A Budapest Airportt√≥l is tanult a vil√°g sz√°mos rep√ľlŇĎtere

Egyre több repülŇĎtér modernizálja mŇĪködését a legújabb technológia alkalmazásával. A digitalizációban élen járó reptereken már robotokat használnak, kiterjesztett valóság segít az utasoknak tájékozódni, vizsgálják a blokklánc alkalmazásának lehetŇĎségeit, és egyre több üzemeltetŇĎ nyit a startupok felé. A digitalizáció hajtóereje a hatékonyság növelése, a reptéri élmény erŇĎsítése – hangzott el az SAP szoftvercég nemrég megtartott, nemzetközi reptér konferenciáján, Budapesten.

Személyre szabott, összekötött információk

A repülŇĎterek tavaly közel 4 milliárd utast szolgáltak ki, akiknek 97 százaléka legalább egy mobil eszközt is magával vitt. A mobilitás jobb kihasználása új bevételi forrásokat teremthet az utazási szektorban. Ezt ismerte fel az a cég, amely a wifi hálózatokra csatlakozók kereséseit elemezve képes segíteni az üzleteket abban, hogy helyalapú, releváns ajánlatokat küldjenek a gépükre várakozóknak. Mobiladatokkal egyaránt dolgozik az a „Live Airport” nevŇĪ rendszer, amely egyetlen irányítópulton teszi áttekinthetŇĎvé a repülŇĎtér komplex mŇĪködtetését. Az adatok bekötésével többek közt láthatóvá válik, hogy hányan igyekeznek a reptérre az egyes autómegosztó alkalmazások segítségével, hatékonyabbá tehetŇĎ a parkolás, és elŇĎzetesen kezelhetŇĎ a kialakuló tumultus az utascsarnokon belül. Valós idŇĎben nyomon követhetŇĎ az is, hogy merre áramlik a tömeg a terminálokon, hogy milyen a helyi marketingkampányok, egyedi akciók hatékonysága, de elŇĎre látható az is, hogy mi a következménye egy esetleges járatkésésnek. Ugyanezen a felületen érkezik jelzés arról is, ha – például – a földi kiszolgálók egyik targoncájában kimerülŇĎben van az akkumulátor, így az irányítók gyorsan utasítást adhatnak a közelben tartózkodó karbantartónak, és ha szükséges, a nála lévŇĎ okos eszközre elküldhetik a cserénél elŇĎírt protokoll leírását is. A mesterséges intelligenciával felruházott okos eszközök a teheráruk kezelésénél is szerepet kapnak, például a konténerek gyorsabb kezelését, ellenŇĎrzését teszik lehetŇĎvé.

 

 

A fenti példák széleskörŇĪ elterjedésére ugyanakkor még várni kell, a legtöbb repülŇĎtér egyelŇĎre az adatok összegyŇĪjtésére és alapszintŇĪ üzleti hasznosításukra fókuszál. Az üzemeltetŇĎk persze érzik, hogy lépést kell tartaniuk a technikai fejlŇĎdéssel, amit az is jelez, hogy tavaly – a SITA globális felmérése szerint – több mint 8 milliárd dollár értékben költöttek informatikai fejlesztésekre.

 

A konferencia helyszínét biztosító Budapest Airport is megosztotta tapasztalatait a digitalizáció terén. A Kelet-Európa legjobb repülŇĎtere címet sorozatban ötödik éve elnyerŇĎ vállalat számos innovatív fejlesztést indított és indít el, hogy megfelelhessen a folyamatosan változó igényeknek. Ezek egyike a vállalat digitális átalakulását támogató központi rendszer kialakítása. Az év elején szolgálatba állt újgenerációs SAP rendszer többek közt a mesterséges intelligencia mindennapos hasznosítására is lehetŇĎséget teremt.

 

 
 
 

Kapcsolódó cikkek

 

Belépés

 

 

Regisztráció