Az ABB modell alapú prediktív nyoma-tékvezérlése (MPTC) hatékony védelmet biztosít a gázellátó rendszer üzemzavarai ellen

A modell alapú prediktív szabályzásra épülő szoftver az áramellátásban keletkező üzemzavarok során védi a kompresszor működését, amivel időt és pénzt takarít meg

Az ABB piacra dobta az első, változtatható sebességű hajtásvezérlési szoftvert, amely modell alapú prediktív vezérlést (Model Predictive Control*) alkalmaz a hajtásnyomaték szabá-lyozására. Az MPTC szoftvert eredetileg arra a célra fejlesztették ki, hogy a kompresszorállomás mű-ködését a villámcsapások, a téli viharok vagy a légvezetékek eljegesedése okozta feszültség-kimaradások során is biztosítani lehessen.

A gázkompresszor-állomásokon nagy teljesítményű, akár 50 MW-os kompresszorokkal szabályozzák és fokozzák a távvezeték-rendszer nyomását, így biztosítva a földgáz sok száz kilométer távolságra történő szállítását. Régebben gázturbinák hajtották a kompresszorokat. Ma ezt a feladatot a jobb hatásfokkal működő szinkron villanymotorok látják el. A motorok vezérlését változtatható sebességű hajtás, így például az ABB legnagyobb teljesítményű MEGADRIVE-LCI biztosítja. 

 

Ha a villamosenergia-hálózaton üzemzavar lép fel, a védelmi rendszer gyorsan leállítja a kompresszo-rokat, ami azzal jár, hogy leáll a gázszállítás is. A kompresszorok újraindítása órákig, de akár napokig is eltarthat. A gázszállítás leállása pénzügyi veszteségeket okoz, amelynek mértéke a nagyobb léte-sítmények esetében évente több százmillió dollárra is rúghat.  

 

A MEGADRIVE-LCI-be épített MPTC modell alapú szabályozásra épülő vezérlő algoritmus segítségé-vel a feszültségzavarok és a hálózati üzemzavarok fellépésekor részleges nyomatékot lehet biztosítani a kompresszor számára, így megelőzhető, hogy a kompresszornál nyomáslengés alakuljon ki. 

 

A MEGADRIVE-LCI az első alkalmazás, amelynél sorozatban gyártott, sok megawattos hajtásrend-szerhez sokkal gyorsabb, dinamikus viselkedésű MPTC-t használnak azért, hogy a mögöttes, optima-lizálandó problémákat a másodperc ezredrésze alatt meg lehessen oldani. 

 

A szoftver üzempróbáit a tél során a Statoil két norvégiai létesítményében végezték. A szoftvert az ABB MEGADRIVE-LCI hajtásaira telepítették. A szoftverrel felszerelt hajtások 2 db 42,2 MW-os komp-resszort szolgáltak ki a kollsnesi gázfeldolgozó üzemben, illetve 3 db 7,5 MW nyomásfokozó komp-resszor meghajtását biztosították Kårstøban. A vezérlő szoftver sikeresen megvédte az üzemelő kompresszorokat a feszültségesésektől.

 

A villamos hajtástechnológia fejlesztésében úttörő szerepet játszó ABB már közel 1000 MEGADRIVE-LCI-t helyezett üzembe világszerte. A nagy teljesítményű LCI alkalmazások terén szerzett évtizedes tapasztalatára támaszkodva az ABB jelentős termelékenységjavulás elérését kínálja a földgázellátási lánc kulcsfontosságú létesítményei számára.  

 

*A modell alapú prediktív szabályozás egy vezérlő algoritmus, amelyet eredetileg a feldolgozóipar igényeire fejlesztettek ki. Az 1980-as évek óta széles körben alkalmazzák vegyipari üzemekben és az olajfinomítókban is. A hagyományos vezérlési technikákhoz képest az MPC egy matematikai modell segítségével képes intelligensen előre megjósolni a szabályozandó rendszer jövőbeni viselkedését, az optimalizálási feladat megoldásával pedig kiszámítja, hogy a működés adott kritériumai és korlátai függvényében melyik a legjobb szabályozási lépés. 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció