A repüléstörténet mérföldkövei
Az ember létezése óta vágyott arra, hogy repülhessen. A repülés felfedezése örökre megváltoztatta az emberek közötti interakciókat, a világ felfedezésének módját és mindennapi életünket is.
Mára a repülés teljesen természetessé vált, de nem volt ez mindig így. Milyen út vezetett a csapkodó szárnyú repülő masinától a fedélzeti internetig? A december 7-i polgári repülés nemzetközi napja (angolul: International Civil Aviation Day) alkalmából a SES Astra összegyűjtötte a repüléstörténet legemlékezetesebb mérföldköveit.
Repüléstörténet 11 évszámban:
• 1485
Egy szerkezet, amely úgy repül, hogy a szárnyait verdesi, mint a madarak. Leonardo da Vinci ornithopter terveire egyik vázlatfüzetében akadtak rá. Az első modellek még nem tudtak repülni, de ihletet adtak és megalapozták a biomimikri nevű új tudományágat, amely természet ihlette találmányokat alkot. Végül 2010-ben a torontói egyetem diákjai váltották valóra az emberiség egyik legrégebbi álmát, amikor sikeresen elemelkedett a földről az ember hajtotta, szárnyverdeső repülőgép.
• 1742
De Bacqueville márki hatalmas szárnyakat erősített a karjaira és a lábaira, hogy azokkal repülje át a Szajnát, miután elrugaszkodott villája erkélyéről. Pár sikeresen a levegőben töltött perc után elfáradt, és végül egy bárka fedélzetére zuhant, ahol lábát törte.
• 1783
A Montgolfier fivérek megépítették az első „levegőnél könnyebb járművüket”. A testvérpár 1783. június 4-én a nagyközönség szeme láttára reptette a gömb alakú hőlégballont, amely 10 percet repült 1600-2000 méteres magasságban.
• 1853
Sir George Cayle az „aerodinamika atyja” siklógépet épített, ami lejtőn való vontatás közben rövid időre a levegőbe emelkedett.
• 1891
Otto Lilienthal egy kis dombról ugrott le, és sikeresen repült siklógépével. A „siklógépek királyaként” a levegőnél nehezebb siklógépek fejlesztésével szerzett hírnevet.
• 1903
Orville Wright felszállt az első ember hajtotta repülőgéppel. A repülés 12 másodpercig tartott, ezalatt 36,5 métert tett meg.
• 1924
Az első földkörüli repülőút. Az Egyesült Államok Légierejének 8 pilótája és szerelője négy repülővel 175 nap alatt tette meg az utat. Közben 74-szer álltak meg, és összesen 44 330 kilométert tettek meg.
• 1933
Elkészült a világ első modern utasszállító repülőgépe, a Boeing 247, amely 10 utast képes szállítani, akár 300 km/h sebességgel. A 247-es 19 óra alatt tette meg az utat az Egyesült Államok keleti és nyugati partja között.
• 1969
A hangsebesség kétszeresét is meghaladó (2500 km/h) sebességre képes, gázturbinás sugárhajtóműves, szuperszonikus utasszállító Concorde első útja. A leghíresebb útvonala a London-New York járat volt, amit kevesebb, mint 3 óra alatt tett meg.
• 2005
Bemutatták a jelenlegi legnagyobb kétszintes utasszállító repülőgépet, a 853 férőhelyes Airbus A380-at.
• 2017
Pályára állították a SES S.A. által üzemeltetett SES-15 műholdat, amely GPS szolgáltatásával, fedélzeti szórakoztatással és WiFi-vel segíti a polgári légi közlekedést Amerikában.
Bár úgy tűnhet, nagyon hosszú utat tettünk meg az első repülő szerkezet óta a mai modern légiközlekedési megoldásokig, de valójában manapság rohamléptekkel változik a világ. A statisztikák szerint míg 1973-ban kevesebb mint félmilliárd utas választotta a repülést utazásaihoz, addig 2017-re ez a szám 4 milliárdra nőtt. Napjainkban a légi közlekedés már nem csak az utazásról szól, hanem a fedélzeti szórakozásról és a műholdas navigációban elért fejlesztésekről is.
Kapcsolódó cikkek
- Forradalmasítja a repülőtéri utasforgalmat az Emirates
- Újfajta wifi-kapcsolódási lehetőségeket vezet be az Air France
- A SES-12 elindult a pályája felé a SpaceX Falcon 9-es rakétáján
- Ultra HD minőségben nézhetik a FIFA világbajnokságot a holland sportrajongók
- Drónkövető technológiát tesztel a Vodafone
- Egyénre szabottabb repülési élmény és megnövelt utaskényelem
- Mi a közös JFK-ben, a Linkin Parkban és a Falcon 9-ben?
- Szárnyal a magyar Flight Refund
- Egyre több repülőgépen elérhető az internet
- Foglalja le jegyét üzenetben egy chatbotnál, a KLM Messengeren keresztül!
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újfajta trendek az irodában
A pandémiát követő időszak jelentős változásokat hozott a vállalatok irodaterületekkel kapcsolatos felfogásában, nagy hangsúlyt helyezve a vállalati kultúra és a produktivitás erősítésére az irodai jelenléten keresztül. A hibrid munkamódok trendje, amely a COVID-19 világjárvány idején nyert lendületet, fokozatosan visszaszorulóban van. A vállalkozások egyre inkább felismerik az irodaterek értékét az együttműködés, a tudásmegosztás és a vállalati kultúra erősítésében.
Új elnökségi tagokat választott a Magyar Marketing Szövetség
A szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) május 15-én, a Haris Parkban szervezte tisztújító közgyűlését, amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak, amelyben továbbra is a hazai marketing és kommunikációs szakma meghatározó döntéshozói, illetve szereplői kaptak helyet.
Jön az év legnagyobb innovációs és startup fesztiválja
A 2015-ben indult Startup Safari Budapest hazánk egyik legnagyobb startup konferenciájaként idén ismét megnyitja kapuit, június 11-én 12 helyszínen közel 100 előadással és interaktív programmal várja az érdeklődőket, melynek során számos hazai szakember mellett nemzetközi előadókkal élőben is lehet majd találkozni és kérdezni tőlük. Nemcsak üzleti, hanem mélyebb technológiai és innovációs témákkal foglalkozik az esemény, angol és magyar nyelven egyaránt.
Érkeznek az Arctis Nova termékcsalád legújabb tagjai
A SteelSeries, az úttörő Arctis Nova headsetsorozat megalkotója, az eredeti esport márka, amely egyesíti a gaminget a kultúrával, és a gaming- és esport-perifériák világelső gyártója kibővítette az Arctis Nova termékcsaládot az Arctis Nova 5 sorozatú headsetek és a Nova 5 Companion App bevezetésével.
Ezekkel a gumikkal télen is biztosan célba ér a fuvar!
A Bridgestone, a prémium gumiabroncsok és fenntartható mobilitási megoldások globális vezetője bejelentette új prémium téli gumiabroncsát kisteherautók számára. A Bridgestone a Duravis Van Winter ENLITEN-nel a kisteherautó-flották tulajdonosait támogatja a mindennapi téli felhasználás közben, amellett, hogy segít csökkenteni a teljes tulajdonosi költségüket (azt, hogy a termék a teljes élettartama alatt mennyibe kerül a vállalkozásnak).