Múzeumok Éjszakája: az internet a múzeumokban is új látogatói élményt ad

Zene, vetítés, interaktivitás – nemzetközi múzeumi körkép a Cisco megoldásairól

Budapesten tizenegyedik, vidéken kilencedik alkalommal rendezik meg a Múzeumok Éjszakáját június 21-én közel 500 helyszínen zajló programmal. Bár a tavaly több mint 350 ezer látogatót vonzó esemény résztvevői már ma is különféle mobilalkalmazások segítségével tájékozódhatnak a programokról, a „Minden a hálón” (Internet of Everything – IoE)  lényegesen több lehetőséget rejt még magában.

A Cisco előrejelzése szerint 2018-ra több, mint tízmilliárd mobilkapcsolat-képes eszköz lesz a világon. Talán ennek is köszönhetően egyre több múzeum vezetése ismeri fel világszerte, hogy az IoE új dimenziókat nyithat az intézmények számára, és új színt hozhat az olyan kulturális rendezvények életébe is, mint a Múzeumok Éjszakája. A látogatók ma már nem csak a műalkotások szépségeiben merülhetnek el a múzeumokban, hanem sok érdekes információt kaphatnak a kiállítási tárgyakról és az alkotókról, valamint az interaktív kivetítőknek köszönhetően olyan új perspektívából is megismerhetik az alkotásokat, amelyre egy hagyományos kiállítás keretében nincs lehetőség. A helyzetfüggő szolgáltatások révén pedig a látogatók a valós tartózkodási helyükhöz kapcsolódó tartalmakat, játékokat, feladatokat kaphatnak.


A Cisco hálózati eszközeit és megoldásait a világ több jelentős múzeumában is alkalmazzák. Az amszterdami Rijksmuseumban a Cisco által kiépített vezeték nélküli hálózat révén például új szolgáltatások: multimédiás tárlatvezetés, részletes információk érhetők el a múzeumlátogatók számára mobileszközük segítségével, miközben a technológia jelenléte nem vonja el a figyelmet a kiállított művekről sem.


Az atlantai Fernbank Természettudományi Múzeum új, ingyenesen elérhető alkalmazása egy paleontológus szakértelmével kíséri végig a látogatókat a múzeumon. A rendszer a múzeumon belüli tartózkodási hely függvényében hang és videó anyagokat, érintőképernyős játékokat, animációkat, szöveges és rajzos feladatokat kínál a látogatóknak, a helyes megoldásokért pedig jutalom is jár. Ráadásul egy praktikus látogatói térképalkalmazással nem csak jobban tájékozódhatnak a múzeumban, hanem az aktuális programokról is bővebb információkat szerezhetnek. A látogatók mozgásmintáinak elemzésével az intézmény az igényeknek megfelelően alakíthatja a múzeum személyzetének létszámát és optimalizálhatja a létesítmény üzemeltetését.


A clevelandi Museum of Art Gallery One nevet viselő termében a látogatók egy 12-szer másfél méteres interaktív videofalon ismerkedhetnek a műalkotásokkal, a kiállítási tárgyak melletti úgynevezett dokkoló használatával pedig további érdekességekről tájékozódhatnak saját táblagépeik és okostelefonjaik használatával. Ezeket el is menthetik és később újra tanulmányozhatják, ismerőseikkel akár meg is oszthatják. A gyerekek egyik kedvence az az interaktív képernyő, amire az ujjukkal különböző alakzatokat rajzolhatnak, a számítógép pedig megjelenít egy olyan műalkotást, ami a leginkább hasonlít a rajzokhoz.


Az antwerpeni Museum van Hedendaagse Kunst, Belgium egyik legfontosabb múzeuma egy megbízható, nagyteljesítményű Wi-Fi hálózatot hozott létre, majd táblagépeket rendelt a tárlatvezetőknek, akik bemutatóik közben a művészekkel készült interjúkat mutatnak a látogatóknak, akik okostelefonjaik és a beépített iPad-ek segítségével is használhatják az alkalmazást.


Az IoE az eszközök, adatok, folyamatok és emberek összekapcsolására, illetve az ezen kapcsolódások által létrehozott exponenciális értékre épül. A Cisco tanulmánya szerint a „Minden a hálón” koncepció 19 billió dolláros lehetőséget jelent az elkövetkezendő tíz év során, amelyből 4,6 billiós potenciális érték a közszférában realizálható. A Cisco által megkérdezett IT vezetők jelentős része véli úgy, hogy az IoE pozitív hatással lesz a globális munkahelyteremtésre.
 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció