Egy újabb digitális tanév? – tanulságok a koronavírus első hulláma után

Ma indult egy új iskolaév, melyről egyelőre senki nem tudja, hogy a tantermekben vagy az otthoni számítógépek előtt fog-e zajlani. Újra itt az időhiány, a szülők gépéről tanuló gyerekek, a leckemagyarázás ideje? Vajon második nekifutásra már jobban fog menni? Márciustól a tanév végéig online tanultak a gyerekek – mit tanultunk ebből az időszakból, és mivel tudjuk felvértezni magunkat, mielőtt nekiállunk a következő fordulónak?

A több hónapos digitális oktatás és az azóta felgyűlt tapasztalat sok szempontból előnyt ad az új tanévben, hiszen mostanra mindenki lehetőségként tekint a digitális megoldásokra. A számítógépes környezet velejárója azonban a sokféle támadás, veszély - a kezdetleges csalási próbálkozásoktól kezdve egészen a fejlett vírusokig. 

 

 

Melyek voltak és lesznek a jövőben is a legnagyobb online veszélyek, hogyan tudunk védekezni ellenük? 

Az ESET szakértői összegyűjtötték legfontosabb kiberbiztonsági tanácsaikat annak érdekében, hogy az új tanévben is online biztonságban legyenek a gyerekek, akár a tantermekben, akár otthon tanulnak: 

  • A két fő veszélyforrás nem változott az előző tanév óta: az egyik az adathalászat, melynek során a személyes adatainkkal visszaélve akár komoly anyagi és erkölcsi veszteségeket is elszenvedhetünk. Hívjuk fel a gyermekek figyelmét, hogy mindenképp egyeztessenek velünk, ha egy oldal vagy valaki személyes információkat kér tőlük. Tudniuk kell, hogy hol milyen adatot adhatnak meg annak érdekében, hogy mindig a lehető legkevesebb információt osszák meg magukról. Fontos, hogy a különböző oldalakon olyan felhasználónevet válasszanak, amelyből nem lesznek beazonosíthatóak. Egy-egy online fiók számos személyes adatot tartalmaz, ezért az is elengedhetetlen, hogy erős, egyedi jelszóval, vagy inkább jelmondattal védjék ezeket. 
  • A másik fő veszélyt a zsarolóvírusok jelentik, amelyek zárolják az eszközeinket, és titkosítják a rajtuk lévő fájlokat, így elveszthetjük a családi nyaralások fotóit, a digitális oktatás során lementett anyagokat és egyéb számunkra, illetve a gyerekek számára fontos dokumentumot. A biztonságunk érdekében használjunk korszerű internetbiztonsági programot számítógépeinken és mobil eszközeinken, és védjük a szoftver beállításait erős jelszóval. Emellett érdemes a legfontosabb fájljainkról rendszeresen mentést készítenünk egy külső adathordozóra. 
  • A webkamerák megfelelő védelme kiemelten fontos továbbra is, hiszen a kameránk is lehetőséget adhat visszaélésekre. „Pár hónapja volt egy olyan e-mailes támadási hullám, amely során a támadók azt állították, hogy meglestek minket a webkameránkon keresztül” – mondja Csizmazia-Darab István, a Sicontact Kft. kiberbiztonsági szakértője. „A levél szerint megszerezték a jelszavunkat, és intim helyzetben videót készítettek rólunk, ráadásul a címjegyzékünket is ellopták. A fenyegetés lényege az volt, hogy ha nem fizetünk nekik, akkor elküldik a videót erre a címlistára. Az ilyen e-mailekre jellemző, hogy egy korábban - akár évekkel ezelőtt – valahonnan kiszivárgott jelszóval próbálnak ráijeszteni az áldozatra. Azonban nincs bizonyíték a videófelvételre, illetve ha rendszeresen cseréljük jelszavainkat, akkor a levélben szereplő jelszó is elavult már.“ Érdemes letakarnunk a webkameránkat, amikor nem használjuk, és olyan biztonsági progamot választanunk, amely webkamera védelemmel is rendelkezik, és jelzi, ha illetéktelenek próbálnak meg csatlakozni a kameránkhoz. Így biztosabbak lehetünk abban, hogy ha a fentihez hasonló levél érkezik a postafiókunkba, akkor az csak egy átverési kísérlet. 
  • A digitális vagy a hibrid digitális-offline oktatás esetén a jövőben is előfordulhat, hogy ismeretlen helyeken kell majd regisztrálni, alkalmazásokat kiválasztani és megtanulni - ezek a feladatok mind a tanulók, mind a pedagógusok oldalán jelentkezhetnek. Továbbra is ellenőrizzük a letöltött programokat, appokat, azok megbízhatóságát. Az appok tartalmai szülői visszajelzések alapján jól ellenőrizhetők a Commonsensemedia oldalán. A regisztráció során figyeljünk az SSL titkosított kapcsolat meglétére (HTTPS). 
  • Segítségünkre lehetnek a szülői felügyelet alkalmazások is, amelyekkel kiszűrhetjük a gyermekek számára káros weboldalakat, és korlátozhatjuk az online, illetve játékkal töltött időt. 
  • A családi eszközök operációs rendszerét és programjait mindig tartsuk naprakészen, a hibajavító frissítések telepítésével, ugyanis ellenkező esetben a sérülékenységeket kihasználva kártevők fertőzhetik meg eszközeinket. 
  • Mivel a diákok gyakran több felhasználó által megosztott otthoni eszközökre és hálózatokra támaszkodnak, soha nem volt még ennyire fontos a hálózatok, valamint a személyes és szakmai adatok védelme. Mivel a virtuális tanulás egyre általánosabbá válik, az oktatók és a diákok számára egyaránt fontos kérdéssé vált, hogy hogyan védhetik meg magánéletüket és adataikat, miközben osztályzatok és egyéb visszajelzések kerülnek megosztásra. Azok számára, akik visszatérnek az offline osztályterembe, a fizikai távolságtartás kritikus fontosságú lesz, nekik az online adatvédelem mellett erre is kell összpontosítani. 

 

A gyerekek számára a kibertér ma már régen nem csupán eszköz, hanem élettér, ahol a karantént megelőző időszakban is már akár napi 6-8 órában is jelen voltak. Elkerülhetetlen, hogy megértsék, és megtanulják a modern kor lehetőségeit, kihívásait, de emellett az internetes biztonság szempontjából is meg kell ismerjék, milyen kockázatok fordulhatnak elő és hogyan lehet ezeket kezelni, honnan tudnak segítséget kérni. A biztonságtudatosság emellett minden korosztály számára nélkülözhetetlen, és folyamatos tanulást, figyelmet igényel, hogy az átverésektől, hamis hírektől, közösségi oldalakon terjedő csalásoktól megóvhassuk magunkat. 

 

„Ami talán jó hír, hogy tavasszal ebben a generációk egészen jól tudták egymást segíteni a tudásukkal“ – mondja a kiberbiztonsági szakértő.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció