Az szja-visszatérítés látványosan fékezte a hazai e-kereskedelem lassulását
A korábbi évekhez képest lényegesen kisebb mértékben, átlagosan csak 5 százalék nőtt az e-kereskedelem forgalma a kelet-közép-európai régióban az előző év azonos időszakához képest. Magyarországon a régiós átlagnál jobban, 7 százalék nőtt az e-kereskedelmi forgalom az év első három hónapjában, azonban még ez is jóval alulmarad az elmúlt két év adatainak.*
Még szembetűnőbb a Google Ads költések alakulása. Míg Magyarországon 21 százalék volt a Google Ads költések növekedése az első negyedévben, a kelet-közép-európai régióban szinte mindenhol csökkentek: Csehország -4%, Lengyelroszág -7%, Szlovákia -15%, Románia 4%.**
„A magyar eredmények kedvező alakulását erősen befolyásolta az szja-visszatérítés, a fegyverpénz és a 13. havi nyugdíj százmilliárdjainak keresletélénkítő hatása. Az ezt követő időszakban szokatlan forgalomemelkedés volt tapasztalható több szegmensben, amit mással nem nagyon tudunk magyarázni” – mondta Szabó László, a Growww Digital online-növekedési szakértője.
A csökkenő online költések az e-kereskedelem lendületének regionális lassulásáról árulkodnak. A piaci szereplők, látva a csökkenő keresletet, óvatosabban fektetnek a marketingtevékenységbe. Az e-kereskedelem 2020 márciusától tapasztalt, a koronavírus-járvány első hullámával megugró növekedése az idei év első negyedévében megtorpant.
Szabó László szerint a megtorpanásban szerepet játszott a magas infláció, az euróárfolyam kedvezőtlen alakulása, valamint az orosz–ukrán háború kitörése. Az adatokból kirajzolódik, hogy a lakosság visszafogta, elhalasztotta a vásárlásait, és kivár. Bár a magyar eredmények jobbak a régiós adatoknál, a tendencia Magyarországon is érvényes: ha kisebb ütemben is, de lassult az e-kereskedelem növekedése.
A szakértő szerint a hazai e-kereskedőket rendkívül hátrányosan érinti a piac megtorpanása. Hiába volt magas az elmúlt évek forgalma, a lassuló növekedés mellett a magas infláció és a forint gyengülése csökkenti a cégek nyereségét. Ez azért is fájdalmas a szektor számára, mert jelentős beruházások történtek az elmúlt két évben, hogy az e-kereskedelem felfutása miatt biztosítani tudják a vásárlók kiszolgálását. A pillanatnyi megtorpanás ellenére a szektor szereplői bizakodók és növekedésre számítanak.
„Amennyiben az orosz-ukrán konfliktus belátható időn belül rendeződik, akkor várható az e-kereskedelem visszapattanása, és vélhetően visszaáll a növekedési pálya. Azonban, ha továbbra is instabil lesz a geopolitikai helyzet, akkor stagnálásra, valamint az árak további jelentős emelkedésére kell számítani” – vélekedik Szabó László.
A szakértő rámutat, hogy az e-kereskedelmi piac változásai miatt a versenyhelyzet még kiélezettebb, ezért fokozottabban kell figyelni a piaci változásokra, az új technológiákra, valamint az árazási és marketingstratégiára. Ugyanakkor ebben a helyzetben a webáruházak hatékony működése fontosabbá vált, mint eddig bármikor, ez pedig soha nem látott mértékben felértékeli a tapasztalt szakemberek munkaerőpiaci értékét, mert hiány van belőlük.
________________
*, ** A Growww Digital e-kereskedelmi trend riportja 2020 januárjától elemzi és teszi közzé 295, kelet- és közép-európai e-kereskedelmi Google Ads hirdetési fiók kulcsadatait: https://www.growwwdigital.com/covid/
Kapcsolódó cikkek
- Liferay Digital Talks: digitalizáció az online élelmiszer-kereskedelemben
- Minden webshop képes lehet az aznapi házhozszállításra
- Glami.hu: jelentős értékesítési csatornává nőtte ki magát a livestream vásárlás
- Glami.hu: Magyarországon a divatcikkek ötödét webáruházak értékesítik
- Öt magyar a régió meghatározó e-kereskedői között
- Az e-kereskedelem piacának nyitott kérdéseire és kihívásaira válaszol a DHL Supply Chain
- Nő az online vásárlás iránti bizalom
- Grandiózus karácsonya lesz az e-kereskedelemnek
- Újabb nagy dobás a Lead Ventures-től
- Zöld e-kereskedelem: mit gondolnak a vásárlók?
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A MOL nyerte a funkcionális átalakítás nagydíját az SAP Quality Awards versenyen
Az üzleti transzformáció a folyamatosan változó környezetben elengedhetetlen. Az SAP éppen ezért immár tizennegyedik alkalommal díjazza azokat az üzleti átalakítást megvalósító vállalatokat, amelyek élen járnak a változásban, és jó példaként szolgálnak a sikeres bevezetésben. Az SAP Quality Awards egyik nagydíját idén a magyar MOL nyerte el.
K&H: ismét a legjobb digitális bank Magyarországon
A K&H Csoport az egymást követő második évben, 2024-ben is elnyerte a neves brit pénzügyi szaklap, a Global Banking and Finance Review „Legjobb Digitális Bank Magyarországon” díját. Az indoklásban a K&H innovatív digitális pénzügyek terén játszott úttörő szerepét emelték ki, különös tekintettel a világszínvonalú és könnyen kezelhető mobilbankra, valamint a hozzá kapcsolódó, a szektorban itthon elsőként beszédhanggal is és magyarul kommunikáló digitális pénzügyi asszisztensre, Kate-re.
Az AI kutatja a kritikus ásványkincseket is
Közel 1 millió amerikai dollárral zárta az újabb befektetési körét a Beholder. Ennek köszönhetően lett az AI-alapú, kritikus ásványkincsek feltárásában élenjáró ukrán startup finanszírozója az EIT InnoEnergy, a Rockstart Energy és az STRT. A friss források bevonásával a vállalat felgyorsíthatja a kutatómunkáját és a mesterséges intelligencia-eszközeire alapozva segítheti a zöld energiaátmenethez szükséges kritikus nyersanyagok kitermelését.