Az EU-ban már csökken, nálunk még növekszik a feltöltőkártyát használók száma

Bár a mobilpenetráció folyamatosan bővül az Európai Unió tagországaiban, a feltöltőkártyát használók egyre kevesebben vannak. Míg három éve a háztartások több mint fele használt feltötőkártyás (pre-paid) típusú mobilszolgáltatásokat, addig ez az arány mára 48 százalékra csökkent. A kizárólag feltöltőkártyát, illetve a kizárólag előfizetéses csomagot használók aránya közötti különbség az utóbbi javára jelentősen, 5 százalékról 13 százalékra nőtt, mutat rá az Európai Bizottság felmérése. Bár Magyarországon még mindig több háztartásban használnak feltöltőkártyás mobiltelefont, mint előfizetésest, a kettő közti különbség egyre csökken – adta hírül az Internetet.hu távközlési összehasonlító portál.

Az utóbbi években az EU-tagállamok többségében a feltöltőkártyás mobilszolgáltatások egyre inkább háttérbe szorulnak, nálunk azonban így is 4 százalékkal nőtt az arányuk. „Ugyanakkor 7 százalékkal csökkent a vezetékes telefont használók köre, szóval a plusz 4 százalékot inkább magyarázhatjuk a vonalas szolgáltatások lemondásával, mintsem a kártyás felhasználók abszolút számának növekedésével. Az előfizetős csomagok aránya még nagyobb, 6 százalékos növekedést mutat, tehát a két szolgáltatástípus között csökkent a különbség. Mondhatni egy lassú, de biztos átrendeződésnek lehetünk szemtanúi” – magyarázza Solt Ádám, az Internetet.hu távközlési szakértője. Ezt támasztja alá a pre-paid és az előfizetéses szolgáltatásokat egyszerre használók arányának 6 százalékos csökkenése is, a fogyasztók mindinkább csak egy szolgáltatástípust vesznek igénybe.

 


Az Európai Unió tagállamai között jelentős különbségeket láthatunk az igénybe vett mobilszolgáltatások típusát tekintve. Míg a kizárólag előfizetéses mobiltelefonnal rendelkező háztartások átlagos aránya az EU-n belül 44 százalék, addig vannak olyan tagállamok, amelyek 80 százalék feletti (Dánia, Finnország, Franciaország), illetve 20 százalék alatti aránnyal bírnak (Málta, Portugália, Olaszország). Magyarország 32 százalékkal a lista alsó harmadában foglal helyet. Ugyanígy nagy különbségeket láthatunk a kizárólag feltöltőkártyával rendelkező felhasználók arányában is. Az átlagos 31 százalékhoz képest a portugálok és az olaszok több mint 70 százaléka, a franciák és a luxemburgiak csupán 5 százaléka használ feltöltőkártyát. Magyarországon ez az arány 38 százalék.


„Itthon elsősorban azért lett elterjedtebb a feltöltőkártyás szolgáltatás, mert a felhasználók jobban tudják vele kontrollálni költségeiket. Sok volt a rossz tapasztalat, illetve rémtörténetek is szárnyra kaptak több százezerre duzzadt számlákról, a szolgáltatók ajánlatai pedig nem voltak képesek meggyőzni a felhasználókat arról, hogy érdemesebb előfizetéses csomagra váltani” – magyarázza Solt Ádám. Az utóbbi években viszont változott a helyzet. Egyrészt csökkentek az előfizetéses csomagok percdíjai, és ahogy a lenti ábrából is látszik, jelentősen alacsonyabbak a feltöltőkártyás percdíjaknál, másrészt pedig felértékelődött a kihasználható adatforgalom jelentősége. Ennek köszönhetően a következő években az előfizetéses csomagok számának lassú növekedését várhatjuk, ezáltal pedig akár többségbe is kerülhetnek a feltöltőkártyákkal szemben.


Az öt legolcsóbb előfizetéses és feltöltőkártyás csomag percdíjai csúcsidőben, saját hálózatba indított hívás esetén

 


Érdekesség viszont, hogy a kelet-közép-európai régióban több országban is fordított a tendencia. Lengyelországban, Romániában és Szlovákiában Magyarországgal ellentétben úgy nőtt a feltöltőkártyák aránya, hogy közben az előfizetések száma kismértékben visszaesett. Ez azzal magyarázható, hogy itthon jobban megéri előfizetni, mivel a fogyasztók jelentős kedvezményt kapnak a készülék mellé. A havidíjak részben vagy egészben lebeszélhetők, az adatforgalom határa is nagyobb, és a percdíjak is kedvezőbbek. „Romániában például a szolgáltatók kevésbé motiválják a felhasználókat, hogy előfizetők legyenek. Ennek egyik fő oka a laza fizetési fegyelem lehet. Azáltal, hogy a feltöltőkártyás csomagokat helyezik előtérbe, megvédik magukat a jelentős késéssel vagy egyáltalán nem fizető ügyfelekkel szemben” – írja az Internetet.hu.
 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció