. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy 2012-ben a MOL Istenhegyi úti töltőállomásán üzembe helyezte az első ultragyors e-töltőállomást Budapesten, amely mindössze 15-30 perc alatt képes menetkészre feltölteni egy CHAdeMO csatlakozóval rendelkező elektromos autó akkumulátorát. Az elektromos autózás elterjedése akkor lehetséges, ha a töltő infrastruktúra is kiépül, így az ABB segítségével egy jelentős akadály hárulhat el az elektromos autózás szélesebb körben való elterjedése elől.

 

A hazai adaptációs fejlesztési első fázisa az e-mobilitás műszaki-technológiai feltételeinek feltárása, és a további tervezéshez szükséges alapvető jellemzők meghatározása üzemi kísérletek (pilot projekt) keretében. Először a konnektorból tölthető hibrid (PHEV), az akkumulátorral működő (BEV, BEV+RE), esetleg az üzemanyagcellás (FCEV) e-töltési megoldások hazai alkalmazását tervezik a projektbe vonni. A munkához az ABB az üzemi kísérlethez szükséges eszközöket (telepített töltő egység), valamint a technológiai- technikai támogatást (fogyasztásmérés, időbeli eloszlás) biztosítja megközelítőleg 1-1,5 éves időtartamra, amelynek segítségével megismerhetők lesznek a szükséges műszaki- energetikai jellemzők.

 

Az elektromos közlekedés piacának kiszolgálására az ABB termékpalettájában megtalálhatók a lakossági és kereskedelmi használatra kifejlesztett egyenáramú gyorstöltők, váltóáramú normál töltőoszlopok, valamint a töltőállomások hálózati, akár országos üzemeltetésére szolgáló integrált fizetési, távfelügyeleti szoftver megoldások.

 

Az ABB egyenáramú gyorstöltő technológiája már 18 országban bizonyított, többek között a hagyományos töltőállomások mellé a Hollandia egész területére kiterjedő, elektromos jármű gyorstöltő-állomás hálózat kiépítésére kapott megbízást. Ennek köszönhetően, a 16,7 milliós népességű országban 50 kilométerenként áll majd rendelkezésre ilyen töltőállomás.

 

A másik nagy volumenű állami megbízást az észt kormány adta: 2013 első felében a világon elsőként Észtországban kezdte meg működését 165 darab, internetkapcsolattal rendelkező egyenáramú (DC) ABB gyorstöltőből álló országos hálózat.

 

Az ABB 2014. elején együttműködésre lépett a kínai Shenzhen BYD Daimler New Technology Co., Ltd.-vel (BDNT), amelynek keretében a következő hat évben az ABB szállíthatja az új DENZA elektromos autóhoz az egyenáramú gyorstöltőket Kínában. A megbízás helyi vonatkozása, hogy a töltők prototípusát Magyarországon gyártották.  Az együttműködésnek köszönhetően Kína világviszonylatban vezető szerepre tesz szert az elektromos járművek (EV) gyorstöltése terén.  

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció