A Vaterától algoritmusok és ügyfélszolgálatosok rémítik el az online csalókat

Bár más piactereken az elmúlt időszakban nőtt az online csalások száma, a gépi és emberi védelmi vonalaknak köszönhetően a Vaterán továbbra is ezredszázaléknyi mértékű a hatósági közreműködést igénylő esetek száma. Évi másfélmilliónyi tranzakcióra mindössze néhány tucat problémás eset jut.

A közelmúltból származó sajtóhírek szerint az utóbbi hónapokban Magyarországon elszaporodtak a különböző, főleg adathalász típusú internetes csalások száma, nem véletlen, hogy a Magyar Nemzeti Bank honlapján is külön szekció foglalkozik ezekkel. Ezzel párhuzamosan a Vatera ügyfélszolgálatánál azt tapasztalták, hogy a közösségi oldalakon, fórumokon működő piacterek népszerűbbé válásával párhuzamosan a Vaterán lecsökkent a csalással kapcsolatos esetek száma: az internetes csalók közül sokan a Vateráénál jóval gyengébb vagy egyáltalán semmilyen védelmet nem kínáló közösségi piactereken, apróhirdetési oldalakon próbálkoznak átveréssel, vagy az áldozat online fizetéshez szükséges adatainak ellopásával.

 

Csupán ezredszázaléknyi a visszaélések aránya a Vaterán

 

Éves szinten a Vaterán másfélmillió tranzakció valósul meg, 2020-ban 46, 2021-ben 31, 2022-ben pedig 33, főként a megvásárolt árucikk le nem szállítása miatt indult rendőrségi közreműködést igénylő esetet regisztrált a piactér, ráadásul ezek közt jelentős részben egyik évről a másikra elhúzódó esetek is vannak. Ez azt jelenti, hogy a rendőrségi ügyeket eredményező visszaélések aránya évek óta 0,001%, vagyis egy ezredszázalék körüli szinten áll, és 2023. első négy hónapjának statisztikái is hasonlóan kedvezőek.

 

 

 

Főleg ilyen termékekkel próbálkoznak a csalók

 

A korábbi esetek statisztikái alapján a Vatera.hu-n csalók leginkább a műszaki cikkek kategórián belül próbálkoznak, leginkább olcsó iPhone-okat, notebookokat, konzolokat eladásra kínálva. Emellett előfordult már visszaélés műtárgyak, illetve drágább LEGO-készletek esetében is, ezek károsultjait a Vatera néhány napon belül kártalanította.

 

Míg a fórumokon, közösségi oldalakon működő piacterek esetében az ellenőrzés jelentős részben a jelenlévő mikroközösségek tagjainak felelőssége, a Vatera ennél jóval komolyabb védelmet biztosít a platformján eladó és vásárló felhasználók számára egyaránt a négyszintű Biztonságos Vásárlás Programmal. A BVP a visszaéléseket figyelő szoftveres algoritmusok, a felhasználói értékelési rendszer és a humán munkatársakkal működő ügyfélszolgálat erőforrásait kombinálja.

 

Így kell ébernek lenni a vaterás vásárlás során

 

Vaterás vásárlás során első körben célszerű megnézni az eladó fél értékeléseit a felhasználói nevére kattintva, hiszen ekkor jól látszik, hogy régóta van-e jelen a piactéren, és elégedettek-e vele a korábbi vásárlói. Gyanút kelthet a sok negatív értékeléssel bíró profil – a Vatera egyébként a több alkalommal szabálysértésen ért felhasználókat kizárja az oldaláról. 

 

De a friss, még értékelés nélküli fiókok esetében is érdemes fokozottan körültekintőnek lenni, ha nagyértékű terméket szeretnénk vásárolni és az eladó által felajánlott egyetlen fizetési mód az előre utalás. 

 

Drágább termékek esetében ajánlott a személyes átvétel, vagy az utánvétes fizetés akkor is, ha az eladó pozitív értékelésekkel bír. Ha az eladó a piaci árnál irreálisan olcsóbban kínál egy terméket és elzárkózik a személyes találkozótól is, gyanút kelthet. Személyes átvétel esetén mindenképp érdemes alaposan megnézni a termékeket, ha pedig műszaki cikkről van szó, a lehetőségek szerint érdemes átvételkor kipróbálni, ezért erre ajánlott alkalmas időt és átvételi helyszínt találnia a feleknek.

 

Ha mégis baj van, így kártalanít a Vatera

 

A Vatera tapasztalatai szerint a piacterén kialakult vitás helyzetek többségét az eladóval/vásárlóval való egyeztetés útján sikerül rendezni, hiszen az eladóknak is érdeke, hogy ne legyenek elégedetlen vásárlók, akik negatív értékelést adhatnának.

 

Ha az eladó és a vevő mégsem tud megegyezni, a Vatera olyan lehetőséget kínál, amely közösségi oldalak piacterein nem érhető el: bruttó 50 ezer forintos összeghatárig megtéríti a platformján vásárolt termékkel kapcsolatos minőségi kifogás által közvetlenül okozott kárt – ha a panaszt a vásárlástól számított 90 naptári napon belül jelzik az ügyfélszolgálaton. Ha egy vaterás vevő egyáltalán nem jut hozzá az általa már kifizetett termékhez, akkor a programban meghatározott feltételek teljesülése esetén termékenként bruttó 100 ezer forintig téríti meg a kárát a piactér. A BVP program az eladókat is védi az utánvétellel kért, ám végül át nem vett küldemények által okozott pluszköltségektől.

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció